Raz to bude všetko tvoje (En dag kommer allt det här bli ditt/One Day All This Will Be Yours)

Raz3 resizeŠvédsky režisér Andreas Öhman prvýkrát zaujal celovečerným debutom Simple Simon z roku 2010. Trpkú komédiu zameranú na utrápenú dušu zaseknutú na rázcestí obojsmerne neatraktívnych životných rozhodnutí ozvláštnil okrem typických dávok severského humoru aj animovanými vložkami. Do veľkej miery tak Öhman svojou prvotinou ustanovil vlastnú tematickú a štylistickú trajektóriu - aj jeho najaktuálnejší film sa ubral obdobným smerom. Raz to bude všetko tvoje je v jadre už niekoľkokrát videným rodinným filmom s nezapadajúcim členom rodiny a podprahovými, dlhodobo nevyslovenými konfliktmi v nej. Skrze šarmantnú svojskosť a odviazanosť rozpráva o traume, životných očakávaniach a snahe za každú cenu vytesať niečo normálne a funkčné z abnormálnych, výnimočne neprajných podmienok.

Lisa (Karin Franz Körlof) je autorkou pomerne úspešnej „alternatívnej“ komiksovej série a momentálne ju tlačí deadline pirpravovanej knihy, pre ktorú nedokáže vybrať názov, čo v nemalej miere irituje jej vydavateľa / bývalého priateľa. Znenazdajky sa Lise ozvú jej rodičia a požadujú, aby sa spolu so Raz4 resizesúrodencami unáhlene dostavila domov na vidiecky sever kvôli dôležitému oznámeniu bližšie nešpecifikovanej povahy. S ťažkým srdcom a hlavou plnou nezrovnalostí sa Lisa vydáva späť ku koreňom čeliť záhadnému oznámeniu, rodine a najmä samej sebe. Podobne ako v mnohých snímkach daného subžánru totiž v mikrokozme domáceho prostredia ožívajú potlačené spomienky a traumatizujúce udalosti.

Pod anticipovaným oznámením sa ukáže byť zvažovanie rodičov o zdedení nemalého lesného pozemku, ktorý bol v rodine po celé generácie. Uvedomujúc si pokročilosť rokov, oznámia matka (Suzanne Reuter) a otec (Peter Haber) rozhodnutie zanechať les pres svojich potomkov: Lisu, Josefin a brata Håkana (Mattias Fransson). Pomerne rôznorodá, tvrdohlavá skupinka svojských indivíduí sa ocitá pred komplikovaným rozhodnutím, nakoľko ani jeden z nich sa zo svojich rozbehnutých životov do dedičstva práve nehrnie. Lisa, ktorá predstavuje ukotvenie v rozprávaní, je čierna ovca rodiny - nespĺňa kritériá okolia o plnohodnotnom, naplnenom živote. V kútiku duše je týmito pochybnosťami taktiež Raz5 resizetrýznená, predovšetkým skrze zhmotnené preludy. Öhman funkčne vykresľuje špecifiká vzťahov jednotlivých, veľmi rozmanitých členov rodiny, nápomocné sú mu prirodzene pôsobiace herecké výkony. Sestra Josefin reprezentuje tradičnú životnú cestu spojenú s manželstvom a deťmi, kapituláciu nereálnych životných nárokov v prospech ubezpečujúcej stability. Brat Håkan je slobodný otec vychovávajúci dcérku až chorobne starostlivým a úzkostlivým spôsobom. Najmladšia Lisa pritom pred stabilitou a istotou za každú cenu uniká, hoci nevie za čím. Ani jeden zo súrodencov nie je vo svojom príslušnom životnom statuse stopercentne spokojný, každý z nich sa vyrovnáva svojím spôsobom s bolestivou stratou z detstva.

Pomocou rôznych animovaných predmetov či postavičiek sprostredkúva Andreas Öhman vnútorný svet protagonistky. Rozprávanie sa pritom prísne drží subjektivizovanej roviny, po celú stopáž prakticky neopúšťame perspektívu Lisy, zo strany režiséra vcelku odvážne rozhodnutie, zvlášť s ohľadom na veľmi osobitú, nie vždy sympatie vyvolávajúcu povahu hrdinky. Subjektivizovanej rovine by sa film alemohol oddávať aj častejšie, spočiatku prítomné hudobné pasáže spojené s kreatívnymi vizuálnymi Raz resizenápadmi sa taktiež po čase vytratia, zostáva tak dojem nevyužitého potenciálu.

Po väčšinu stopáže sa Öhman pomerne úspešne vyhýba nadbytočnému klišé či doslovnosti a je pritom evidentné, že ide o projekt autorovi osobne blízky. Raz to bude všetko tvoje je tonálne až nečakane vyrovnaný film, Öhmanovi sa darí úspešne balansovať na hrane tragickosti, komiky a absurdnosti, vďaka čomu diváka neutápa v prehnaných dávkach jednoliatych emócií. Öhman však mal možnosť vytvoriť skutočne pod kožu sa zarývajúci psychologický rozbor ak by stavil na vyššiu mieru nespoľahlivosti rozprávania a intenzívnejšie, či tragickejšie vyhrotenie medziľudských konfliktov. Režisér si vybral skôr cestu menšieho vzdoru a film vonkoncom ponecháva v divácky trochu neškodnej feel-good rovine.

Raz2 resizeRaz to bude všetko tvoje (En dag kommer allt det här bli ditt/One Day All This Will Be Yours), Švédsko, 2023
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Andreas Öhman