Šmolkovia: Zabudnutá dedinka (Smurfs: The Lost Village)
Nápad spojiť digitálnu animáciu s akciou živých hercov, pridať narážky na ikony populárnej kultúry a obohatiť myšlienkové pozadie temnými témami sebectva, zodpovednosti, otcovstva, pátrania po vlastnej identite a hľadaním odpovedí na základné filozofické otázky by nebol márny. Keby nešlo o Šmolkov.
Podobne ako iný frankofónny komiks Astérix a Obelix sú totiž založení na subtílnej zmesi detskej (až detinskej) prostoty, jednoduchosti, jemných hier s klišé a stereotypmi (ktoré však nikdy nezabiehajú do paródie), nekonečného obmieňania jediného sujetu (nekonečný boj belasých piadimužíkov s ich odvekým nepriateľom čarodejníkom Gargamelom) a vystavovania figúrok s nemennými charakterovými znakmi nečakaným, bizarným, paradoxným, niekedy až jemne surrealistickým situáciám. Kúzlo, ktoré zaručene funguje už šieste desaťročie a podľahlo mu už viacero diváckych generácií. Väčšina pokusov o zmenu, novátorstvo či prepytujem revolúciu toto kúzlo dokonale ruší, ale neprináša namiesto neho žiadnu rovnako silnú hodnotu.
Šmolkovia (v angličtine The Smurfs, po francúzsky Les Schtroumpf) sa zrodili v roku 1958 a vlastnej komiksovej série sa dočkali o rok neskôr. Z tridsiatich kreslených albumov o nich sa v 25 jazykoch predalo 25 miliónov výtlačkov. Prvý krátky čiernobiely film prišiel v roku 1965, nasledovali ďalšie, no i televízne seriály a videohry. Po tom, ako práva k roztomilým belasým trpaslíkom belgického výtvarníka Pierre Culliforda, známeho pod pseudonymom Peyo, získala spoločnosť Sony, vznikli dva celovečerné kombinované hrano-animované filmy v réžii Raja Gosnella. Prvý, Šmolkovia z roku 2011, utŕžil úctyhodných 563,7 milióna dolárov, ako potvrdenie nesmiernej popularity šmolkového fenoménu. No druhý film Šmolkovia 2 v roku 2014 vyniesol už len 276,5 milióna, takže plánovaný tretí radšej ani nevznikol. Namiesto toho sa Gosnell stal výkonným producentom nového, čisto digitálne animovaného pokusu o reboot. A reboot podľa Sony Animation znamená návrat na začiatok, keď boli Šmolkovia neznámi, detsky nevinní, prostí a prostoduchí. Rozdiel je len v pokročilej digitálnej animácii, umožňujúcej všetko, čo si tvorcovia dokážu vymyslieť.
O tom, že film sa nerodil ľahko, svedčí fakt, že pôvodne bola premiéra stanovená na august roku 2015 a viackrát sa presúvala. Napokon si však obchodníci očividne ujasnili, že fanúšikovia Šmolkov nestoja o žiadne napĺňanie filmárskych umeleckých ambícií, bláznivé experimenty a hľadanie novátorských prístupov. Filmári sa pokorne vrátili k tradičným overeným spôsobom rozprávania, dôverne známym postavičkám, prostrediam i zápletkám. Štúdiá Sony Pictures Animation sa skrátka rozhodli hrať na istotu – a spravili dobre.
Roztopašná Šmolinka pri hrách s kamarátmi zistí, že v Zakázanom lese žijú v Zabudnutej dedinke cudzí, neznámi Šmolkovia. Pretože je neopatrná, jej poznatok sa čoskoro dostane k čarodejníkovi Gargamelovi, neustále snívajúcemu o zázračnej moci extraktu zo Šmolkov. Aby cudzích trpaslíkov pred Gargamelom uchránila, vyberie sa ich Šmolinka s priateľmi nájsť a varovať. Za protivníkov na svojej púti majú nielen Gargamela a jeho zvieracích kumpánov - kocúra a supa, ale i nástrahy divokej prírody… a v neposlednom rade starostlivého Tatka Šmolku, pretože on veľmi dobre vie, že Zakázaný les nie je zakázaný len podľa názvu.
