Sils Maria

Sils11 resizeNázov nového francúzskeho filmu Sils Maria nie je odvodený od mena jeho protagonistky Marie, ale je názvom  reálneho mestečka a časti švajčiarskych Álp, ktoré ho obklopujú. V súvislosti  s nimi sa často skloňuje výraz Malojský had. Obyvatelia tak nazvali zaujímavý meteorologický jav, keď sa údolím za krásneho počasia valia oblaky, ktoré  predpovedajú jeho zhoršenie. Diváci  si po prvých záberoch však uvedomia, že ide aj o metaforické vyjadrenie  príbehu, v ktorom sa realita prelína s fikciou.

Film, ktorý bol vlani v súťaži v Cannes, uviedla v marci opakovane v rámci druhého ročníka Týždňa francúzskeho filmu Crème de la crème spoločnosť Film Europe v spolupráci  s Francúzskym inštitútom v Bratislave ako distribučnú  Sils7 resizepredpremiéru. V bežnom premietaní by sme sa s ním mali stretnúť v apríli. Podľa vlastného scenára ho nakrútil známy francúzsky režisér Oliver Assayas (1955). Začínal ako asistent svojho otca - režiséra a scenáristu Jacquesa Remyho. Neskôr sa venoval písaniu scenárov, práci filmového publicistu, réžii krátkych filmov a od konca deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia aj celovečerných hraných filmov (spomeňme aspoň tituly ako Irma Vep, Život je peklo či Čosi je vo vzduchu)..

Príbeh Sils Maria rozdelil do dvoch častí a epilógu. Všetko sa začína  vo vlaku. Uznávaná herečka, štyridsiatnička Maria Enderr (oscarova Juliette Binoche) cestuje so svojou osobnou Sils10 resizeasistentkou Valentinou (Kristen Stewart získala za ňu tento rok Cézara  ako Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe) do Curychu, kde má prebrať ocenenie za spisovateľa a režiséra Henryka, ktorý sa v starobe uzavrel pred svetom v Sils Maria. Má ho tam potom navštíviť. Pred dvadsiatimi rokmi odštartoval jej hviezdnu kariéru, keď ju obsadil do svojej divadelnej hry a neskôr filmu podľa nej - Malojský had. Vytvorila v ňom postavu Sigrid, dievčaťa, ktoré si podmaní omnoho staršiu, osamelú majiteľku firmy Helenu a tá spácha samovraždu, keď ju opustí. Teraz pripravuje iný - mladý režisér remake tejto drámy a ponúka jej účinkovanie. Pravda – už v úlohe Heleny. Pre postavu Sigrid si Sils4 resizevybral talentovanú, ale v bulvári svojimi škandálmi neslávne známu, Jo –Ann (Chloe Graze Morett). Maria sprvu váha, bráni sa, cíti sa vnútorne zraniteľná, práve sa rozvádza a postava starnúcej ženy, ktorá je ochotná pre lesbickú vášeň obetovať všetko, ju vonkoncom neláka. Keď sa však ešte vo vlaku dozvie, že Henryk náhle zomrel, rozhodne sa úlohu prijať a študovať ju  práve tam, kde ju autor písal - v Sils Maria. Netuší, čo to bude pre ňu znamenať a ako to poznačí  celý jej ďalší život. Sledujeme zaujímavú psychologickú drobnokresbu troch žien.

