Zrodila sa hviezda (A Star Is Born)

Hviezda10 resizeNa pozadí širokorozsiahlej americkej scenérie sa odohráva príbeh dvoch milencov pochádzajúcich z úplne odlišných prostredí. Známy muž – muzikant Jackson Mane (Bradley Cooper) sa nachádza na neodvratnej ceste k záhube, zatiaľ čo mladej žene – budúcej popovej hviezde Ally Campana (Lady Gaga) razí jej cestu na úplný vrchol. Zrodila sa hviezda predstavuje starú dobrú a nesmrteľnú melodrámu.

Máte pocit, že ste už tento príbeh na filmovom plátne niekoľkokrát videli? Hollywoodske štúdia tento mýtus opakovane predkladajú svojmu publiku, a to bez ohľadu na mierne ozvláštnenie príbehu, herecké obsadenie či režijné prevedenie. Príbeh Zrodila sa hviezda začali už v roku 1937 rozprávať Janet Gaynor a Frederic March, história Hviezda resizesa zopakovala v roku 1954 s hviezdnym obsadením Judy Garland a James Mason a na filmové plátno sa znovu vrátil v roku 1976 v podaní Barbary Streisand a Krisa Kristoffersona. Najnovší film z tejto kolekcie sa odohráva v súčasnom hudobnom priemysle. Vzrušujúcom, dusivom a preplnenom nenásytnými fanúšikmi bažiacimi po strhujúcich predstaveniach a vizuálnej dokonalosti aj za cenu povrchnej pretvárky. Presne taký je svet country-rockového speváka Jacksona Maina. V svojom režijnom debute sa Bradley Cooper geniálne zosobnil postavy ľudskej trosky, ktorú pri vedomí, podobne ako mnoho z jeho kolegov, drží len nekonečný oceán chľastu pravidelne dopĺňaný čiarami tabletiek.

Hviezda5 resizeSnímka zosobňuje myšlienku, akým spôsobom dokáže jedna pieseň pozmeniť človeka. Je jedno, či táto transformácia iba chvíľková alebo nejaký čas potrvá. Zaujímavé, ako takýto jednoduchý koncept vplýva na diváka a jeho emócie už v expozičnej časti filmu. Vo svetlách reflektorov a burácajúceho publika vidíme gitarového mága, spevácku megahviezdu Jacka. Už ako je to vo svete celebrít zvykom, s enormným nátlakom popularity sa každý, aj samotný Jack, vyrovnáva po svojom. Jeho cesta sa takmer skončila, no stretnutie s Ally je vyblednutým zábleskom nádeje na zmenu. Úplne z odlišnej perspektívy divák nahliada na postavu tvrdo pracujúcej Ally, ktorá si odbije svoju šichtu, Hviezda6 resizeaby sa s radosťou rozbehla tmavou ulicou a v lokálnom bare zaspievala kultovú La vie en rose. Už pri prvom stretnutí dvoch ústredných postáv, keď životom unavený Jack počuje precítene zaspievanú Allynu pieseň, sa v oboch geniálnych umelcoch niečo zmení. Ally sa pre Jacka stáva všetkým. Milenkou, partnerkou, múzou aj ideálom. A Jack je pre Ally tou najväčšou životnou a profesionálnou skúškou, pokušením. Odolá mladá speváčka nátlaku zo strany mocensky zmýšľajúcich producentov a závislého muža alebo sa nechá strhnúť svojimi piatimi minútami slávy, ktoré ju môžu už navždy stiahnuť až na samotné dno?

