Wonder Woman 1984

Won2 resizePopulárna komiksová postava Wonder Woman si odbila svoju premiéru v rozporuplne prijatej snímke Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti, kde patrila k najsvetlejším bodom diela jemne vyhorelého režiséra Zacka Snydera. Šancu plnohodnotne zažiariť dostala už o rok neskôr v samostatnej sólovke a pod taktovkou režisérky Patty Jenkins (Monštrum) ju aj patrične využila. Pokračovanie tak bolo prakticky nevyhnutné, pričom svojim záberom sa snaží byť ešte väčšie a osudovejšie. No darí sa mu to?

Služobníci

Sluz12 resizeSlovenský režisér a žilinský rodák Ivan Ostrochovský debutoval na poli celovečerného hraného filmu v roku 2015 sociálnou a zároveň aj športovou drámou Koza o bývalom reprezentantovi Slovenskej republiky v boxe rómskeho pôvodu. V snímke nechýbal humor vyplývajúci z interakcie kedysi úspešného športovca a jeho trénera, scenár mal klasickú schému podobne ladenej tvorby, keď športovec trénuje na dôležitý zápas, ktorým dielo musí vždy končiť. Okrem mizanscény, zodpovedajúcej sociálnej dráme kde ťažko hľadať akékoľvek pozlátko, Koza obsahovala aj zopár nie jednoducho čitateľných náboženských symbolov.

Raj na zemi

Raj6 resizePred pár rokmi sme sa stretli na pohrebe jeho otca. Obdivovala som silu, ktorá mu umožnila prečítať v tejto emocionálne vypätej situácii vlastnoručne napísaný nekrológ, odvahu, s akou bilancoval otcov život, a objektívnosť, o ktorú sa snažil v jeho kontroverzných momentoch. Vnútorná sila, obdivuhodná odvaha a tvrdá objektivita sú zrejme vlastnosti, s ktorými už desiatky rokov vykonáva svoju prácu, či má v ruke fotoaparát alebo pero. Hovorím o poprednom slovenskom fotografovi, novinárovi, humanitárnom pracovníkovi a zaujímavom človeku Andrejovi Bánovi, ktorého (ne)úplný portrét vstupuje konečne do našich kín pod ironickým názvom Raj na zemi.

Máša a medveď: Mášine pesničky (Maša i Medveď: Mašiny pesenki)

Masa12 resizePo Veľkom putovaní malej pandy sa o sympatie malých divákov hlási kultová postavička ruského animovaného filmu, Malá Máša, sprevádzaná veľkým, láskavým medveďom. Seriál krátkych, zhruba sedem minútových skečov sa v najrôznejších variáciách objavoval aj v kinách. Zrod tohto nesmierne obľúbeného seriálu sa datuje na 7. januára 2009 roku a vyrobila ho spoločnosť Animakord. Odvysielal ju televízny kanál Rossija 1 v rámci večerníčkov. V roku 2011 malo premiéru 26 dielov, inšpirovaných ruskými ľudovými rozprávkami a o tri roky neskôr štartoval ďalší tematický celok, nazvaný Maškine strašidelné príbehy.

Zľutovanie (Roubaix, une lumière/Oh Mercy!)

Zlutovanie resize„Všetky prezentované zločiny, či už smiešne, alebo tragické, sa stali. Obete i páchatelia existovali.“ Týmito slovami uvádza diváka do deja francúzska snímka Zľutovanie, ktorá mala svoju premiéru vlani na filmovom festivale v Cannes. Samotný film je inšpirovaný televíznym dokumentom Roubaix commissariatcentral, affaires courantes z roku 2008, situovaným do približne stotisícového francúzskeho mestečka Rouibax. Dokumentárna snímka Mosca Boucaulta sa zameriavala na prácu policajtov na miestom okrsku a ukazovala, akým spôsobom postupujú pri vyšetrovaní zločinov. No a práve tento námet sa rozhodol previesť do podoby celovečerného filmu už takmer šesťdesiatročný francúzsky režisér Arnaud Desplechin.