Režisér Kelly Asbury (nar. 1960) má skúsenosti s celovečernou digitálnou animáciou. V minulosti sa ako jeden z trojlístka režisérov podieľal na pomerne slušnom Shrekovi 2 (2004) a v roku 2011 podľa svojho scenára režíroval o kus slabšiu, no predsa nie celkom stratovú parafrázu na Shakespeara Gnomeo a Júlia. Scenáristka Pamela Ribonová sa uviedla predlohou k disneyovke Vaiana, spoluscenáristka Stacey Harmanová na filmovom plátne debutuje. Autorka výpravy Noelle Triaureau v rôznych funkciách spolupracovala na filmoch Hotel Transylvánia, Divoké vlny či Oblačno, miestam fašírky. Pri tom sa spoznala i s dvojicou filmových výtvarníkov: Dean Gordon sa ako animátor podieľal na mnohých klasických disneyovkách i na Dobe ľadovej a jeho kolega Marcelo Vignali je okrem disneyoviek podpísaný aj pod kultovým seriálom ALF. Pravdaže, v prípade Šmolkov bolo ich prácou rozvinúť do trojdimenzionálnej animácie CGI čo najviac z výtvarného rukopisu kresliara Peya. Rozjasané scenérie, v origináli poznačené vývarnou skratkou, sú v digitálnom spracovaní na samej hranici gýča. Lenže gýč už ku Šmolkom tak akosi patrí...
Medzi hviezdami, ktoré postavičkám zapožičali hlasy v pôvodnom znení, sú Mandy Patinkin ako Rozprávač a Tatko Šmolko, Demi Lovato (Šmolinka), Julia Roberts (Vŕbička), no aj Michelle Rodriguez, ba dokonca i slávny televízny šéfkuchár Gordon Ramsay. Netešte sa však, v slovenských kinách počujete leda tak otrepané dabingové hlasy Zuzany Šebovej, Mariána Miezgu, Juraja Kemku, Ľuboša Kostelného, Petra Marcina či Táne Pauhofovej. Tunajší distributér skrátka usúdil, že nostalgia sem – nostalgia tam, film je určený iba tým najmladším divákom, ktorí by pôvodné znenie neocenili.
Má kus pravdy: viac než dve desiatky spoluautorov scenára si očividne dali veľmi záležať, aby výsledkom bola vizuálne atraktívna, no dejovo prostá a myšlienkovo pôstna zábava. S faktom, že fanúšikmi Šmolkov môžu byť aj rodičia či starí rodičia, sprevádzajúci deti do kina, pracujú len minimálne. Chýbajú nielen myšlienkové presahy, ale aj sofistikovanejšie vtipy a dvojzmysly, rovnako ako sprisahanecké požmurkávanie a parafrázovanie ikon populárnej kultúry. Šmolkovia sa skrátka vrátili na začiatok svojej histórie.
Jednoduchý príbeh v štýle dvadsaťminútovej časti televízneho seriálu je natiahnutý a nadstavený detinským vtipkovaním, nekonečnými naháňačkami, lacným situačným humorom, veselými grimasami, kopancami, štuchancami, pádmi a pestrými farbami. Na detské publikum dokonale zaberajú, to iba rodičia môžu neveriacky krútiť hlavou, či tvorcovia konkurenčného animáku Trollovia zo štúdií DreamWorks Animation odpisovali od Sonyho, alebo Sony od DreamWorks. No ak ste dieťa (bez ohľadu na vek) a Šmolkov máte radi, je to ako s kofolou. Niet čo riešiť.