Hviezda3 resizeSnímka nie je sentimentálnym príbehom lásky v štýle mydlovej opery. Je autentickým príbehom osudovej lásky dvoch ľudí, umelcov, aký poznáme zo skutočného života. Či už ide o dokumentárnu snímku Amy alebo Whitney vieme, že príbehy týchto talentovaných žien sa po rôznych peripetiách napokon neskončili hollywoodsky pretláčaným happy endom. Rovnako ako tieto dve biografické snímky, Zrodila sa hviezda taktiež reflektuje pomyselnú bublinu lží vytvorenú okolo postavy samotnej hviezdy. Producenti hudobného priemyslu až priveľmi bazírujú na celkový imidž a komerčný úspech svojich zverencov. Vo väčšine prípadov potom umelci strácajú samých seba. Východisko nachádzajú v alkohole, drogách a trpia rôznymi Hviezda7 resizepsychickými poruchami. Podobný, avšak nie úplne rovnaký, je aj prípad Ally, pretože so zmenou jej vizuálu veľmi úzko súvisí aj zmena jej povahy a zmena jej speváckeho prejavu, čiže všetkého, čo na nej Jack miloval.

S vytvorením imaginárnej predstavy ideálu ženskej krásy veľmi úzko súvisí aj dokonalý kasting pri výbere hlavnej herečky. Lady Gaga s určitosťou nepredstavuje dokonalosť ženskej krásy v zábavnom priemysle. Výrazne črty tváre, veľký nos, nevýrazná farba vlasov a minimum make upu tvoria skôr charakteristiku sivej myšky ako popovej hviezdy. Identifikácia s Hviezda8 resizehlavnou ženskou postavou však nielenže prichádza hneď v úvode snímky. S každou jednou minútou, keď sa jej svet rozkladá do stále zväčšujúceho sa chaosu, naše sympatie k Ally narastajú. Až sa nám v svojej podstate zdá byť prirodzene krásna. Navonok i charakterovo. Dôležité je, že tento pocit nie je umelo vyvolaný zbytočným sentimentom, ktorý vo filmoch častokrát vyplýva z predimenzovaného soundtracku. Je skôr dôsledkom dôveryhodne napísaného scenára. Už dávno sa na filmovom plátne neobjavila debutujúca snímka s takto kvalitne Hviezda4 resizeprepracovanou dramaturgiou a scenárom ako Zrodila sa hviezda. Cooper veľmi dobre narába s (výhradne) diegetickou hudbou. Zbytok emócie dotvára jednoducho iba tichom. Možno to bude aj zásluhou producenta filmu Clinta Eastwooda, pretože snímka sčasti zaváňa jeho zásahom.

Bradley Cooper nielenže režíroval a zahral si hlavnú postavu snímky, navyše k  filmu naspieval aj celý soundtrack. V súvislosti s týmto faktom, je zaujímavé sledovať aj iný proces transformácie. A síce, ako sa z Bradleyho Coopera ako herca stáva spevák a zo speváčky Lady Gaga zase herečka. Hviezda2 resizeFanúšikovia kontroverznej speváčky síce už od čias American Horor Story dávno vedeli, že speváčka vôbec nie je zlá herečka. Svedčí o tom aj jej víťazstvo Golden Globe v kategórii Najlepšia herečka v minisérii. Avšak, o čom asi väčšina obľúbencov sympatického herca nevedela a až do poslednej chvíle záverečných titulok nemohla uveriť, je jeho nie malý spevácky talent. Môžeme tak dúfať, že kritické poroty filmových festivalov si výnimočnosť tejto snímky všimnú a patrične ju ocenia. Ak nie víťazstvami, tak aspoň niekoľkými nomináciami na filmové ocenenia.

Hviezda9 resizeZrodila sa hviezda (A star Is Born), USA, 2018
Dĺžka: 136 minút
Réžia: Bradley Cooper
Scenár: Eric Roth, Bradley Cooper, Will Fetters
Kamera: Matthew Libatique
Strih: Jay Cassidy
Hrajú: Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott, Dave Chappelle, Anthony Ramos, Bonnie Somerville, Andrew Dice Clay, Michael Harney, D. J. ´Shangela´Pierce, William Belli, Steven Ciceron, Rebecca Field, Rafi Gavron a ďalší
Premiéra v SR: 4. októbra 2018