Troll: Príbeh o chvoste (Troll-Kongens hale / Troll: The Tale of a Tail)

Troll resizeTroll. V škandinávskom folklóre mytologická bytosť. V starodávnych nórskych prameňoch bytosti žijúce na izolovaných miestach mimo dosahu ľudskej civilizácie. V skalách, horách či jaskyniach, aby neboli vystavovaní slnečnému žiareniu, ktoré ich razom premení na skalu.

Vzhľad trollov sa však vzhľadom na pôvod zdroja mení. Buď ide o škaredých a pompéznych trollov mimoriadne nebezpečných pre ľudí, alebo bytosti úplne totožné s výzorom a správaním ľudí bez toho, aby boli nejako zvlášť groteskne zobrazovaní. V podobnom duchu sa nesie aj táto rozprávka. Troll: Príbeh o chvoste reflektuje osudy trollského Troll3 resizekráľovstva Ervod a jeho mladého a nenápadného princa Tryma. Ten zbožne uctieva svojho otca Groma, najsilnejšieho a najrýchlejšieho trolla, ktorého miluje nielen jeho manželka – kráľovná Guld, ale aj celé kráľovstvo. Ako to v každej klasickej rozprávke býva, Grom má svojho protivníka, zlého bratranca Grimmera. V pokuse o záchranu svojho syna, Grom padá do pasce Grimmera, za čo sa Trym cíti zodpovedný. Avšak, existuje spôsob, ako Trym dokáže kamennej soche svojho otca prinavrátiť život. Musí však zažiť Troll7 resizeneopakovateľné dobrodružstvo v boji s monštrami a poraziť tak aj samotnú Grimmerovu dočasnú nadvládu.

Troll: Príbeh o chvoste má v sebe všetko, čo dnešné deti zaujíma. Poriadnu dávku dobrodružstva a trochu starej dobrej mágie. Trym musí zdolať nebezpečné nástrahy slnečných pretekov v štýle Takešiho hradu, čo je v podstate ďalšou analógiou k čínskej tradícii. On a jeho kamaráti musia na tejto dobrodružnej ceste prechádzať cez most hrôzy a iné údolia a miesta s pesimistickými Troll9 resizea hrôzostrašnými názvami, bojovať s nejedným monštrom a prebubnovať sa až k otcovmu chvostu. Na takejto ceste by však rozhodne nemal byť sám. Samozrejme, pomáha mu aj jeho dobrá kamarátka s magickými kameňmi vo vrecku a vešteckými schopnosťami, ktoré dokážu privolať aj tú najsilnejšiu a najmúdrejšiu čarodejnicu a dostanú ich až späť domov.

Táto snímka je inšpirovaná starodávnym čínskym textom nazývaným aj Kniha hôr a morí od Shan Hai Jinga o mladom Troll10 resizetrollskom princovi, ktorému ľudský lovec vytrhol jeho chvost a premenil ho tak na skalu. Podobne ako v animovanej rozprávke i knižný syn veľkého trolla sa vydávava na dobrodružnú cestu do sveta ľudí, aby zachránil nielen svojho otca, ale aj kráľovstvo pred nadvládou tyranskej ruky otcovho bratranca. Ide teda o príbeh takmer totožný s jeho filmovou podobou.

Režisér snímok Ratchet & Clank (2015) a Ninja korytnačky Troll8 resize(2007) Kevin Munroe tak vytvoril rozprávku založenú na klasickom diele čínskej literatúry. Aby tento príbeh oslovil medzinárodne publikum, bol vytváraný v spolupráci s čínskymi filmovými štúdiami a jeho postavy tak ožívajú nielen v anglickej, ale i čínskej verzii. Túto stratégiu pritom naposledy (a celkom zdarne) využila spoločnosť DreamWorks pri animovanej rozprávke Kung Fu Panda 3. Projekt Troll: Príbeh o chvoste je tak financovaný z rozpočtu vo výške 18 miliónov dolárov a predstavuje čínsko-nórsko-kanadskú Troll11 resizekoprodukciu.

S príbehom mytologických Trollov sa však spája aj jedná možno nadinterpretovaná, ale predsa, analógia na novodobých trollov. Počuli ste už niekedy o trolloch vo virtuálnom priestore? Ide o účastníkov online diskusných fór, blogov alebo chatov, ktorí zámerne začínajú hádky, provokujú čitateľov a vytvárajú nezhody tak, že zverejňujú provokatívne, irelevantné alebo urážlivé príspevky k citlivým témam. Ich cieľom je takýmto spôsobom vyprovokovať ostatných používateľov k emotívnej odozve. Troll12 resizeSamozrejme, ide aj o nástroj obsahového marketingu, kedy je troll nielen dobrovoľníkom, ale plateným a koordinovaným spolupracovníkom nejakej agentúry s cieľom propagovať nejaký produkt či službu alebo ponúkať dezinformácie.

Avšak, tieto činnosti súvisiace s trollingom sú častokrát spájané s negatívnou činnosťou na internete, teda virtuálnymi útokmi a kyberšikanou. Spomeňme si na prípad pätnásťročnej Natashy MacBryde z Veľkej Británie či novozélandskej moderátorky Troll6 resizeCharlotty Dawson. Oba prípady tejto kyberšikany skončili tragicky. Koniec koncov, na nebezpečenstvo kyberšikany nedávno upozorňoval aj slovenský režisér Miro Drobný vo svojom filme Kto je ďalší? (2018). Práve táto téma je v súčasnom svete plnom najmodernejších technológií, ktoré sú v absolútnom kontraste s fantastickým svetom Trollov, mimoriadne aktuálnou.

Rodičia, často aj nevedomky, zanedbávajú bezpečie svojich detí tým, že ich oni sami dávajú na nástenky sociálnych sietí, umožnia Troll2 resizeim tráviť nekontrolovaný čas na internete a povolia im využívanie sociálnych sietí, aj napriek nedostatočnému veku. Ako to však súvisí s touto rozprávkou? Zatiaľ čo deti na filmovom plátne vidia farebný a magický príbeh o osude fantastickej postavy, rodičia sú implicitne upozornení na nebezpečenstvo trollingu a možnosť, že na ich deti aj vo virtuálnom priestore neustále číha nejaký Grimmer.

Troll5 resizeTroll: Príbeh o chvoste (Troll – Kongens hale / Troll: The Tale of a Tail) Nórsko, Kanada, 2018)
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Krvin Munroe, Kristian Kamp
Scenár: Suzanne Bolch, Kevin Munroe, John May, Daxing Zhang
Hudba: Daniel Scott
Hrajú: Richard  M.  Dumont, Angela Galuppo, Mark Camacho, Elana Dunkelman. Shane P. Zhang, Sonja Ball, Wyatt Bowen, Stefan Gauthier, Rick Jones,  Adam  Nethercott, Terrence Scammell
Slovenský dabing: Michal Domonkoš, Natália Kóšová, Roman Matisko, René Jankovič, Daniel Dangl, Martin Zaťovič, Peter Sklár, Soňa Norisová, Dušan Kaprálik, Lucia Vráblicová, Lena Košická, Zuzana Šebová, Dušan Szabó, Lukáš Krčmár a ďalší
Premiéra v SR: 12. decembra 2019