Rodinný priateľ (L´amico di famiglia)

Priatel resizeOscarový režisér Paolo Sorrentino, jeden za najvýraznejších súčasných talianskych tvorcov, má na Slovensku v mesiaci júl bohatú prezentáciu. Rozhodne si to zaslúži, lebo vidieť niekoľko filmov z jeho tvorby je rozhodne zážitok. A bude ním aj jeho snímka uvedená pod názvom Rodinný priateľ.

Režisér a scenárista Paolo Sorrentino (1970) debutoval s filmom Láska nemá hranice (1998) a odvtedy zaujal skoro každým svojim filmom. Napríklad snímkami Následky lásky (2004), Rodinný priateľ (2006), Božský (2008) až kým sa definitívne nedostal na výslnie s filmom Veľká nádhera (2013).  Získal zaň čo sa len dá – Oscara za najlepší Priatel4 resizecudzojazyčný film, Zlatú palmu v Cannes, Cenu BAFTA, Donatellovho Davida a mnoho iných. No a filmom roka sa o dva roky neskôr  stala nezabudnuteľná Mladosť. No ani Rodinný priateľ neostal bez povšimnutia, vybrali ho do súťaže v Cannes, síce cenu nezískal, ale dostatočne upozornil, že so Sorrentinom treba rátať. A canneská výberový komisia sa neprerátala. Rodinný priateľ totiž v mnohom naznačuje vývoj a cestu tohto neopakovateľného tvorcu. Zmysel a dôraz na estetickú stránku, tak dokonale vycizelovanú v Božskej nádhere, výrazne dominuje už aj v tomto filme. Maximálna štylizácia, prítomná takmer vo všetkých jeho dielach, je tiež evidentná a posunúť rozprávanie do grotesky takisto.

Hrdinom Rodinného priateľa, ktorého je lepšie nikdy nestretnúť, je starý, odpudivý a škaredý úžerník Geremia (Giacomo Rizzo), ktorý sa tvári ako dobrodinec, no Priatel9 resizebezprecedentne zneužíva nešťastníkov žobrajúcich o pôžičku. Za to sa tomuto netvorovi, ktorého je nám niekedy až ľúto, aby sme ho v zaspätí ešte viac znenávideli, platí draho. Nemá zľutovanie s nikým. Ale peniaze mu šťastie neprinášajú. Trpí, že ho otec neuznáva, nemá oň vôbec záujem a takisto nemá šťastie u žien. Ale náhoda mu prihrá vhodnú obeť. Jeho jediný priateľ Gino (Fabrizio Bentivoglio)  ktorý sa hrá na kovboja a jeho jedinou túžbou je ísť do Ameriky, mu jedného dňa privedie ďalšieho nešťastníka, ktorý nemá z čoho zaplatiť dcérinu svadbu. Rosalba (Laura Chiatti) nie je svätá, ale to čo po nej chce Geremia ju predsa len šokuje. Nič iné je neostáva, ako vyhovieť mu. No cynický úžerník netuší, že za tento skutok môže zaplatiť aj on. Mimochodom ani život tejto ľudskej obludy Priatel3 resizenie je závideniahodný. Doma je gniavený a zneužívaný na lôžko pripútanou matkou, ktorá mu, keď len môže, pripomenie, že jeho otec by to dokázal, on nie. Čokoľvek povie vždy má predhodeného človeka, ktorý nechce o ňom ani počuť. Peňazí má síce dostatok, ale nedokáže si ich užiť. Úplne na opačnej strane barikády je jeho priateľ Gino, na prvý pohľad dobrák, tešiaci sa zo života, snívajúci svoje sny, ale nič neberie tragicky vážne. Čo sa nakoniec z neho vykľuje je jedným z najväčších prekvapení tejto snímky. Rozprávanie však plynie v pomalom tempe, podfarbené výstižnou muzikou (Teho Teardo), grotesknými výjavmi a rozuzlenie bude mimoriadne trefné a hodné zamyslenia sa i ponaučenia. Lebo dovtedy sa chodí s Priatel6 resizekrčahom na vodu...

