Upgrade

Upgrade5 resizeNový film Leigha Whannella sa môže na prvý pohľad javiť ako relatívne tradičná revenge snímka, ozvláštnená hlavne zasadením do futuristických kulís. No zdanie tentokrát trochu klame a Upgrade ponúka v konečnom dôsledku omnoho zaujímavejší zážitok.

Ocitáme sa v bližšie neurčenej budúcnosti, v ktorej si ľudia do istej miery zvykli na automatizáciu a počítačové vylepšenia. Hlavný hrdina Grey (typologicky vhodne obsadený Logan Marshall-Green), ktorý sa živí ako mechanik, však odmieta akýkoľvek pokrok a radšej uprednostňuje klasickú manuálnu prácu. Jedného dňa sa však stane terčom  Upgrade3 resizeútoku a zatiaľ čo jeho žena zomiera, on sám sa ocitá na invalidnom vozíčku bez schopnosti ovládať svoje vlastné telo. A hoci sa tomu sprvoti bráni, nakoniec pristúpi na možnosť implantovať si experimentálny čip nazvaný STEM, ktorý mu údajne môže prinavrátiť cit a obnoviť všetky motorické funkcie. STEM, príhodne disponujúci vlastnou inteligenciou, však v skutočnosti dokáže omnoho viac..

Hoci je Upgrade nízkorozpočtovým austrálskym filmom, čo sa prejavuje nielen absenciou vyložených hereckých hviezd, ale aj na samotnej výprave, tvorcovia to nezriedka dokážu zakrývať svojou kreativitou. Na navodenie mesta budúcnosti im stačí iba zopár upravených záberov z vtáčej perspektívy, niekoľko vhodne zapracovaných futuristických kulís, jedno Upgrade2 resizehypermoderné auto, či drony, občasne križujúce vzdušný priestor. Zvyšok pritom často tvoria špinavo pôsobiace ulice, či nepríliš vábne interiéry, čo však nijak nenarúša uveriteľnosť a realistické vyznenie samotného sveta. Scenár sa pritom zbytočne nezdržuje vysvetľovaním všetkých jeho zákonitostí a vyťahuje ich iba vtedy, keď si to vyžaduje príbeh.

Aj ten je pritom o niečo inteligentnejší, ako sa môže sprvoti zdať a na príklade hlavného hrdinu veľmi dobre pracuje s motívom technológií postupne preberajúcich úlohu nad ľudským životom. Grey si totiž začne veľmi rýchlo uvedomovať výhody prameniace z tohto netradičného partnerstva a tam kde on Upgrade4 resizesám nestačí fyzicky, stačí povoliť uzdu umelej inteligencii a začnú sa diať divy. A hoci ho agresívny prístup STEMu v boji do istej miery vydesí,  na ďalšou pomocou z jeho strany neváha príliš dlho. Nakoniec, hovorí sa, že účel svätí prostriedky a jeho cesta za pomstou musí pokračovať. Popritom však STEMu nevedomky umožňuje čoraz väčšiu kontrolu nad jeho životom.

Whannellov film však, pochopiteľne, nie je dráma a nemá cenu od neho očakávať vyloženej hĺbavé dialógy. V psychologickej rovine síce funguje dostačujúco, no pri spolutvorcovi hororových sérií ako Saw, či Indidius, je logické, že zvýšenú Upgrade resizepozornosť venuje skôr iným aspektom. Jeho druhý režijný pokus pôsobí každopádne omnoho istejšie ako Insidious: Kapitola 3, kde len doslovne skopíroval štýl Jamesa Wanna. Upgrade stojí ďaleko viac na vlastných nohách a zaujme aj dobre zvládnutou interakciou medzi oboma hlavnými protagonistami. Tí sa vhodne dopĺňajú, ako v bežných konverzáciách, tak aj akcii, ktorú pritom obstaráva výhradne STEM, kým Grey je v nej iba akýmsi priamo zainteresovaným pozorovateľom s rôznou škálou práve prežívaných emócií.

Samotná akcia je inak dostatočne pôsobivá a ani na moment Upgrade7 resizenestráca na svojej prehľadnosti. V kontaktných súbojoch (a občas aj mimo nich) si navyše nezriedka vypomáha i šikovným trikom, kde pohyb kamery vyložene kopíruje pohyb hlavného hrdinu. Pozornosť však vzbudzuje aj tým, že je až nečakane brutálna a práve v tomto aspekte sa asi najviac prejavuje voľnosť, ktorú mali všetci zainteresovaní k dispozícii. A potom aj samotnom závere. Ten ponúka vcelku netradičné uzavretie príbehu a popritom, Upgrade9 resizeako vrhá na celé dianie trochu odlišné svetlo, je dostatočne silný aj po myšlienkovej stránke.

A to je vzhľadom na to, že v prvom rade ide o thriller plný brakových parametrov, akurát s o niečo inteligentnejšími proporociami, výhra sama o sebe. I napriek tomu však platí, že nie je až tak inteligentný, ako sa na vybraných miestach tvári. Upgrade8 resizeKým s niektorými prvkami pracuje až príjemne premyslene, inokedy sa rafinovanosť trochu vytráca, a to aj pod nánosom logicky diskutabilných momentov. Čo sa nakoniec týka aj inak pôsobivo vystavaného záveru. Avšak slušné tempo, výborne zvládnutá akcia a potrebná dávka nápaditosti posúvajú Upgrade do pozíciu filmu, ktorý si jednoznačne zaslúži pozornosť. V tomto prípade totiž platí príslovie, za málo peňazí veľa muziky.

Upgrade6 resizeUpgrade, Austrália, 2018
Dĺžka: 100 minút
Scenár a réžia: Leigh Whannell