Bod zlomu (The Point Break)

Bod12 resizeBod zlomu patrí ku akčným klasikám deväťdesiatych rokov. Ešte predtým, než Kathryn Bigelow získala Oscara za Smrť čaká všade, dokazovala, že patrí k najzaujímavejším ženským režisérkam v Hollywoode. Toho dôkazom je mimo iné aj K-19: Stroj na smrť, alebo Zvláštne dni.

Perfektný deň (A Perfekt Day /El pozo)

Den resizePíše sa rok 1995 a kdesi na Balkáne stále zúri vojna. Jej priamou súčasťou je aj skupina humanitárnych pracovníkov akejsi fiktívnej medzinárodnej organizácie, ktorá v tejto oblasti pôsobí a deň po dni sa pokúša podávať pomocnú ruku, tam kde to len ide. Napríklad aj miestnym dedinčanom, odkázaným na studňu v horách, pretože ide o jediný zdroj pitnej vody v blízkom okolí. A teraz v nej zhodou okolností pláva mŕtvola a je potrebné ju čo najskôr vyloviť. Zdanlivo jednoduchý úkon sa však veľmi rýchlo ukáže ako takmer neriešiteľný.

Kikirikí a pár vajec (Un gallo con muchos huevos)

un-gallo-con-muchos-huevos-920937lMlyny slovenskej filmovej distribúcie sú nevyspytateľné. Pokojne nám primelú animovanú komédiu Un gallo con muchos huevos s veľkonočnou témou, vajíčkami, kohútikmi a sliepočkami doprostred zimných sviatkov, akoby sa nechumelilo. Vôbec im neprekáža, že v domovskom Mexiku sú chodiace, rozprávajúce a všakovaké pestvá vystrájajúce vajcia populárny fenomén už dve desiatky rokov, kým u nás o ňom nemá publikum ani poňatia.

Králi hôr (Wie Brüder im Wind /Hermanos del viento)

Krali3 resizeO tom, že hrané detské filmy, kde v hlavných úlohách figurujú zvierací neherci, nepatria do starého železa, sa už roky snaží divákov presvedčiť španielsky režisér Gerardo Olivares. Vo svojom najnovšom filme Králi hôr sa zameral na priateľstvo orla a mladého chlapca odohrávajúce sa niekde v Rakúskych alpách.

Padesátka

Padesatka resizePod názvom Padesátka sa skrýva názov novej českej komédie z horského prostredia, nakrútenej podľa pozitívne prijatej divadelnej hry Petra Kolečka. Celovečerný režisérsky debut si ňou vyskúšal Vojtěch Kotek a za zmienku stojí fakt, že ústredné trio hercov z divadelnej hry si svoje úlohy zopakovalo, rovnako pod scenáristickým dohľadom Petra Kolečka. Lenže ani to nemusí byť zárukou kvality, lebo čo funguje na divadelných doskách ešte nemusí rovnako dobre fungovať mimo nich.

Žabiak Ribit (Ribbit)

7e moviepatrolribbit00Pri všetkej úcte k malajzijskej kinematografii – animovanú tvorbu nevynímajúc – označenie snímky Žabiak Ribit za malajzijskú je dôkazom zmätenia pojmov v súčasnom svetovom filme. V čase globalizácie a sveta spojeného počítačovou sieťou prestáva byť podstatné, kde ten-ktorý film vznikol. A vlastne to prestáva byť aj jasné. Nakrúcanie, spracovanie, postprodukcia, výroba efektov a ruchov totiž môžu prebiehať naraz v najrôznejších kútoch sveta. Podstatné by skôr malo byť, ku ktorej kultúre, k akým hodnotám, tradíciám, filmovým školám a smerom sa dielo hlási. Žabiak Ribit je malajzijský azda len nízkou kvalitou, typickou pre podobné projekty.

Star Wars: Sila sa prebúdza (Star Wars: Episode VII - The Force Awakens)

Star10 resizeDlhoočakávané pokračovanie legendárnej ságy Star Wars, ktorá natrvalo zmenila tvár popkultúry, je späť. Perfektne zvolená marketingová kampaň, vysoký kredit režiséra J. J. Abramsa i samotný kult, ktorý sa okolo Star Wars za tie roky vybudoval, vytvorili najnovšiemu dielu status niečoho výnimočného a otázkou je nakoľko dokázali tvorcovia tieto očakávania naplniť.

Vojtech

Vojtech3 resizeVraví sa, že je ľahšie ľudí rozplakať ako rozosmiať, a preto snahu pozrieť sa na súčasnú dobu a súčasníkov z humorného nadhľadu, navyše pri prevahe sociálnych drám a absencii tradície komédií v slovenskej kinematografii, možno považovať za ambiciózny projekt, ktorý treba privítať.

Krampus: Choď do čerta (Krampus)

Krampus2 resizeKrampus je v nemecky hovoriacich krajinách legendárna postava tamojšieho folklóru. Keďže vo dvojici sa to lepšie tiahne, už od minimálne 17. storočia je považovaný za oficiálneho partnera Svätého Mikuláša. Jeden prináša deťom darčeky, ak boli dobré, druhý trestá tie, čo neposlúchali. Logickým záverom je fakt, že Krampus mal toho vždy viac na práci, ako Mikuláš, Santa Claus, Ježiško, všetci svätí.

Assasin (Nie yin niang)

Assasin resizeTvorba  taiwanského režiséra Hou Hsiao - Hsiena je u nás pre širšie publikum prakticky neznáma. Od roku 2010 prebieha v Bratislave Festival taiwanského filmu, ktorý v roku 2012 uviedol film režisérov film Tri krát (2005). Cineasti sa s  niektorými filmami mohli zoznámiť na MFF Karlové Vary, ktoré v rámci festivalovej ponuky uviedli Let červeného balónika (2008), Café Lumière (2003) a Millenium Mambo (2001).