Ten, kto ťa miloval (Ten, kdo tě miloval)

Ten2 resizeVšetko tu už bolo, povie si filmový recenzent neraz pri sledovaní nového repertoárového čísla kín. A pocíti radosť, ak je pôvodný nápad inovovaný s invenciou, alebo sklamanie, ak sa tento potenciál premárni. To je aj prípad českého filmu Ten, kto ťa miloval, ktorého slávnostná premiéra bola v Bratislave s účasťou delegácie deň po oslavách storočnice od vzniku Československa ako vôbec prvé verejné predstavenie nového diela.

Starší diváci si určite spomenú na úspešný britský televízny seriál Randall a Hopkirk z konca šesťdesiatych rokov minulého storočia. Dvadsaťšesť hodinových epizód s duchárskou a detektívnou tematikou prinieslo príbeh dvoch priateľov – majiteľov detektívnej kancelárie. Keď jedného zabijú, premení sa na ducha v bieloskvúcej garderóbe a v tejto podobe pomáha partnerovi riešiť kriminálne prípady. Aj vo filme Ten, kto ťa miloval hrdina, kapitán Kalina (Pavel Ten3 resizeŘezníček), kriminálny vyšetrovateľ pracujúci v utajení, hneď v úvode zahynie pri autonehode a stane sa duchom, no jeho správanie je oveľa pasívnejšie, do deja aktívne nezasahuje, iba občas ho lakonicky komentuje. Na jeho pohrebe sa objaví s červenou ružou v ruke neznáma žena, ktorej prítomnosť je spúšťačom ďalších udalostí. Pravda, neznáma iba pre pozostalých, lebo všetci – vrátane divákov – ju poznajú z úvodnej sekvencie, odhaľujúcej tajomstvo, po ktorom bude manželka Vanda (Soňa Norisová) so svokrou (Eva Holubová) a dvoma synmi v nasledujúcom príbehu pátrať.

Autorka námetu a literárnej predlohy, známa a úspešná Marie Poledňáková (S tebou mě baví svět, Jak vytrhnout velrybě stoličku, Jak dostat tatínka do polepšovny, Jak sa krotí krokodýli, Líbáš jako Bůh, Líbáš jako ďábel) sa v rozhovore vyjadrila, že detektívka, ktorá je v jej tvorbe prvou, sa píše oveľa ľahšie. Omyl. Ak to má byť dobrá detektívka, potom to musí byť Ten resizesofistikovane skonštruovaný príbeh s uveriteľnou zápletkou, jasnou motiváciou postáv a predovšetkým s prísnou logikou. A to v jej kriminálnom debute buď absentuje, alebo pokrivkáva. Vzniká celý rad otázok. Prečo Vandu tak vyvedie z miery neznáma žena a ihneď začne podozrievať manžela z nevery, keď všetci tvrdia, že ich vzťah bol ideálny? Prečo neverí svojmu synovi jeho matka? Nepovedal by jej dr. Holoubek (Hynek Čermák), s ktorým denne spolupracuje v ambulancii ako zdravotná sestra, že to on, a nie jej mŕtvy syn bol milencom tajomnej Iriny (Lívia Bielovič)? Prečo nechajú celú rodinu pátrať po mužovom tajomstve jeho kolegovia, ktorí presne vedia, čo a s kým robil, predovšetkým policajný vyšetrovateľ Heřman, kriminalista zo starej školy (Václav Postránecký)? Ako je možné, že do nebezpečnej policajnej akcie nasadia ženu v deviatom mesiaci tehotenstva? Prečo rodina odmieta

Ten4 resizespolupracovať s políciou a zatajuje pred ňou dôkazy z mužovej pozostalosti? Ak je ruská mafia naozaj taká hlúpa, ako ju prostredníctvom najhrubších klišé zobrazuje film, ako to, že sa ju celé roky nedarí usvedčiť? V otázkach by sa dalo pokračovať, ale už teraz je vari zrejmé, že scenár, na ktorom Marie Poledňáková spolupracovala s režisérom filmu Janom Pachlom, má od kvalitnej detektívky ďaleko a jeho iniciátorka by urobila lepšie, keby zostala pri rodinných komédiách.

