Bez zvonca i bez konca

shrek_afterReklama prízvukuje, že Shrek: Zvonec a koniec je záverečná časť digitálne animovaných rozprávkových komédii o dobromyseľnom zelenom zlobrovi. No producenti už dávnejšie oznámili, že o rok rátajú s premiérou celovečernej animovanej snímky Kocúr v čižmách, ktorá by mala rozprávať o osudoch sympatického zvera s hlasom Antonia Banderasa, ktoré predchádzali stretnutiu so Shrekom. Takže koniec, ktorý nie je koncom. O zvonci ani nehovoriac, ten si primyslel slovenský distributér.

Sedem týždňov premietania stačilo štvrtému dielu snímok o Shrekovi na to, aby utŕžil takmer toľko, ako prvá časť populárnej série z roku 2001 celkom. Všetky štyri dlhometrážne filmy o zelenom zlobrovi si zatiaľ pripísali na účet len zo vstupného do kín viac než 2,6 miliardy dolárov. Nehovoriac o právach za video, uvádzanie v televíziách, počítačové hry, hračky. Preto neznie dôveryhodne, že by sa filmoví podnikatelia rozhodli dobrovoľne zbaviť sliepky, znášajúcej zlaté vajcia. Pravdou je, že kvalita prvých dvoch pokračovaní zakaždým výrazne klesala a najmä Shrek Tretí je smutným príkladom po všetkých stránkach veľmi nepodareného filmu, no i on napriek tomu utŕžil 791,4 dolárov a našiel si miesto na 28. priečke najúspešnejších snímok všetkých čias.

shrek_4_1Série animovaných rodinných komédií ako Doba ľadová či Toy Story dokazujú, že pokračovania nemusia nevyhnutne predstavovať výrazný pokles kvality - originality, nápaditosti, pútavosti, zábavnosti. So zlobrami je to ináč. Pôvodný film Andrewa Adamsona a Vicky Jensonovej spred deviatich rokoch očaril najmä nápadom, dôslednou negáciou všemožných rozprávkových motívov i rozprávačských stereotypov, ich obrátením naruby. Od začiatku až po pointu. Tvorcovia pokračovania z roku 2004 to nemohli znova použiť ako základ. Veď kto už len stojí o opakované vtipy?! Rozprávkový svet obrátený naruby teda síce zostal, no len ako pozadie, nie ako ťažisko. Lenže ďalším filmom čoraz viac chýbali prekvapivé zvraty, nápady, nové gagy, radosť z rozprávania i samotné rozprávačské nadanie. Narastala bezradnosť, ťarbavo maskovaná čoraz únavnejším parodovaním, parafrázovaním a citovaním. Shrek zároveň každým ďalším filmom viac detinštel, vzďaľoval sa náročnejším rozhľadeným divákom a stále viac sa zameriaval na najmladších, najnenáročnejších, ktorých poteší a uspokojí i to, ak si milovaná postavička vytiahne suché z nosa.

shrek_4_17Našťastie Shrek, Fiona, Oslík, Kocúr v čižmách, Dračica, Pinocchio, tri prasiatka, slepé myšky, perníkový mužíček a iné figúrky publikum potešili natoľko, že si ich zamilovalo a bolo zvedavé na ich ďalšie príbehy. Séria, do ktorej patria aj tri krátke snímky Shrek in the Swamp Karaoke Dance Party, Shrekove prvé Vianoce a Shrek 4-D, si postupne vytvorila svoj vlastný svet i so zákonitosťami, vzťahmi, vlastný ekosystém. Najnovší film, nazvaný u nás podľa českého prekladu Shrek: Zvonec a koniec sa odvážne pustil do ich negácie a obracania naruby, tak ako prvý film manipuloval s našimi rozprávkovými stereotypmi.

shrek_4_04Zlobor Shrek už dosiahol čo mohol: zachránil Fionu i kráľovstvo, založil si rodinu, získal priateľov, stal sa slávnym. Lenže namiesto toho, aby žil šťastne až do smrti (čo je pravý význam pôvodného názvu Shrek Forever After), je čoraz viac znechutený. Deprimovaný. Frustrovaný. Sníva o starom dobrom živote samotárskeho slobodného zlobra, ktorý nie je miláčikom detí, ale postrachom dospelých. Prefíkaný Martinko Klingáč (v origináli Rumpelstiltskin, v češtine Rampelník – preklady mien postáv i motívov anglosaskej rozprávkovej oblasti tak, aby nám bolí blízke a fungovali aj v slovanskej kultúre, sú občas veľmi náročné) zavetrí príležitosť a podstrčí mu ponuku prežiť jeden deň „ako za starých dobrých čias“. Nadšený zlobor podpíše, nehľadiac na dodatky, uvedené v zmluve drobnými skrytými písmenkami. A razom sa na jeden deň ocitá vo svete, kde nikdy nežil. Vládne v ňom Klingáč, Oslík pracuje pre bosorky, Fiona vedie ilegálny zlobrí odboj, Kocúr je jej vypasený domáci miláčik. A najmä: nikto z nich o Shrekovi nikdy ani len nechyroval. On má jediný deň na to, aby si opäť získal priateľov aj Fioninu lásku, inak sa rozplynie a Klingáč zostane vládcom šťastne až do smrti.

shrek_4_21Po tragickom Shrekovi Treťom ide o poctivý, tradične postavený príbeh, ktorý má hlavu i pätu. Tvorcovia si nerobili problémy s originálnosťou či prekvapivosťou, ale to nevadí, hlavne že nemáme pocit zrady, hanby a poníženia ako pri sledovaní trojky. Čo tam po tom, že ide o nehoráznu filmovú lúpež bezbrannej obete – štvoroscarovej romantickej drámy Franka Capru Život je krásny z roku 1946, okorenenú výpožičkami z ďalších filmov? Veď predsa i pixarovský Život chrobáka bol prerozprávaním Sturgesových Siedmich statočných, ktorí sú zasa prerozprávaním Kurosawových Siedmich samurajov... Drvivá väčšina divákov, ktorým je história kinematografie ukradnutá, považuje za oveľa dôležitejšie, že je to prvý dlhometrážny shrekovský film, nakrútený v 3D formáte!

shrek_4_05Shrek: Zvonec a koniec by musel byť veľmi zlý film, aby dopadol horšie ako trojka. Takto je rozlúčka s obľúbenými postavičkami a ich bizarným svetom ako-tak zábavná, milá a prijateľná, ba azda i dôstojná, ak sa dá niečo také povedať o filme, ktorý vznikol výučne z obchodných motívov. Štúdiá DreamWorks by však spravili lepšie, ak by peniaze, čo im vynesie, neinvestovali do ďalšieho pokračovania (nezabúdajme, že aj oficiálne uzatvorená trilógia Pirátov z Karibiku má mať štvrtú časť a na budúci rok je ohlásená premiéra Kocúra v čižmách), ale do nejakého nového sviežeho projektu. Ako si skrotiť draka je dôkaz, že sa to dá.

shrek_4_16Shrek: Zvonec a koniec (USA 2010)

Shrek Forever After

92 minút

Scenár: Josh Klausner, Darren Lemke. Réžia: Mike Mitchell. Kamera: Yong Duk Jhun. Strih: David Teller. Hudba: Harry Gregson-Williams. V slovenskom znení účinkujú: Rastislav Sokol, Dušan Szabo, Helena Krajčiová, Dušan Cinkota, Martin Zatovič, Dušan Tarageľ, Oľga Šalagová a ďalší.

Premiéra 15. júla 2010