Dámska jazda (Bridesmaids)

Bridesmaids_SmallNajjednoduchšie by bolo konštatovať, že Dámska jazda je ženským variantom komédie Vo štvorici po opici. Menej akčným, viac konverzačným, bez silného príbehu i bez umne stupňovaného napätia, zato s dostatkom (verbálnych aj explicitných) trapasov, zvratkov, prdov i hnačiek. Lenže pravda je zložitejšia. Dámska jazda je snímkou, v ktorej sa s drastickou fekálnou komédiou prekvapivo snúbi typický americký festivalový realistický film o obyčajných ľuďoch.

Scenár dvojice komičiek Annie Mumolo a Kristen Wiig (Saturday Night Life, Nabúchaná, Vyfič!) sa zaoberá typickým a reálnymi problémami nielen amerických súčasných žien po tridsiatke (obe autorky sa narodili roku 1973). Teda krízou stredného veku, nenaplnenými snami a ideálmi, ale aj osamelosťou a biologickými hodinami, ktoré tikajú čoraz nástojčivejšie. Ich hrdinky nie sú prvoplánové, krásne, bohaté a úspešné. Sú vlastne opakom, negáciou postáv zo Sexu v meste. Túžia po romantike, ale životná realita udusí akýkoľvek pokus o ňu už v zárodku. A keď sa aj dostanú k sexu, určite to nie je nejaké krásne romantické milovanie, ale len sprostá upotená súlož. S ich pocitmi, problémami a zážitkami sa ľahko stotožní nielen väčšina žien, ale aj mužov.

b02_SmallRéžie ženskej komédie sa ujal o generáciu starší muž Paul Feig, herec vedľajších postáv v známych filmoch, pôsobiaci aj ako scenárista a producent. Už od prvých záberov nás nenecháva na pochybách: bude to ostré, plné odidealizovaného sexu, vulgarizmov a nechutostí. Ak sa však nenecháte odradiť a nezdupkáte z kina hneď po prvých minútach, zistíte, že herečky sú skvelé, hrajú zľahka, nenútene, nezľahčujú si úlohu vyvolávaním lacných sympatií ale vytvárajú celkom výstižné, presvedčivé a mnohorozmerné charaktery. Platí to najmä o Kristen Wiig v hlavnej role smoliarky Annie, ale aj o Mayi Rudolph (tiež komičky z televízneho Saturday Night Life) v úlohe nevesty Lillian či o Chrisovi O'Dowdovi (The IT Crowd, Piráti na vlnách, Gulliverove cesty) ako nesmelom policajtovi. Obísť nemožno ani presnú a suverénnu Jill Clayburg, pre ktorú bola postava ráznej matky Annie jej poslednou.

b12_SmallBanálne príbehy banálnych ľudí tu však nie sú základom hlbokomyseľnej psychologickej a či sociálnej drámy. V USA populárni televízni anglosaskí komici rozohrávajú čosi, čo možno azda najpresnejšie charakterizovať ako Prci, prci, prcičky po dvadsiatich rokoch. Ak hrdinami vulgárnej teenagerskej klasiky z roku 1999 boli stredoškoláci, v Dámskej jazde sú to ženy pred štyridsiatkou. Vulgárny slovník, impulzívne správanie sa ani hlúpe a zahanbujúce situácie, do ktorých sa vďaka tomu dostávajú, sa však nijako nezmenili. Akoby len dievčatám z Prcičiek pribudli kilá a povädla pleť, no nijako nezmúdreli, nepoučili sa, nedozreli. Lenže kým v štylizovanej teenagerskej komédii nebol problém sa tomu od srdca zasmiať, v realisticky pôsobiacom filme o vädnúcich ženách toto úsilie šokovať za každú cenu pôsobí nepatrične, rozpačito až smutne. Hoci hrdinky skutočne nie sú nijako sympatické, všetky tie nehody od uviaznutia na elektrickej bráne cez zuby zamazané čokoládou až po skupinové zvracanie a hnačkovanie viac ako smiech vyvolávajú ľútosť.

b01_SmallZo strany producentov (medzi ktorými popri oboch scenáristkách a režisérovi dominuje Judd Apatow) bol zámer jednoduchý: osloviť zostarnuté publikum Prcičiek osvedčenou formou a známym „humorom“. Výsledkom je čudná zmes nesúrodých ba protikladných ingrediencií: realizmu, chápavého úsmevného vtipu, nadhľadu, studenej neľútostnej satiry, melanchólie, depresie a stresu s vulgárnosťou a fekálnym „humorom“, pri ktorom sa ľudia smejú nie preto, že by bol vtipný, ale aby zakryli rozpaky. Výsledkom je, že s hrdinkami vôbec nesúcitime ani nesympatizujeme. Je nám ich len ľúto. Takýto film ani napriek zmierlivému záveru nevyznieva nijako katarzne, očisťujúco či nádejeplne. Výhodu majú diváci, ktorí sa zasmejú na prdoch, zvratkoch, výkaloch a vzápätí na film zabudnú. Tí, ktorým sa zavŕta pod kožu, nielenže spoznajú, ako Američanky prichádzajú o ilúzie, ale aj sami stratia akékoľvek ilúzie o Američankách. Kruto úprimný ženský film akoby až zaváňal mizogýniou.

b11_SmallZámer investorov sa však naplnil. Tržby filmu, nakrúteného s relatívne neveľkým rozpočtom 32,5 milióna dolárov, sa šplhajú k 200 miliónom a 90 percent amerických recenzií je pochvalných. Zdá sa, že po mládežníckych vulgárnych komédiách a po vulgárnych komédiách o tridsiatnikoch dobyl fekálny „humor“ ďalšiu métu – svet dospelých žien. A neúprosná „neviditeľná ruka voľného trhu“ nám vztýčeným prostredníkom jasne signalizuje, že určite neprejde veľa času, kým sa dočkáme fekálnych komédií aj o detičkách, o slepcoch a o vozičkároch.

bridesmaids_poster3-500x680_SmallDámska jazda
Bridesmaids
USA 2011
125 minút
Scenár: Kristen Wiig, Annie Mumolo. Réžia: Paul Feig. Kamera: Robert D. Yeoman. Strih: Bridesmaids. Hudba: Michael Andrews. Účinkujú: Kristen Wiig, Rose Byrne, Maya Rudolph,  Jon Hamm, Matt Lucas, Ellie Kemper, Wendi McLendon-Covey, Kali Hawk, Chris O'Dowd, Melissa McCarthy, Johnny Yong Bosch, Jill Clayburgh, Michael Hitchcock, Garrett Hunter a ďalší.

Premiéra 7. júla 2011