Grinch (The Grinch)

Grinch resizeVianočný čas nemusí byť len príbehom o láske, sviatočnej nálade a spolupatričnosti, ako nám ho celá spoločnosť prezentuje. Tento mýtus narúšajú najmä dve najväčšie záporné postavy spojené s obdobím Vianoc. Londýnsky buiznissman, lakomý strýko Ebenezer Scrooge a zákerný zelenáč z jaskyne na vrchole opustenej hory Grinch.

Napriek tomu, že medzi týmito dvoma karikatúrnymi postavičkami je vekový rozdiel vyše sto rokov, majú toho veľa Grich10 resizespoločného. Obaja sú deťmi odchovanými v sirotinci. Nikdy nedostali pocit rodinného zázemia. No hlavne, nenávidia Vianoce! Z postavy večne pesimisticky naladeného a ufrflaného zeleného pupkáča sa však dalo vyťažiť omnoho viac. Presne ako v hranom filme Rona Howarda. Ten mal na televíznych obrazovkách určenú vekovú kategóriu s nálepkou „nevhodný do sedem/dvanásť rokov“. Jim Carrey ako Grinch Rona Howarda jednoducho ukazoval tradičný sviatok v oveľa menej tradičnom Grinch2 resizeduchu. Zelený Ktovák zo sirotinca z duše nenávidel Vianoce. Podobne ako Grinch z animovanej verzie. Filmový však pil vývar zo odpadkov. Požieral sklo. A nadovšetko miloval smrad a špinu. S odstupom času a kontextom aktuálnej doby by sme ho mohli nazvať usilovným ochrancom životného prostredia. Animovaný bol omnoho čistotnejší. Pil rannú kávu plnú intenzívnej arómy negatívnej energie. A keď som spomínala, že je čistotnejší, myslela som doslovne. Na symetrické zuby perlovej farby určite Grinch4 resizepravidelne používal bieliace pásiky americkej značky. Trocha grinchovskej špiny by mu teda vôbec neuškodilo. Aby si o ňom deti neurobili až priveľmi zidealizovanú predstavu.

Našťastie, v rozprávke dobré vždy víťazí nad zlým. A tak je to

aj v najnovšom spracovaní kultovej rozprávky. Atmosféra a vizuál Ktovákova ostal zachovaný z knižnej predlohy a nadväzuje na svojich filmových predchodcov. Čaro Vianoc Grinch6 resizenavodzuje najmä poetické rozprávanie príbehu vo veršoch a v retrospektíve. Presne ako v jeho knižnej predlohe. Zeleno-červeno-biele farebné ladenie na každom kúsku filmového plátna dokonale navodzuje atmosféru magického sviatočného času. Architektúra Ktovákova sa ponáša na tradičné medovníky poliate bielou polevou. Celá krajina je zahalená snehovou pokrývkou. Každý jeden dom a stenu tohto magického mestečka rozsvecuje žiara farebných svetielok. Tie sa odrážajú v dúhovkách každého Ktovákovčana s maličkým červeným Grinch3 resizenosom a výstredným účesom. Ulice sú plné dobrej nálady, pohody a nikde nekončiacich vianočných trhov. Všetci sa usilovne pripravujú na vzácnu návštevu zo Severného póla.

Celá idylka je, samozrejme, narušená zlomyseľným záškodníkom. Grinchova prefíkanosť je zároveň zdrojom nenásilnej komiky. Jediný antagonista Ktovákova je spolu so skupinkou odvážnych detských hrdinov zdrojom neošúchaného situačného humoru. Kritika tvorby teaserov a trailerov v posledných rokoch je určite opodstatnená. Týkajú sa najmä Grinch11 resizeprebytočného prezrádzania podstatných informácií v príbehu. Krátka upútavka by mala byť atraktívna pre diváka pri jeho rozhodovaní, či si lístok do kina kúpi alebo nie. Určite by nemala zobrazovať zápletku v celej svojej kráse. V prípade komédii sa toto tvrdenie dotýka odhalenia všetkých gagov, ktoré vidí divák duplicitne. V traileri aj na filmovom plátne. V prípade tejto snímky je potrebné poukázať na efektívne postrihanú upútavku. Načrtne známy príbeh, no v žiadnom prípade Grinch12 resizeneprezentuje všetko srandovné. Divák tak z kina odchádza dostatočne pobavený a uspokojený.

Grinch je so svojou nenávistnou a zákernou povahou, bezpochyby, zápornou postavou v príbehu. Pravdou je, že sa s ním vieme do určitej miery stotožniť. Prečo? Tento sviatok je dookola omieľaným „najkrajším dňom v roku“. Avšak, je len málo takých ľudí, čo nie sú unavení nekonečnými small talkmi o Grinch8 resizetomto sviatku. S kolegami v práci počas vianočného večierku. So susedmi pri vešaní dekoračných svetiel. Aj pomerne agresívny atak zo strany obchodných reťazcov, ktoré sa z každého sviatku snažia vyťažiť maximum, sa po dvoch mesiacoch stáva unavujúcim.

Tvorcovia Yarrow Cheney a Scott Mosier sa vo svojom animovanom filme Grinch pohybovali vo veľmi komfortnej zóne. Miesto pôvodne trochu „špinavého“ filmu nakrútili konvenčnú a Grinch5 resizesladkú verziu až priveľmi zameranú na samotné posolstvo. Že Vianoce sú o tom, byť s tými, ktorých milujeme. A nie o materiálnych veciach. No skúste dnešným deťom pre tento rok vysvetliť, že jediný darček, ktorý dostanú bude tradičná Štedrá večera… Výsledkom aktuálneho spracovania klasickej knižnej predlohy Dr. Seussa je s určitosťou univerzálny film vhodný pre rodiny s najmenšími deťmi.

Grinch9 resizeGrinch (The Grinch) ,USA,  2018)
Dĺžka:  86 minút
Réžia: Yarroe Cheney, Scott Mosier