Kým sa skončí leto (Babyteeth)

Leto2 resizeSubžáner drámy, kde (nielen) mladý človek čaká na smrť, pretože je nevyliečiteľne chorý, nepatrí medzi tie, kde sa prekračujú limity osvedčených scenáristických a dramaturgických postupov. Záver je vždy viac menej na sto percent predvídateľný, tvorcovia tak musia pridať (a niekedy ubrať) v iných smeroch, aby diváka zaujali niečím novým. Nakoniec tak nie je dôležité čo, ale ako. Môžeme tak byť svedkami patetickej srdcervúcej drámy, uvoľnenej komédie, filozofického artu či obyčajnej „feel good“ indie záležitosti. No a práve k poslednému menovanému sa približuje nezávislá austrálska novinka s názvom Kým sa skončí leto, najviac.

Ako dostať deda z domu (The War with Grandpa /Roomies)

Dedo2 resizeŽáner čistokrvnej komédie už v súčasnej kinematografii takmer neexistuje. Diváci rokmi tak trochu spohodlneli a očakávajú od filmov tak povediac „plný balík“. Keď sa pozrieme na to, ktoré filmy sú dnes najpopulárnejšie, sú to práve tie, ktoré disponujú širokou škálou žánrov. Vezmime do úvahy napríklad také Marvel filmy, obrovské blockbustery, ktoré posledné roky dominujú kiná po celom svete. V týchto filmoch nájdeme komédiu, drámu, romantiku a obrovskú bombastickú akciu, ktorá to všetko rámuje. Prečo by sa teda bežný divák ešte stále zapodieval „len“ s bežnou, jednoduchou komédiou, ktorá neprichádza so žiadnou myšlienkou, alebo formálnym nápadom, ktorý by osviežil už niekoľko krát videné.

Malý Joe (Little Joe)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Joe2 resizeRakúska režisérka Jessica Hausner situovala dej filmu Malý Joe do laboratória, ktoré sa zaoberá genetickými mutáciami rastlín. Momentálne pracuje na novej rastlinke, nazve ju Malý Joe, ktorá má mať vlastnosti vyvolávajúce v ľuďoch pocit šťastia a dobrú náladu. To by bol skutočne úžasný objav keby hlavný hrdinka Alice (Emily Beecham) nepoužila nepovolenú látku, ktorú , samozrejme, pred kolektívom zatají.

Noví mutanti (The New Mutants)

Novi2 resizeTak sme sa nakoniec dočkali, po odkladoch vďaka produkčným problémom a navyše aj „blackoutu“ distribúcie počas koronakrízy sa stal takmer zázrak a ďalšia z rady Marveloviek, tentokrát s názvom Noví mutanti, dorazila do kín. Pripomeňme si, že snímka mala byť hitom jari roku 2018, avšak štúdio sa rozhodlo hotový film pretáčať kvôli plánovanému hororovému nádychu. Ďalšie problémy prišli s kúpou štúdia Fox gigantom Disney a aby toho nebolo málo, tak v roku 2019 sme mali húfne chodiť do kina na X-Men: Dark Phoenix (ale nechodili) a tak sa zase presúval dátum premiéry, tentokrát na apríl tohto roku. Z projektu nakoniec kvôli rôznym dôvodom odstúpili aj najväčšie hviezdy; Sacha Baron Cohen, Jon Hamm (nakoniec vystrihnutý po pretáčkach) a RosarioDawson. No a zvyšok ani netreba spomínať.

Staříci

Stari resizePríbehy o pomste sú už takmer od počiatkov kinematografie jednou z najobľúbenejších tém filmárov po celom svete. Prinášajú totiž výrazné stotožnenie sa z hlavným hrdinom, pretože častokrát v expozícii vidíme, aká nespravodlivosť bola na ňom, respektíve na jeho blízkych, spáchaná. Často disponuje značnou fyzickou kondíciou, dokáže ovládať zbrane a keď nie, tak sa to naučí. Ako satisfakcia prichádza takmer vždy záverečný súboj, väčšinou akčne poňatý a divák tak odchádza z kina s patričným zadosťučinením. Scenáristická a režijná dvojica Martin Dušek a Ondřej Provazník vo filme Staříci išli na tento obohraný koncept z iného konca a podľa všetkého cielene.