Fantastické zvery: Tajomstvá Dumbledora (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore)

Dumble9 resizeFantastické zvery: Tajomstvá Dumbledora je v poradí tretím z ikonického pokračovania série o magickom svete čarodejníkov. Za posledné roky sme si už akosi zvykli na to, že v podobných divácky úspešných tituloch hrá celá hŕstka áčkových hercov. Inak to nie je ani v prípade Fantastických zverov. Jude Law hrá čoraz viac ambivalentnú postavu mladého Dumbledora a Mads Mikkelsen jeho náprotivok v podobe zlého čarodejníka Grindelwalda. Ich interakcia je však vlažná. Nikdy sa tak celkom nedostanú do konfliktu. Sú ako dve figúrky šachu ktoré sa len tak prelínajú, no nikdy sa nestretnú.

V tom fiktívnom svete sme mali doposiaľ možnosť vidieť hneď troch skvelých hercov. Colina Farrela v prvej, Johnyyho Deppa v druhej a napokon Madsa Dumble2 resizeMikkelsena v jeho treťom pokračovaní. Keďže od začiatku bola postava Grindelwalda koncipovaná ako chameleón meniaci svoju podobu, tieto zmeny nepôsobia zvláštne a rušivo. Avšak, ohlásenie opätovnej zmeny hereckého obsadenia postavy Grindelwalda neprimerane rozbúrilo vody verejnosti. Keď sa diváci dozvedeli, že tohto zlého čarodejníka bude do tretice hrať opäť iný herec, horúcou otázkou bolo, kto to bude. Mnohí z nás však nečakali, že to bude práve Mads Mikkelsen. No musím uznať, že napriek zvláštnemu spojeniu je práve on s jeho minimalistickým herectvom naozaj bezkonkurenčný.

Do príbehu i samotnej postavy priniesol naozaj poriadnu dávku kvality. Je to práve on, kto celú snímku doslova nesie na svojich ramenách. Aj keď musím uznať, že Johnny Depp pôsobil ako väčší podivín a ten typ maniaka, ktorého by Dumbledore mal prečo prenasledovať. Mads Mikkelsen charakter Dumble5 resizeGrindelwalda zosobnil presne tak, ako som si predstavovala. Hrdinovia, ktorí ho prenasledujú si až priveľmi neskoro uvedomia, že to nemali robiť a dostali do značných problémov. A ani nevedia ako.

Séria Fantastické zvery bola mimoriadne zaujímavá v momente, keď na plátne po dlhých rokoch opäť ožilo niečo nové zo sveta kultového Harryho Pottera. Avšak, neustále ma prenasleduje pocit, že táto séria nikdy nebude ako jej predchodca. Fantastickým zverom chýba povestná iskra ikonickej série sfilmovaných kníh. Prvá časť bola o prekrásnych tvoroch z najhlbších zákutí imaginácie autorky J.K.Rowling. Druhá časť bola o temnom čarodejníkovi Grindelwaldovi a jeho diabolskom pláne ako vyhubiť svet muklov. No a tretia sa snaží ukázať čosi viac z Dumbledorovej minulosti s jemným a pomerne neprirodzeným náznakom, že ide o skutočne aj o príbeh o magických zvieratách. Možno práve v tom je rozdiel medzi sériou o mladom čarodejníkovi a sériou o fantastických zveroch. Harry Potter Dumble3 resizevždy ponúkal kúsok z komplexného univerza zo svete mágie. Každá časť bola jedným rokom na Rockfordskej strednej škole čarodejníckej a prostredníctvom drobných mikropríbehov dopĺňala jednu obrovskú a zaujímavú ságu.

Niekedy sa zamýšľam nad tým, či práve séria Fantastických zverov nebola „len“ objednávkovou knihou, ktorá mala slúžiť objednávkovým filmom spoločnosti Warner Bros. Príbehu chýba potreba záujmu zo strany diváka. Avšak, tento záujem samotná séria nevzbudzuje. A navyše, je ťažko zapamätateľná, čo môže byť zase dôsledkom nedostatočnej inšpirácie v kreovaní materiálu. Zásadným rozdielom medzi týmito dvoma sériami je tak, podľa môjho názoru, záujem aj zo strany samotnej autorky a jej túžba vytvoriť niečo úžasné. Akoby to Warner Bros od autorky vyžadovali. Jediné, čo preto musí urobiť je napísať pre nich knihu, ktorú oni následne sfilmujú. Aj keď, určite už nejeden z nás počul, že autorka Dumble4 resizemala tento príbeh v hlave rozpracovaný odvtedy, čo napísala Fénixov rád. Otázne však zostáva, či jej to uveria aj samotní fanúšikovia Harryho Pottera.

Fantastické zvery nie sú typickým harmonickým a plynulým filmovým zážitkom. Každá jedna časť fiktívneho sveta Harryho Pottera bola malým príbehom, ktorý dokonale zapadal do jedného obrovského príbehu v siedmich knihách a ôsmich filmoch. Fantastické zvery sú rozpadávajúcim sa príbehom o jednom charaktere, neskôr o inom a potom o ďalšom. Samozrejme, že aj Fantastické zvery majú svoje svetlé stránky, no tvorcovia ich nerozvíjajú dostatočne dlho na to, aby vytvorili tak zaujímavý a kultový film, ako je ktorýkoľvek film zo série Harry Potter. Skutočne ide o skvelý film, no,nanešťastie, aj zabudnuteľný.

Dumble6 resizeFantastické zvery: Tajomstvá Dumbledora (Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore), USA, 2022
Dĺžka: 143 minút
Réžia: David Yates
Peedloha: J. K. Rowling (kniha)
Scenár: Steve Kloves, J. K. Rowling
Kamera: George Richmond
Hudba: James Newton Howard
Strih: Mark Day
Zvuk: Niv Adiri
Scénografia: Stuart Craig, Neil Lamont
Kostýmy: Colleen Atwood
Produkcia: David Heyman, J. K. Rowling
Hraju: Eddie Redmayne, Jude Law, Ezra Miller, Alison Sudol, Mads Mikkelsen, Dan Fogler, Jessica Williams, Katherine Waterston, Callum Turner, Fiona Glascott, William Nadylam, Kevin Guthrie, Victoria Yeates, Richard Coyle, Oliver Masucci, Ingvar Sigurðsson, Poppy Corby-Tuech, Maria Fernanda Cândido, Maja Bloom, Simon Meacock, Bart Soroczynski, Wilf Scolding, Manuel Klein, Alexandr Kuzněcov, Valerie Pachner, Ramona Kunze-Libnow, Lucas Englander, Jan Pohl, Matthias Brenner, Peter Simonischek, Jacqueline Boatswain, David Bertrand, Jeremy Azis, Hebe Beardsall, Nick Davison, Paul Low-Hang, Dave Wong
Premiéra v SR: 14. apríla 2022