Milující “sestry” Bérénice Bejo a Martina Gusmán
Obě se živí jako herečky, obě si vzaly režiséra, obě pocházejí z Argentiny a k tomu jsou si ještě tak podobné, že dostaly v novém filmu Naprostá láska (Úplná láska) role sester, které jsou si neobvykle blízké. Francouzská hvězda Bérénice Bejo známá z oscarové komedii Artist a argentinská herečka Martina Gusmán snímek, který 24. října vstoupí do slovenských kin, poprvé uváděly na benátském festivalu, kde s nimi hovořila Iva Přivřelová.
Hovoríme s Yvonne Vavrovou o jubilejnom udeľovaní Igricov
V nedeľu 29. 9. 2019 bude v Divadle P. O. Hviezdoslava už 30. vyhlásenie víťazov najstarších filmových cien Igricov. Cenu udeľuje už roky Slovenský filmový zväz, Únia slovenských televíznych tvorcov a Literárny fond. Organizácie sa tohto roku okrem iných (ÚSTT a Literárny fond) ujal hlavne Slovenský filmový zväz, a preto sme oslovili jej predsedníčku Yvonne Vavrovú o rozhovor.
Experiment s neslobodou
S režisérom filmu Humorista Michailom Idovom, ktorý práve prichádza do našich kín, hovorila Viera Langerová na Medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest, ktorý sa uskutočnil tohto roku v Košiciach.
Vladimír Štric: Cinematik je zameraný na diváka a kvalitné filmy
Vladimír Štric, absolvent filmovej a televíznej réžie na pražskej FAMU, začínal po skončení štúdia pracovať v Slovenskej filmovej tvorbe. V roku 1988 nakrútil film Iba deň, po ňom nasledovala snímka Ulice bez mena. V roku 2009 sa predstavil filmom Hostia – Hauerland. Jeho posledný podnetný a zaujímavý dokument Povstanie Slovensko 1939-1945 (2013) vyvolal rozruch, ale bez toho tvorba nemá zmysel. Horšie je mlčenie. Od roku 2006 je umeleckým riaditeľom medzinárodného filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch. Okrem toho je vedúcim kancelárie Creative Creative Europe Desk Slovensko. Na budúci týždeň 11. septembra sa začína v Piešťanoch už 13. ročník spomínaného festivalu Cinematik, ktorý potrvá do 16. septembra. O festivale, ale aj jeho ďalších možnostiach, sa zhovárala Emília Kincelová.
Nesnívam. Neplánujem. Okrem svojich filmov
Režisér, scenárista, producent a pedagóg Robert Kirchhoff patrí k silnej generácii slovenských dokumentaristov, ktorá za uplynulé dve desaťročia zaznamenala medzinárodnú pozornosť aj ocenenia. V tvorbe sa zameriava na aktuálne spoločenské témy vyrovnávania sa s traumatickým dedičstvom udalostí 20. storočia v strednej Európe. Narodil sa v čase nádejí Pražskej jari, po ktorej nasledovalo horúce leto a potom viac ako dvadsaťročná tuhá zima. V máji oslávil päťdesiat rokov. Možno preto už niekoľko rokov pripravuje film o Alexandrovi Dubčekovi. S Robom Kirchoffom sa rozprávala Hana Beranová.
Jaromír Hanzlík: Povrchným scenárom a seriálom sa vyhýbam
Pamätáte si ukričaného strýka Pepina z Postřižin, záchranára Janderu zo Sanitiky alebo doktora Mráčka z legendárnej snímky Jak utopit dr.Mráčka aneb Konec vodníkú v Čechách? Filmovú kariéru začínal Jaromír Hanzlík (70) veľmi mladý. Mal iba 17 rokov a už hral veľké úlohy vo filmoch Bloudění, Kočár do Vídně alebo Romance pro křídlovku. Možno až priveľmi skoro spoznal omamnú chuť slávy. S laureátom Ceny prezidenta 53. MFF Karlove Vary sa zhovárala Hana Beranová.
Martin Šulík: Slovenská vojnová minulost je stále do značnej miery tabu
V prestížnej sekcii Panorama Special bol na 68. ročníku Mezinárodného filmového festivalu Berlinale uvedený film slovenského režiséra Martina Šulíka Tlumočník. Jiří Menzel a Peter Simonischek v ňom hrajú hlavné úlohy dvoch mužov, ktorí hľadajú pravdu o vojnovej minulosti. Film vzbudil veľký záujem, na novinárskej projekcii i na slávnostnej svetovej premiére bolo do posledného miesta plno. Menzel sa síce zo zdravotných dôvodo zúčastniť nemohol, ale Šulík i Simonischek poskytli rad rozhovorov mezinárodným médiám a tiež diváci v sále s nimi ešte dlho o filme diskutovali.
Emir a Monica
So srbským scenáristom, režisérom a teraz už aj hercom Emirom Kusturicom a talianskou modelkou (teraz už aj filmovou hviezdou) Monicou Bellucci sme sa rozprávali vlani na benátskom filmovom festivale. Sedeli sme v prútených kreslách pod slnečníkmi na terase secesného hotela Hungaria na rušnej hlavnej ulici len zopár hodín pred svetovou premiérou ich spoločného filmu Na mliečnej ceste. Boli síce napätí očakávaním, ale zároveň z nich sršala spokojnosť.
Kráľ českej komédie a filmových rozprávok
Na slávnostnom ukončení 52.ročníku MFF v Karlových Varoch si prevzal Cenu prezidenta festivalu za celoživotný prínos českej kinematografii jeden z najúspešnejších českých režisérov a scenáristov, 87-ročný Václav Vorlíček. V karlovarskom Mestskom divadle pritom osobne uviedol viac ako 50 rokov starú komédiu Kdo chce zabít Jesii.
Ján Ďuriš: Kameraman, práva ruka režiséra, musí byť aj diplomat
S menom popredného slovenského kameramana Jána Ďuriša (1945) sa stretávame takmer pri všetkých úspešných slovenských filmoch. Po skončení štúdia na pražskej FAMU začínal v dokumentárnej tvorbe, v hranom filme debutoval so snímkou Jána Zemana Hra na telo (1979). S jeho menom sa spájajú také filmy ako Štvrtý rozmer, Kára plná bolestí, Lampáš malého plavčíka, Nedodržaný sľub, najviac ich však nakrútil s Jurajom Jakubiskom. Za snímku Nejasná správca o konci sveta získal na MFF 1997 v Montreale Cenu za kameru.