Veľká časť filmu približuje Mariinu prácu na postave Heleny. Sils6 resizePostavu Sigrid jej cvične robí asistentka Valentina. Dialógy z hry sa prelínajú s civilnými, ale postupne akoby sa stierali rozdiely medzi fikciou a reálom. Protagonistky už akoby  nehrali, ale boli tým, čo hrajú. Pravda, o lesbickom vzťahu medzi nimi niet ani reči. Sú však na sebe závislé a svojím spôsobom sa navzájom manipulujú. Konfrontácia postojov je neľútostná už aj pre generačne rozdielny uhoľ pohľadu. Zjednodušene povedané, Maria sa nevie vyrovnať s tým, že je síce na vrchole kariéry, ale už začína starnúť a dvere k úspechu sa pomaly môžu zatvoriť. Navyše sa cíti akosi mimo tohto času. Zrazu vyrástla generácia, Sils5 resizektorej nerozumie. Používa moderné technológie, ale nechápe, že svet zrazu uznáva iné kritéria, na aké bola zvyknutá. Viac ako dobrý herecký výkon sa cení dobrá reklama, a tou sú aj škandály. Čuduje sa, čo vlastne všetci vidia na Jo-Ann, ktorá hrá v sci-fi, ktoré neznáša a nevie si predstaviť, že ju osud prinúti raz prijať aj úlohy, ktorými pohŕdala. Maria však nedokáže byť úprimná sama k sebe. Napríklad tvrdí, že klebety neznáša, ale niekedy ich považuje za dôležité informácie. Nechce si priznať svoj strach zo samoty, ale aj z pracovného zlyhania. I svoju bezmocnosť voči suverénnej  krutosti mladosti, ktorá vie, že jej patrí svet a na nič neberie ohľady. Vtipné dialógy, s Sils3jpg resizepsychologickými podtextami a so značnou dávkou irónie, umožňujú  divákovi nahliadnuť do zákulisia filmového i divadelného sveta, ale postupne aj do ženskej duše.

Na niekoho však môže časť filmu pôsobiť aj ako reklama na pobyt vo Švajčiarsku. Spomínajú sa čiernobiele „vysokohorské romance“. Pohľady kamery na štíty, stráne, údolia a mraky vo farbe sú tiež úchvatné. Ale kombinácia s klasickou hudbou môže niekoho aj iritovať. Alebo to bol úmyseľ, konfrontácia, keď vzápätí počujeme, ako v aute dáva Valentina prednosť úplne inej hudbe? Nechýba ani scéna, v ktorej Jo-Ann so svojím priateľom spisovateľom  porovnávajú hudbu 18. a 21. storočia. Zdôrazňujú tak svoju odlišnosť, alebo toleranciu? Niektoré Sils8 resizemotívy či ich náznaky  sú nie celkom pochopiteľné. Napríklad, divák by očakával, že dlhá sekvencia v aute, nakrútená v dvojexpozícií, vyústi  v tragickú nehodu. Nakoniec iba vidíme, že je šoférke Valentíne zle.  Môžeme si iba domýšľať, či z alkoholu, nervového stresu, je tehotná, alebo sa priateľ – fotograf, za ktorým v noci cestovala, s ňou rozišiel.

Vôbec, nejeden motív je zavádzajúci, alebo sa končí v tajomnej neistote. Od Henrykovej vdovy Rose (Angela Winker)  sa nedozvieme, prečo jej manžel spáchal samovraždu, keď verejnosti oznámila, že išlo o infarkt. Tajomstvom zostáva aj  prečo sa rozhodol svoju úspešnú hru prepisovať a akéže to nové scény pridal. V rovine hypotézy, ktorú Maria odmieta prijať je aj tvrdenie režiséra, že vlastne Sigrid a Helena sú dve tváre tej istej bytosti kedysi a dnes. Ale to je už záležitosť epilógu, Sils9 resizektorý sa odohráva v Londýne a kde už  nevystupuje Valentina, ktorá záhadne zmizla v Alpách.

Ľudia i filmy by si mali uchovať isté tajomstvo. V prípade  tohto filmu však cítiť istú nevyváženosť pri dávkovaní záhad i zliepania skladačky motívov a jednotlivých scén. Asi najväčšia výhrada však je, že režisér Assayas neustriehol scenáristu Assayasa. Akoby mu chýbala oponentúra dramaturga a odvaha strihať. Filmové rozprávanie je miestami zbytočne rozvláčne a dĺžka viac ako dve hodiny  neúnosná. Film Sils Maria bude sotva komerčný trhák, ale je to film s výbornými hereckými výkonmi a zaujímavá „konverzačka“ o ženskej duši, neochote vyrovnať sa so starnutím a neschopnosti alebo strachu snažiť sa porozumieť si navzájom.

Sils12 resizeSils Maria, Francúzsko, Švajčiarsko, Nemecko – 2013
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Oliver Assayas