Apropo, rodinná komédia. Film Ten, kto ťa miloval nesie aj toto žánrové označenie a treba uznať, že v ňom – zrejme aj vzhľadom na skúsenosti spoluscenáristky – sa mu darí lepšie. Rodinné spolužitie prináša rad humorných situácií, na ktorých sa dá zasmiať. Vzťah Vanda – svokra však nefunguje, je chladný a odťažitý, akoby išlo o dve ženy, náhodne bývajúce v tom istom byte. Podobne nefunguje ani vedľajšia dejová línia – Ten5 resizepomer dr. Holoubka s Ukrajinkou, tajnou agentkou Irinou. Nevedno, čo táto atraktívna žena vidí na nepríťažlivom, nepraktickom, plachom starom mládencovi, a hoci výsledkom ich jednorazového kontaktu je dieťa (ktoré sa narodí v policajnej dodávke s asistenciou komického dua strážcov zákona), ťažko uveriť, že ide o lásku.

Keďže samotný príbeh o pátraní po (dávno známom) tajomstve a skutočnej tvári kapitána Kalinu v tejto podobe na celovečerný film nestačí, tvorcovia ho dopĺňajú aj o ďalšie epizódy, ktoré majú účelovo komerčný lascívny nádych, ako je „striptízová“ scéna v kancelárii skorumpovaného štátneho zástupcu (Lukáš Vaculík), či erotické vzplanutie učiteľky a riaditeľa školy, ktoré odpočúvajú Vandini nezbední synovia, preukazujúci viac invencie aj odvahy ako dospelí. Napokon, premúdrené deti sú už stabilnou súčasťou českých filmov.

Filmový príbeh sa odohráva počas vianočného obdobia a zrejme ráta s tým, že sa zaradí medzi tradičné (a opakované) televízne programy. Je pravdepodobné, že bude mať divácky Ten6 resizeúspech, lebo na malej obrazovke nebudú jeho nedostatky také krikľavé ako na veľkom plátne. Vianočná atmosféra mu však chýba. Na jej vytvorenie nestačia tradičné rekvizity či panoramatické pohľady na rozsvietené domčeky v zasneženej krajine, vianočnú atmosféru tvoria ľudia so svojimi vzájomnými vzťahmi, a v tomto filme sú to ploché figúrky bez „chémie“. Až je divákovi ľúto kvalitných hercov, ktorí nemajú čo hrať. Tak, ako film nevyužil ich interpretačné dispozície, rezignoval aj na genia loci takého atraktívneho prostredia, aké predstavujú jedinečné Karlove Vary. Zdá sa, že režisérovi Janovi Pachlovi lepšie ako rodinný film sedí iný žáner, ako o tom svedčia jeho snímky o Gangstrovi K. či akčné televízne seriály Cirkus Bukowski a Rapl, v aktuálnom diele akoby pripomenuté dramatickou scénou bitky na mafiánskej svadbe.

Titulnú pieseň Ten, kto ťa miloval zložil a s Annou K.  naspieval Michal Hrůza. Zaznie až počas záverečných titulkov, na ktoré sa väčšina publika zvyčajne nedíva, a teda ani nepočúva. Tentoraz o nič neprichádza – hudba je nevýrazná, text mierne patetický. Adekvátna bodka za nevydareným filmom.

Ten, kto ťa miloval (Ten, kdo tě miloval), Česko, 2018
Dĺžka: 90 minút
Scenár a réžia: Jan Pachl
Námet, knižná predloha a spolupráca na scenári: Marie Poledňáková
Kamera: Pavel Berkovič
Strih a produkcia: Adam Dvořák
Hudba: Tadeáš Věrčák
Hrajú: Soňa Norisová, Pavel Řezníček, Eva Holubová, Hynek Čermák, Lívia Bielovič, Lukáš Vaculík, Václav Postránecký, Jitka Smutná, Ester Kočičková, Robert Nebřenský, Kryštof Racek, Viktor Antonio a ďalší
Premiéra v SR: 8. novembra 2018