Spider-Man: Bez domova (Spider-Man: No Way Home)

Man7 resizeSpomínate si, ako bola identita Spider-Mana na konci predošlej časti odhalená? Celý svet teraz vie, že superhrdinom a podľa niektorých i zločincom je mladý študent strednej školy. Po tomto fiasku hľadá Peter Parker pomoc u čarodejníka Doktora Strangea. Zahrávať sa s časom však nie je jednoduché. Je to veda. A keď sa táto veda nepodarí na sto percent, nastáva vo svete zmätok. V tomto prípade hneď v niekoľkých. Z paralelných vesmírov sa sem hrnie nemalé množstvo kreatúr so superschopnosťami. Peter Parker tak postupne prichádza na to, čo to skutočne znamená byť superhrdinom.

Musím sa priznať, že nie som veľkým fanúšikom Spider-Mana. Okrem prvého teasera a traileru, ktoré som mimochodom pozerala pred iným Man9 resizefilmom v kine, som si o ňom neprečítala jedinú tlačovú správu či konšpiráciu, kam sa asi príbeh bude uberať. O to viac ma zaskočilo, keď som po pozretí najnovšej Marvelovky s obsadením hlavnej postavy ostala milo prekvapená. Po troch Spider-Manoch Sama Raimiho s Tobeym Maguireom, dvoch filmoch Marca Webba s Andrewom Garfieldom a dvoch snímkach Jona Wattsa s Tomom Hollandom som sa nazdávala, že téma komiksového hrdinu a jeho remakov je už možno vyčerpaná. O to viac, keď sa táto postava objavila aj v niekoľkých iných Marvelovkách a mnohých starších hraných filmoch a v nemalom množstve animovaných filmov. Ak však tému tohto superhrdinu sfilmujete tak, ako to urobil Jon Watts vo svojom treťom filme Spider-Man: Bez domova, diváci sa rozhodne nudiť nebudú.

Man8 resizeZ predošlého filmu Spider-Man: Far From Home (2019) vieme, že Mysterio demaskoval jeho heroickú postavu. Odhalenie spôsobilo množstvo problémov. A to nielen samotnému Peterovi, ale aj ľuďom v jeho bezprostrednej blízkosti. MJ (Zendaya), najlepšiemu priateľovi Nedovi (Jacob Batalon) či jeho tete May (Marisa Tomei). To je aj dôvodom, prečo hľadá odpovede u Doktora Strangea. Avšak, ako vo väčšine prípadov, ani teraz neprebehlo všetko podľa plánu. V tomto momente začína celá zábavná časť filmu.

V snímke pomerne výrazne dominuje vizuálna stránka filmu. Zo Spider-Manových, teda Peterových uhlov pohľadu sledujeme množstvo akčných scén, v ktorých sa pavúčou Man2 resizerýchlosťou premáva po meste. Zároveň nám však kameraman ponúka široké zábery na mesto ako celok, kde máme možnosť detailne sledovať hoci aj rozloženie a veľkosť jednotlivých budov. Rovnako pôsobivé sú aj choreografické bojové scény. Tie opäť veľmi úzko súvisia s kameramanskou prácou. Tá kopíruje, lepšie povedané nasleduje, pohyby jednotlivých postáv. Scény nám tak maximálne približujú dejisko všetkých súbojov. Tie možno nie sú až také epické, ako v niektorých iných Marvelovkách, no aj tak stojí za to vidieť ich.

Čo sa mi však aktuálne najviac pozdáva na všetkých Marvelovkách, ale aj n mnohých akčných a sci-fi filmoch, je neustále rozvíjanie zvláštnej humornej stránky príbehu. V Man6 resizetomto prípade je nositeľom komiky najmä postava Toma Hollanda. Jeho postava čudného stredoškolského študenta (outsidera) bola, aj je svieža. V čom sa však od predošlých dvoch častí tejto série Spider-Mana líši je, že v treťom pokračovaní nám Tom Holland ponúka omnoho širšie spektrum emócií. Už spomínaný humor, drámu, smútok, ale aj vykúpenie. Rovnako pôsobivá je aj interakcia medzi Peterom, MJ a Nedom. Táto pavúčia trojica funguje naozaj dobre a herecký výkon každého z nich je absolútne autentický a prirodzený.

Je zaujímavé, že množstvo podobne dlhých filmov, teda dva a pol hodinových, plynie akosi pomaly. Divák sa v určitom momente vždy dostane do fázy, keď sa začína nudiť. To, Man3 resizečo neustále posúvalo príbeh dopredu, boli v prípade tejto snímky vyššie spomínané emócie. Príbeh mal akurátnu dynamiku vývoja jednotlivých udalostí. Nebol ani pomalý, ale ani príliš rýchly. Vôbec som nemala pocit, že si musím skontrolovať svoje hodinky. Možno za to mohol aj fakt, že v rámci jedného filmu sme na plátne sledovali niekoľko príbehov v jednom. Tento metapríbeh v konečnom dôsledku pôsobil tak, že by sme mu možno nejakú tú polhodinku ešte pridali. A myslím si, že môžem s čistým svedomím potvrdiť aj to, že tento Spider-Man je zo všetkých doposiaľ nakrútených Marveloviek o tomto superhrdinovi mojím najobľúbenejším.

Man5 resizeSpider-Man: Bez domova (Spider-Man: No Way Home), USA, 2021
Dĺžka: 148 minút
Réžia: Jon Watts
Predloha: Steve Ditko (komiks), Stan Lee (komiks)
Scenár: Chris McKenna, Erik Sommers
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Michael Giacchino
Scénografia: Jane Musky, Darren Gilford, Emmanuelle Hoessly, Rosemary Brandenburg
Masky: Tim Muir
Kostýmy: Anna Biedrzycka-Sheppard
Produkcia: Kevin Feige, Amy Pascal
Hrajú: Tom Holland, Zendaya, Benedict Cumberbatch, Jacob Batalon, Jon Favreau, Jamie Foxx, Willem Dafoe, Alfred Molina, Benedict Wong, Tony Revolori, Marisa Tomei, Andrew Garfield, Tobey Maguire, Angourie Rice, Arian Moayed, Paula Newsome, Hannibal Buress, Martin Starr, J.B. Smoove, J.K. Simmons, Rhys Ifans, Charlie Cox, Thomas Haden Church, José Alfredo Fernandez, Glenn Keogh, Jorge Lendeborg Jr., Tom Hardy, Jake Gyllenhaal (a.z.)
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 20. junuára 2022