Hlásia sa Karlove Vary 1
Medzinárodný filmový festival v Karlových Varoch otvoril mimosúťažný film Jana Eyreová mladého amerického režiséra Cary Joji Fukanagu. Najnovšia filmová adaptácia slávneho románu Charlotte Brontëovej (najznámejšia je z roku 1944 od Boba Stevensona v hlavnej úlohe s Joan Fontaineovou) sa verne pridržiava predlohy a so starostlivo použitými filmovými prostriedkami, vynikajúcimi hereckými výkonmi, verne sprostredkuje život z polovice 19. storočia a známy ľúbostný príbeh.
Hlavné úlohy stvárnili Mia Wasikowska, Michael Fassbender a Judi Denchová. Na slávnostné otvorenie a zároveň uvedenie filmu zavítala na festival aj držiteľka Oscara za úlohu Alžbety I. vo filme Zamilovaný Shakespeare Judi Denchová. Neprišla len na uvedenie filmu, ale prevzala si aj Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii.
Herecké umenie Judi Denchovej ocenili mnohými cenami, z ktorých hádam treba spomenúť cenu BAFTA za jej najslávnejšiu úlohu vo filme Johna Maddena Pani Brownová, kde si zahrala kráľovnú Viktóriu. Paradoxom je, že táto predovšetkým divadelná až potom známa filmová herečka získala svetové renomé v bondovkách za úlohu M. Úloha hrá rada a už sa teší na ďalšiu bondovku, ale keď bola po rokoch v Amerike tak sa jej pýtali, či okrem Pani Brownovej a M hrala aj v iných filmoch, a to už mala za sebou pozoruhodné filmové kreácie. Denchová poznamenala: “No a odvtedy sa mi filmové úlohy hrnuli jedna za druhou“. Herečka sa na tlačovej besede priznala, že nikdy nepomýšľala stať sa herečkou, priťahovalo ju výtvarné umenie. Brat sa stal hercom, a tak to aj ona skúsila. Začínala v divadle, neskôr vo filme a čo čert nechcel jeden režisér jej povedal, že vo filme neuspeje, lebo má príšernú tvár. Vrátila sa k divadlu a urobila dobre, stala sa najznámejšou shakespearovskou herečkou v Británii. Ktoré postavy má najradšej ? “Samozrejme Júliu, potom Kleopatru a Zimnú rozprávku, ktorá sa hrá menej. Hrám v nej dvojúlohu matku s dcérou. No a ešte Lady Mackbeth, tú by som si rada zahrala znovu.“ Shakespeare sa stal jej láskou už od detstva a myslí si, že nikto nedokázal tak dokonale vyjadriť všetky ľudské vlastnosti a navyše povedať to vo veršoch ako tento autor. „ Hrala som skutočne takmer vo všetkých jeho hrách, a preto sme s manželom o ňom hovorievali, že je to ten pán, ktorý platí naše nájomné". Na svoje filmy sa pozerá len po istom čase. „ Potrebujem väčší odstup, nerada ich vidím hneď po dokončení. Niektoré si pozriem po pol roku, daktoré až po rokoch. Nič sa však už nedá zmeniť, taký je film.“ Popri ďalších štyroch nomináciách na Oscara, Zlatých glóbusov, cien BAFTA dostala aj Rád Britského impéria (1970) povýšili ju do šľachtického stavu s titulom Dame (1988) a udelili titul Rytier cti (2005). „Tituly ma nezmenili“, povedala sympatická a bezprostredná Judi Denchová.
