Equalizer 2 (The Equalizer 2)

Exq3 resizeDenzel Washington a Antoine Fuqua znova spojili svoje sily, tentokrát pri pokračovaní úspešného filmu z roku 2014, ktorý zanechal divákov pomerne spokojných. Dokázal Equalizer 2 zopakovať úspešnú formulku aj na druhýkrát?

Equalizer 2 nie je iba štvrtou vzájomnou spoluprácou známeho afroamerického režiséra a ešte známejšieho afroamerického herca (predtým spolu nakrútili Training Day, prvého Equalizera a Sedem statočných), nakoľko pre oboch Exq2 resizeide aj o vôbec prvý sequel ich vlastného filmu, na akom sa kedy podieľali. Obaja totiž dávali až doposiaľ prednosť výhradne pôvodným látkam, no práca na prvom dieli im zjavne vyhovovala natoľko, že sa rozhodli ešte aspoň jedenkrát vstúpiť do tej istej rieky. O pokračovaní sa v podstate začalo hovoriť už sedem mesiacov po premiére originálu, no samotné nakrúcanie sa rozbehlo až v septembri minulého roka.

Robert McCall prijal na konci predošlej časti rolu samozvaného strážcu poriadku a rozhodol sa poskytovať pomoc ľuďom v núdzi, ktorí to naozaj potrebujú. Z obchodného domu Home Exq8 resizeMart sa presunul k taxislužbe Lyft a s asistenciou svojej dobrej priateľky a agentky Susan (Melissa Leo) sa venuje svojmu už spomínanému koníčku, vďaka ktorému vnáša spravodlivosť do životov tých menej šťastných. Medzičasom však dôjde ku tragédii, ktorá naplno zasiahne aj jeho samotného, a preto sa rozhodne prvýkrát od momentu, čo sfalšoval svoju smrť, odhaliť aj svojmu bývalému partnerovi z DIA (Pedro Pascal).

Hlavná zápletka tentokrát pôsobí mierne roztriešteným dojmom a trvá trochu dlhšie, kým sa skutočne rozbehne. Exq12 resizeHlavným dôvodom tejto skutočnosti je rozhodnutie tvorcov venovať väčší priestor vedľajším príbehom a cez ne rozvíjať charakter ústrednej postavy. Čo sa do istej miery aj darí, pretože práve McCallove konfrontácie s bežnými ľuďmi a pomoc, ktorú im poskytuje, to všetko patrí tomu najzaujímavejšiemu, čo snímka ponúka. Tento až seriálový prístup, možno i priamo inšpirovaný rovnomennou seriálovou predlohou z roku 1985, vnáša cez jednotlivé minizápletky do diania toľko potrebný ľudský rozmer a naozaj ukazuje hrdinu v ešte o niečo zaujímavejšom svetle.

Tienistou stránkou podobného prístupu je však podľa predpokladov aj práca s tempom, ktorá nie je úplne ideálna. A Exq10 resizehoci je scenár Richarda Wenka silný vo vedľajších líniách, s tou hlavnou už má citeľné problémy. Dohromady netvoria vyložene organický celok a dlhší čas ani nie je veľmi jasné, čo presne je jej ústrednou témou a ako do nej zapadá zdanlivá samovražda agenta a jeho ženy. A keď sa sa už konečne rozdajú karty naplno, celková jednoduchosť deja až príliš bije do očí a a pomerne  ľahko sa dá predvídať i zásadný dejový zvrat. A to i napriek tomu, že scenár sa ho snaží zahmlievať až do posledného možného okamihu.

Exq resizeV týchto momentoch však film držia nad vodou hlavne dve veci. Tou prvou je relatívne sebaistá Fuquaova réžia, ktorý síce nie je výnimočným tvorcom, ale dokáže dať látke pomerne pôsobivú tvár. A to ako v pokojnejších pasážach, tak v tých napínavejších, či akčnejších. Samotná akcia je znova pomerne nekompromisná a v úplnom finále ťaží aj zo zasadenia do neošúchaných kulís. Tie tentokrát predstavuje vyľudnené mestečko, evakuované z dôvodu hroziaceho hurikánu. Práve tam Fuqua rozohráva funkčnú hru mačky s myšou, respektíve mačky s myšami, kde McCall nielen efektne, no i efektívne likviduje menšiu skupinu svojich protivníkov, ktorí boli natoľko Exq5 resizetrúfalí, že sa mu rozhodli postaviť.

No a druhým a hlavným dôvodom, prečo snímka dokáže fungovať aj v scenáristicky slabších momentoch je, pochopiteľne, Denzel Washington. Najlepší a v priebehu viac než troch dekád zrejme i najvyrovnanejší afroamerický herec, v ktorého filmografii absentuje vyložene slabý výkon, totiž dokáže byť presvedčivý takmer vo všetkom. Je úplne jedno, či jeho postava práve melancholicky spomína na svoju zosnulú manželku, pozorne načúva svojim klientom, mentoruje svojho Exq11 resizenového chránenca, alebo nemilosrdne mrzačí tých, čo si to zaslúžia. Uhrať každú z týchto polôh mu nečiní ani len najmenšie problémy a iba utvrdzuje svoju pozíciu superhviezdy a herca, na ktorého sa môže bez obáv spoľahnúť každý režisér.

Equalizer 2 predstavuje typ filmu, ktorý sa zrejme bude páčiť rádovému návštevníkovi kina a i napriek občasným problémom v ňom dokáže zanechať príjemné pocity. Tento príjemne staromilský zážitok síce nevyniká takmer žiadnym aspektom, no skvelé herectvo Denzela Washingtona ho výrazne odlišuje od iných zameniteľných žánrových snímok.

Exq9 resizeEqualizer 2 (The Equalizer 2), USA,  2018
Dĺžka: 121 minút
Réžia: Antoine Fuqua
Scenár: Richard Wenk
Kamera: Oliver Wood
Strih: Conrad Buff IV.
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Denzel Washington, Pedro Pascal, Melissa Leo, Ashton Sanders, Orson Bean, Sakina Jaffrey, Jonathan Scarfe, Lexie Roth, Andrei Arlovski, Patty O´Neil, Bill Pullman, Manny Famolare, Rhys Olivia Cote a ďalší
Dostribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 16. augusta 2018