Snímka ja pozoruhodná nielen vynikajúcim hereckým výkonom hlavného predstaviteľa Giacoma Rizza, ale aj precíznou drobnokresbou postáv a postavičiek, ktoré adekvátne dotvárajú atmosféru beznádeje, neľudskosti a poníženia. Sú to výstižné portréty drobných ľudí, ktorí za svoje chúťky, chyby a nádeje draho platia, ale snažia sa uchovať si aspoň hrdosť. Ponížim sa pred týmto netvorom, len aby som neprišiel o svoju povesť a hrdosť, je v podstate ústrednou myšlienkou tejto drámy. Že ich falošný pocit prchajúceho šťastia privedie do ešte väčšieho nešťastia, nepomyslia ani náhodou. Falošné ilúzie sú Priatel5 resizekameňom úrazu aj pre všetkými masťami mazaného úžerníka. Giacomo Rizzo, predovšetkým divadelný herec, brilantne rozohral rozpoloženie svojho odpudivého a zároveň aj  poľutovaniahodného hrdinu. Geremia je v jeho podaní slizký človek, neštítiaci sa ničoho, ale tiež chudák túžiaci po šťastí. Ako prchavá ilúzia mu vstúpi do cesty Rosalba a netuší čo táto kráska dokáže. Laura Chiatti zahrala krásne mladé stvorenie, ktoré vie čo môže od života očakávať, vierohodne. Dievča stoji oboma nohami na zemi  a nič ju od odplaty neodradí.  Rosalba síce prežije poníženie, ale o to triumfálnejšie z neho vyjde. Osobitnú zmienku si zaslúži aj Fabrizio Bentivoglio v úlohe Gina. O tomto v kovbojskom oblečení sa prezentujúceho hrdinu by ste veľa neočakávali. Je to človek v podstate láskavý, i keď Geremiovi v mnohom pomáha, ale neurobí všetko čo od neho Priatel10 resizechce. Jeho dvojitú hru ťažko odhaliť a práve v tom je sila tejto výborne napísanej a zahratej postavy.

Paolo Sorrentino je dnes už pojem, o jeho kvalitách už nikto nepochybuje. O to zaujímavejšie je v týchto dňoch sledovať jeho vývoj. Film Europe Media Company uvádza niekoľko jeho starších filmov, ktoré sú dobrou štúdiou na to, ako sa tvorca po formálnej, estetickej i filozofickej stránke dopracoval k Veľkej nádhere a je poučné a zaujímavé to sledovať. Skoro všetky jeho predošlé diela už naznačovali jeho cestu k dokonalosti, ale ako to cizeloval, zdokonaľoval zistíme až po vzhliadnutí jeho predošlej tvorby. V Rodinnom  priateľovi sa mu podarilo vykresliť charakter úlisného úžerníka v plnej nahote, ale v konečnom dôsledku prídeme ku konštatovaniu, že ľudia ktorí ho obklopujú a žobrú o pomoc, nie sú o nič lepší, ba povedala Priatel7 resizeby som, že horší. Nebyť ich ľahkomyseľnosti, pýchy, ale predovšetkým hlúposti, Geremio a jemu podobní by neexistovali.

Snímka Rodinný priateľ, o ktorom som už v úvode naznačila, že je lepšie ho nestretnúť, aby sme ho nemuseli považovať za „rodinného priateľa“, je snímka po filmárskej stránke zrelá, i keď k Veľkej nádhere má ešte ďaleko, ale je jej dôstojným predchodcom. Vďačí tomu dobre napísanému scenáru, vynikajúcim hereckým výkonom, precíznej na estetiku zameranej kamere (Luca Bigazzi) a vhodne vybratej hudbe. Kto má rád filmy o komplikovaných hrdinoch, nad činmi ktorých sa treba zamyslieť, si príde na svoje.

Priatel2 resizeRodinný priateľ (L´amico di famiglia), Taliansko, Francúzsko, 2006
Dĺžka: 102 minút
Scenár a réžia: Paolo Sorrentino
Kamera: Luca Bigazzi
Strih: Giogio Franchini
Hudba: Teho Teardo
Hrajú: Giacomo Rizzo, Liliana Bernacciano, Fabrizio Bentivoglio, Alina Nedelea, Gigi Angelillo, Laura Chiatti, Marco Giallini, Valentina Lodovini, Giorgio Colangeli, Barbara Valmorin, Luisa De Santis, Fabio Grossi, Emilio De Marchi, Lorenzo Gioielli, Pallavolo Aprila, Roberta Fiorentini, Clara Bindi, Barbara Scoppa, Antonella Salvucci, Nicola Giuliano a ďalší
Premiéra v SR: 19. júla 2018