Súťaž celovečerných hraných filmov sa len rozbieha, predsedom medzinárodnej poroty je tohto roku maďarský režisér István Szabó a bude posudzovať so svojou porotou 12 snímok. Bezprostrednosťou a ľahkosťou zaujala francúzska komédia Prázdniny pri mori (Holidays by the Sea) režiséra Pascala Rabatého. Víkend sa blíži a do prírody a letoviská sa chystajú najrôznejšie typy obyvateľov – od serióznych ľudí po pankáčov a dôchodcov. Že sa dá s minimom dialógov zabaviť diváka, sú „prázdniny“ ukážkovým príkladom. Veterán španielskej kinematografie Montxo Armendáriz sa vo filme Nemaj strach (No tengas miedo) sústredil na problém sexuálneho zneužívania detí. Hrdinku filmu zneužíva jej otec, matka možno niečo tuší, nechce to však akceptovať, radšej odchádza k inému mužovi, a tak dievča dlho hľadá svoju vlastnú cestu. Oslobodenie z ťažkej traumy je dlhé a bolestivé. Téma v tomto čase veľmi aktuálna však po filmovej stránke nepriniesla nič objavné. O to viac štýlovou čistotou, pomalým tempom a vynikajúcimi hereckými výkonmi zaujal izraelský film Reštaurátor (Boker Tov, Adon Fidelman) režiséra Josepha Madonyho. Na otázku prečo si zvolil tému na hony vzdialenú od politiky režisér povedal: “Každý film je svojim spôsobom politický, môj predošlý bol o politike aj budúci bude a v tejto pauze som si dovolil nakrútiť príbeh o vzťahu otca a syna.“ Dodávam o komplikovanom vzťahu odrážajúcom konflikt medzi starým a moderným spôsobom života. Film má otvorený koniec a režisér sa domnieva „ ... nie je to film o celom živote človeka, ale len o jedenom úseku. Po jeho ukončení budú vznikať ďalšie príbehy. A keď chcete hovoriť len o jednom úseku, nemusíte príbeh uzavrieť.“ Hlavnú postavu vo filme vytvára známy izraelský herec Sasson Gabai. Nemecký súťažný príspevok preložený ako Neviditeľná (Die Unsichtbare) v réžii Christiana Schwochowa by sa dal charakterizovať ako divadlo vo filme, ale bolo by to veľmi povrchné konštatovanie. V centre pozornosti je známy divadelný režisér, ktorý si vyberie na naštudovanie hry Camille študentov divadelnej školy. Na počudovanie všetkých sa rozhodne pre šedú myšku ansámblu a z nej sa za každú cenu snaží vydolovať komplikovanú postavu, nútiac ju úplne sa stotožniť s hrdinkou. Dievča, ktorej osobný život je veľmi komplikovaný, podľahne tlaku, čo takmer vyústi v tragédiu. Schwochow napísal scenár spolu so svojou matkou a sústredili sa na divadelné prostredie. „ Často som navštevoval hercov po predstavení v šatniach a stretol som tam unavených, často až vyhorených ľudí. Atmosféra divadla môže v človeku po vypätom hereckom výkone niečo zmeniť. A veľký tlak na hercov potom ovplyvňuje aj medziľudské v ťahy, a to nielen v divadle, ale aj v iných oblastiach života. Chcel som však, aby hlavná hrdinka bola zraniteľná postava.“ Hlavnú úlohu zveril dánskej herečke Stine Fischer Christensen, ktorá sa vo filme režiséra neraz opýta: Prečo si ma vybral ? Herečka sa to pýtala aj Schwochowa. „Keď ma oslovili myslela som si, že je to vtip. Scenár so som prečítala so slovníkom, mnohým veciam som nerozumela, a tak som sa neraz aj ja pýtala prečo si ma vybrali, lebo úloha bola pre mňa veľmi náročná.“ Na otázku či nebola pod takým tlakom ako jej filmová hrdinka, ktorá si parochňu nezloží a aj v živote hrá svoju predpísanú rolu, herečka povedala: „ Nie. Nikto na mňa nevyvíjal nijaký tlak. Mám veľkú predstavivosť, viem sa vžiť do všeličoho, ale neubližuje mi to.“ Myslím si, že Stine by mohla byť aj adeptkou na cenu za herecký výkon.