Bob Marley: One Love

One resizeBob Marley bol a nepochybne stále je legendou, symbolom generácie. Spopularizoval reggae vo svete, v ktorom pôsobil ako netradičný zjav. Jeho exotický vzhľad a spôsoby vzbudzovali záujem i obavy. Vyšiel z chudobného jamajského slamu a svoj kultový status získal už za svojho krátkeho života. Zároveň sa nebojí využiť svoj vplyv hudobnej legendy, aby upozornil na búrlivé nepokoje, ktoré lomcovali jeho rodnou Jamajkou.

Režisér Reinaldo Marcus Green (King Richard), nakrútil s požehnaním Marleyho rodiny (Ziggy Marley), biografický snímok o legendárnom spevákovi. Jeho uhladenejšiu filmovú verziu stvárnil britský herec Kingsley Ben-Adir. Ten mal pred sebou náročnú úlohu priviesť k životu na plátno jedného z najvplyvnejších One2 resizeumelcov dvadsiateho storočia. A v rámci možností sa mu to podarilo pomerne obstojne. I keď vierohodnejšie ho stvárnil v jeho tínedžerských rokoch a  na počiatku kariéry herec Quan-Dajai Henriques.

Film pôsobí ako ďalšia hudobnícka biografia, spĺňajúca všetky povinné položky tohto žánru a ono tomu aj tak je. Nachádzajú sa tu známe pesničky, ktoré ilustrujú samotný príbeh a pôsobia ako samostatný naratívny prvok. Zahrávajú tak na nostalgickú strunu, pravdepodobne u každého diváka. V centre pozornosti sú problémy hlavného hrdinu s prudkým vzostupom slávy a snové sekvencie.

O kameru sa postaral skúsený Robert Elswit a dielo tak vďaka tomu vyzerá nádherne a malebne. Síce primerané herecké výkony a vizuál Jamajky v druhej polovici dvadsiateho storočia pôsobia pekne, niečo One3 resizetomu chýba. Filmu chýba akási živelnosť ktorá sa spája s postavou Boba Marleyho. Jeho pôsobenie sa okresalo takmer na akúsi ikonu a prichádza tak o mnohé povahové vlastnosti, ktoré by príbeh oživili. V deji tak vyznieva pomerne fádne, až nezaujímavo, hlavný posun tvoria takmer len spomínané pesničky a vydarené flashbacky. Ďalšiu z vecí, ktoré sa spomínajú len okrajovo je vyhrotená situácia na Jamajke, ktorá mala tvoriť ďalšieho z rozprávačov príbehu. Príbehu o reagge rastafariánskej legende chýba to, čo by ju robilo skutočným. Nejaký dotyk s realitou, ktorá ho približovala k ľuďom okolo. A realita Boba Marleyho, bola špinavá a krutá, bojovnosť z neho priam sršala. Bom Marley sa snaží rozprávať o revolúcii, hudobnom hnutí, ale tam práve zlyháva. Akoby sa bál ukázať špinavosť toho sveta, ísť do hĺbky problému, ktorý predostiera v slabých náznakoch.

Práve pre túto povrchnosť stráca svoje tempo, ktoré sa občas môže zdať úmorné a rozprávačský švih One9 resizemu dodávajú spomínané pesničky. Čo je na tak zaujímavú osobnosť, o ktorej hovorí dosť málo. Vynecháva dôležité aspekty jeho kariéry, postavy a dielo tak vyzerá vyprázdnene a sucho. Pričom celú dobu šlo o užívanie si života, o slobode, o silných témach. Tých čo rezonujú ľudskou spoločnosťou, tvoria hlasy revolúcii a otvárajú nové cesty.

Bob Marley: One Love, je tak v porovnaní s predchádzajúcimi filmami o hudobných ikonách fádny. Možno cez pôsobenie Marleyho rodiny v produkcii vyzerá skôr ako oslava legendy než oslava človeka. O negatívach jeho osobnosti sa rozpráva v len náznakoch a rýchlo sa nad tým mávne rukou.

Áno Bob Marley bol ikonickým. Dá sa to povedať o jeho biografickom filme? Tým, že nejde do hĺbky a One7 resizekĺže po povrchu ťažko zaujme fanúšika jeho hudby, pretože sa nedozvie nič nového. Divák neznalý problematiky bude mať problém sa vyznať v príbehu, ktorý počíta s tým, že má nejaké to referenčné pozadie...

Tvorcovia mali pred sebou neľahkú úlohu, nakrútiť film o veľkom umelcovi, ale snaha zavďačiť sa širokospektrálnemu publiku, i laickému divákovi, nevyšla. Tentoraz šlo o premárnený potenciál, ktorý príbeh ponúkal. Vybrali sa však nezávadnou priamou cestou, ktorá v konečnom dôsledku dielu vôbec nepomohla. I keď na prvé zamyslenie to vyzerá pekne, na druhej strane jeho to veľká smola...

One10 resizeBob Marley: One Love, USA, 2024
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Reinaldo Marcus Green
Scenár: Terence Winter, Frank E. Flowers, Zach Baylin, Reinaldo Marcus Green
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Kris Bowers
Strih: Pamela Martin
Zvuk: Chris Munro
Scénografia: Chris Lowe
Kostýmy: Anna Biedrzycka-Sheppard
Produkcia: Robert Teitel, Ziggy Marley, Cedella Marley, Rita Marley, Dede Gardner, Jeremy Kleiner
Hrajú: Kingsley Ben-Adir, Lashana Lynch, James Norton, Tosin Cole, Anna-Sharé Blake, Daniel Melville Jr., Aston Barrett Jr., Michael Gandolfini, Anthony Welsh, Nadine Marshall, Sam Palladio, Micheal Ward, Sundra Oakley, Dónall Ó Héalai, Sheldon Shepherd, Naomi Cowan, Umi Myers, Alexx A-Game
Premiéra v SR: 15.  februára 2024