Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana (Mr. Peabody & Sherman)

MPS_sq1450_s68.5_f151_4k_PS_RGB_v3.0.jpgPán Peabody je geniálny matematik, fyzik, chemik, konštruktér a vynálezca, multiinštrumentalista, chiropraktik, barman... čo len chcete. Predovšetkým však je - pes. Vychováva chlapca Shermana, ktorý ho neoslovuje „otec“, ale zásadne iba „pán Peabody“. Sú tu už viac než 55 rokov. Hlboko ovplyvnili generácie amerických divákov, stali sa klasikou. No svojho vlastného celovečerného filmu sa dočkali až teraz, vďaka scenáristovi Craigovi Wrightovi, tvorcovi populárnych televíznych seriálov ako Odpočívaj v pokoji, Nezvestní, Špinavé sexi prachy či Život pod cenou. A najmä zásluhou režiséra Roba Minkoffa.

Filmárska kariéra režiséra Roba Minkoffa (1962 Palo Alto, Kalifornia, USA) je nevyrovnaná a divoká. V spoločnosti Walt Disney Pictures pracoval ako kresliar a animátor na celovečerných kreslených filmoch The Black Cauldron (1985), Detektív Myšiak (1986), Malá morská víla (1989) a Kráska a zviera (1991).

MPS_sq1475_s118.2_f128_4k_final_RGB_v4.1.jpgAko režisér sa uviedol dvomi parádnymi krátkymi kreslenými groteskami s hrdinom celovečerného filmu Roberta Zemeckisa Kto obvinil králika Rogera? nazvanými Tummy Trouble (1989) a Roller Coaster Rabbit (1990), v ktorých efektívne zúročil bohatú tradíciu amerických kreslených filmov. V roku 1994 bol s Rogerom Allersom spolurežisérom jedného z najúspešnejších celovečerných animovaných disneyovských filmov všetkých čias – Leví kráľ. Nasledujúca dvojica hrano-animovaných adaptácií príbehov o inteligentnom rozprávajúcom myšiakovi Stuartovi Littleovi z rokov 1999 a 2002 zďaleka nedosiahla kvality, popularitu ani finančný úspech Levieho kráľa. A komediálny horor pre deti Strašidelný dom (2003) prepadol u kritiky aj u divákov, skončil v mnohomiliónovej strate. Nečudo, že Minkoffa producenti pustili opäť k réžii až o päť rokov neskôr. Jeho verzia akčnej čínskej fantastickej bojovej rozprávky Zakázané kráľovstvo s Jetom Li a Jackiem Chanom vznikla v americko-čínskej koprodukcii v roku 2008, mala prevažne kladné kritiky a dokonca dosiahla i mierny zisk, hitom sa však nestala. Nemecko-americká kriminálno-romantická komédia Flypaper z roku 2011 skončila horšie: vo väčšine krajín (vrátane USA) ju uviedli len do videodistribúcie.

Napriek všetkému si však v štúdiách DreamWorks Animation zrejme dobre spočítali, že Minkoff spolupracoval so Zemeckisom, presláveným sériou sci-fi komédií o cestovaní v čase Návrat do budúcnosti (1985, 1989, 1990), nakrútil Levieho kráľa o synovi, ktorý túži vyrovnať sa otcovi i filmy, v ktorých sa prelína svet ľudí a poľudštených zvierat. A to všetko je aj v Dobrodružstvách pána Peabodyho a Shermana, jeho vysnívanom projekte, ktorý presadzoval už od začiatku tisícročia. Pôvodne – podobne ako Myšiak Stuart Little – mal byť kombináciou digitálne animovaných a hraných postáv, ale napokon je čiste animovaný. A to je dobre.

MPS sq1100 s4 f143 4k PS RGB v1.3Inšpiráciou sa mu stal polstoročný americký televízny kreslený seriál o geniálnom rozprávajúcom psovi, ktorý žije v New Yorku a osvojil si chlapca Shermana. Pre jeho zábavu zostrojil stroj času. Lenže Sherman má v škole problém so spolužiačkou Penny, ktorá sa mu posmieva, že ho vychováva pes. Konflikt priláka pozornosť korpulentnej a démonickej pracovníčky sociálnej starostlivosti. Keď Penny i s rodičmi navštívia pána Peabodyho, aby celú nepríjemnosť urovnali, Sherman vezme spolužiačku na divokú jazdu v stroji času. Výlet však vypáli zle a pán Peabody musí zachraňovať ich, dejiny, prítomnosť aj budúcnosť – a seba samého. No a v najnehodnejšom okamihu sa dostaví i sociálna starostlivosť.

Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana jasne tlačia na sentimentálnu strunu a darí sa im to. Teda aspoň v Spojených štátoch, kde na seriáli vyrastali celé generácie, sú recenzenti až prehnane nadšení. Zvyšok sveta, ktorý sa so starým televíznym seriálom nedostal do styku a nový film preň znamená prvý kontakt s bizarnými postavičkami, síce nadšenie amerických kritikov nezdieľa a snímku prijíma odmeranejšie, s odstupom – no hlavné je, že prijíma!

MPS sq50 s14.3 f158 4k RGB v2.0Pohľad na Francúzsko v čase revolúcie, na staroveký Egypt, renesančnú Florenciu či trójsku vojnu je typicky americký. Sotva by však niekto trval na historickej vernosti v prípade bláznivej grotesky. Lebo tým Minkoffov film je. Jednoduchým príbehom, hodným dvadsaťminútovej epizódy, ale roztiahnutým na hodinu a pol. Pravda, režisér dokáže suverénne vyplniť všetok čas klasickými animovanými naháňačkami a prekáračkami tak, že divák je neustále niečím zaujatý, zabáva sa a pri všetkom tom tom cestovaní do minulosti si plynutie času nevšíma.

Animácia je špičková, no - na rozdiel od LEGO príbehu - sa nekonajú žiadne vizuálne hody hravosti a nápaditosti. Hlavní hrdinovia majú podobu danú polstoročnou tradíciou, vedľajšie postavy sú buď karikatúrami historických osobností alebo bezkonfliktnými a nevýraznými figúrkami, akých je dnes svet digitálnej animácie plný. Akcie, najmä tie zo stroja času, na seba často berú podobu videohry – aj so schémami a vysvetľujúcimi nápismi. Rovnako ako humor (prevažne situačný, založený na akcii, zosmiešňovaní či anachronizmoch), orientujú sa na detského diváka vo veku okolo desať rokov, ale nie sú také prostoduché a zemité ako vo Veľkej orieškovej lúpeži, čo je animovaný film, na ktorý pán Peabody so Shermanom v kinách narazia.

MPS_sq400_s1_f317_4k_final_RGB_v3.0.jpgAutorom filmovej hudby je Danny Elfman, ktorý skomponoval niečo celkom odlišné od hudby pre filmy Tima Burtona. Ani náznak, že ide o tvorcu hudby k Predvianočnej nočnej more, Mŕtvej neveste či Mars útočí! Pokorne slúži bláznivému grotesknému charakteru snímky a dodáva jej energiu bez toho, aby ju posúval smerom k poézii alebo na seba strhával pozornosť. V rámci popkultúrnych odkazov - v žánri rodinného digitálne animovaného filmu už priam povinných – sa stretneme i s viacerými viac-menej vtipne zakomponovanými hitmi, čo však ocenia najmä starší diváci.

Tí sa tentoraz nedočkajú žiadnych metafor, symbolov, druhých a tretích plánov. Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana, to sú len dobre aranžované bláznivé naháňačky v atraktívnych prostrediach. Nostalgickými spomienkami nezaťažení neamerickí dospelí sa musia uspokojiť so závažným odhalením, že aj pes je len človek, má právo na omyly, no keď si osvojí ľudské mláďa, je mu nekonečne verný a neváha zaň položiť aj život.

Koniec-koncov, nie je to zasa až také márne posolstvo.

Dobrodružstvá pána Peabodyho a Shermana (USA 2014)
Mr. Peabody & Sherman
92 minút
Scenár: Craig Wright. Réžia: Rob Minkoff. Strih: Tom Finan. Hudba: Danny Elfman. V slovenskom znení účinkujú: Peter Marcin, Dean Krajčovič, Bianka Bucková, Daniela Škrabáková Kreutz, Stano Král, Daniel Dangl, Andrej Hryc, Jozef Vajda, Peter Sklár, Zuzana Vačková a ďalší.
Slovenská premiéra 6. marca 2014