Karel

Kaja2 resizePo odkladoch spôsobených koronavírusom k nám s oneskorením prichádza dokumentárny film Karel, venovaný najväčšej hudobnej legende bývalého Československa, ale aj ponovembrových časov, Karlovi Gottovi. Obšírnejšie predstavovať túto osobnosť nemá veľký zmysel, pretože ide o ten typ legendy, akú pozná dokonca aj súčasná generácia mileniálov, väčšinou reagujúca iba na umenie s dátumom vzniku po roku 2000. Spôsobov, akými je možné podchytiť život Karla Gotta je nemalé množstvo a ak divák pristúpi pred návštevou kina na ignoráciu akýchkoľvek informácií o diele, pri sledovaní diania na plátne môže byť pomerne prekvapený z prístupu tvorcov k látke.

Výsostne autorský dokument Olgy Malířovej Špátovej (réžia, scenár a kamera) sa totiž v prvom rade zameriava na poslednú fázu života niekoľkonásobného Zlatého slávika. Autorka, pochopiteľne, nemohla vopred vedieť, že Karel Gott svoj boj so zákernou chorobou prehrá Kaja3 resizepočas nakrúcania vo veku 80 rokov, čiže aj vopred pripravený scenár sa musel nakoniec prepisovať. Ide, samozrejme, o jeden z hlavných diferenciačných prvkov medzi fiktívnou (hranou) kinematografiou a non-fiction (dokumentárnou) tvorbou. Dokumentarista skrátka iba málokedy vie, ako bude vyzerať výsledný naratív jeho diela.

Špátova sa stáva doslova ďalším členom rodiny Gottovcov a sleduje, okrem profesionálnej umelcovej kariéry, predovšetkým súkromný život Karla s jeho manželkou a dvoma dcérami v spoločnej domácnosti. Vzhľadom na charakter uchopenia látky sa kamera dostáva aj za dvere nemocničnej izby, kde maestro pobýval počas horších týždňov náročnej liečby. Ide tak o úplne iný typ non-fiction, aký máme v súčasnosti možnosť vidieť v našich kinách prostredníctvom dokumentu Werich. Obe legendy sú síce po smrti, vo Werichovi Slunečko a Šmídmajer využívali archívne záznamy z Werichovho života a jeho vystúpení. Špátová sa naopak stáva priznaným stalkerom a my tak máme jedinečnú možnosť nahliadnuť do vnútra Gottovej hlavy aj Kaja5 resizeduše.

Karel neponúka takmer žiadne obligátne „hovoriace hlavy“, ak sa k jeho osobnosti niekto vyjadruje, ide najmä o vzájomné dialógy medzi ústrednou postavou a jedným z umelcov. Nechýbajú, samozrejme, ani archívne zábery, v ktorých Gott komentuje napríklad spoluprácu s Karlom Svobodom, ale aj viacerými ďalšími dôležitými skladateľmi a textármi. Mnohým scénam nechýba ani vydarený humor, v niektorých z nich prejavuje Karel Gott veľký nadhľad a robí si srandu aj sám zo seba. Niektorí kritici a diváci môžu snímke vyčítať, že hlavného protagonistu predstavuje iba prostredníctvom jeho kladných stránok. Je však potrebné ihneď dodať, že Gott sa prezentuje pred kamerou bez akejkoľvek postrehnuteľnej pretvárky a mnoho divákov pochopí, prečo bol vďaka charizme a príjemnému vystupovaniu obľúbený nielen Kaja6 resizedoma, ale aj za železnou oponou. Koľkým umelcom východného bloku sa to podarilo?

Pokiaľ ste mali ku Karlovi Gottovi neutrálny, prípadne aj negatívny vzťah, dokument Karel vám s najväčšou pravdepodobnosťou náhľad na túto osobnosť pozmení. Špátová režíruje, respektíve zostriháva bohatý materiál do vyše dvojhodinovej stopáže takmer bez pátosu a Gott a jeho rodina ho vôbec nevyžaduje. Nečakajte tak podrobnejší prierez jednej nesmierne úspešnej kariéry, chronologické zoradenie úspechov tu nehrá až tak významnú úlohu. Je, samozrejme, letmo načrtnuté, takže sa dočkáme napríklad prednesu skladby Včielka Mája v nemeckom jazyku vo frankfurtskej Festhalle pred tisíckami tamojších fanúšikov, nechýba ani spomienka na skladanie hitu Lady Karneval, či návšteva Ria počas normalizačných časov v Kaja7 resizesedemdesiatych rokov.

Dokument sa dotýka, a ak by to neurobil, tak by mu to bolo vyčítané, aj neslávne slávnej anticharty. V tomto prípade je snímka Karel akýmsi doplnením už spomínaného Wericha, obaja umelci, podľa vlastných slov, padli do pasce vtedajšieho režimu a neboli v tom sami. Táto temnejšia upomienka však skôr odkazuje na dobre známy fakt, že úspech sa u nás (ak sa oba národy stále počítajú za bratské) skrátka neodpúšťa. Kontrastom k tejto sekvencii je potom veselšie ladený sled scén návštevy Karla Gotta jedného z jeho verných fanklubov v jednom podniku. Film síce happy endom nekončí, čo už však vopred vie aj najväčší ignorant spoločenského života v našich končinách, pozitívny a pohodový prístup k životu hlavnej hviezdy sa prenesie zaručene na každého diváka.

Kaja resizeKarel, Česko, 2020, Česko
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Olga Malířová Špátová
Scenár: Olga Malířová Špátová
Kamera: Olga Malířová Špátová
Strih: Šárka Sklenářová
Zvuk: Petr Provazník
Hrajú: Karel Gott, Ivana Gottová, Charlotte Ella Gottová, Nelly Sofie Gottová, Ladislav Štaidl, Jiří Suchý, Marta Kubišová, Eva Pilarová, Karel Svoboda (a.z.), Jiří Štaidl (a.z.), Felix Slováček (a.z.), Jitka Zelenková (a.z.)
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 11. novembra 2021