ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Všetkého veľa škodí

V čase koronavírusu, keď nehrajú kiná, divadlá, nekonajú sa koncerty, kultúrne, spoločenské a športové podujatia a navyše pohyb ľudí je z pochopiteľných dôvodov silne obmedzený, pre mnohých z nás zostáva hlavným zdrojom rozptýlenia i poučenia kniha, počítač  a televízia.

Čítať celý článok...

Kauza Marián K (excerptá na margo filmu Opri rebrík o nebo)

„Vďaka farárovi Kuffovi je komunita zložená z bezdomovcov, prostitútok, bývalých väzňov, opustených detí a starých ľudí ostrovčekom čistoty a nádeje v pošpinenom svete. O Mariánovi Kuffovi sa hovorí: ,Je to Matka Tereza v nohaviciach. Chodíme sa k nemu učiť a inšpirovať, čerpať odvahu a schopnosť zmysluplne žiť.‘“
(z charakteristiky dokumentu režiséra Ladislava Kaboša Kde končí naděje, začíná peklo /2003/ na webovej stránke Českej televízie: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1110800978-kde-konci-nadeje-zacina-peklo/20356226577/)

Čítať celý článok...

Nie objavovať objavené, ale prinášať nové

Ilustrácie 5 resizeO tom, že naša filmová distribúcia je zameraná veľmi jednostranne, azda nik nepochybuje. Distribútori stavajú na istotu – na hollywoodske produkty, akčné filmy, trilery, romantické komédie, neškodné animované snímky pre deti, sem-tam poprekladané nejakou európskou ponáškou alebo viac či menej kvalitným českým a slovenským filmom.

Čítať celý článok...

Provokuje a manipuluje v Nymfomanke len režisér?

Nymfomanka 3 resizePrvý diel Trierovej Nymfomanky vyvolal v kinách očakávaný záujem a očakávané búrlivé reakcie. Po tom, čo režisér v závere predchádzajúcej Melanchólie rozprášil zemeguľu ako náhodnú hračku bezmedzného vesmíru, zvedavosť, kam po tomto absolútnom pokonaní sa s problémami sveta napriami svoj obsedantný náhľad, bola pochopiteľná. Nymfomanka ohromuje záplavou záberovaní sexuálneho styku a drasticky otvoreným pojednaním o praktizovaní nymfománie.

Čítať celý článok...

Koncoročná bilancia slovenskej produkcie

Kauza Cervanová 4 resizeKoncoročné bilancie v oblasti filmu, predovšetkým aklamácie printových médií, diagnostikujú niekoľko zaujímavostí a vyvolávajú otázky o hraniciach či prepojeniach filmovej tvorby s občiansko-politizujúcim aktivizmom. Rok 2013 ešte viac ako ten minulý prekvapil počtom, hodnotou a istou žánrovou rôznorodosťou premiérovaných celovečerných slovenských filmov v kinách.

Čítať celý článok...

Čo nevieme o vzniku filmu Štefana Uhra Organ

Uher. jpg resizeKnihu Diptych Štefana Uhra – Organ a Tri dcéry sme na návrh vydavateľa Václava Maceka zaniesli aj Uhrovým príbuzným, manželke Angele a dcére Jane. Možnosť hovoriť s tak blízkymi osobami režiséra ma podnietila opýtať sa na niektoré dostatočne neujasnené skutočnosti okolo jeho tvorby. Chcela som si overiť, či som sa v texte knihy nemýlila pri otvorení problému veľkých rozdielov medzi Bednárovým literárnym scenárom a Uhrovým technickým (režijným) čo sa týka Organa a Troch dcér.

Čítať celý článok...

K názorom o filme Exponáty alebo príbehy z kaštieľa

Exponáty resizeNa blogu katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU (kas.vsmu) si možno prečítať hlasy odborníkov poukazujúcich na neetické východiská a spôsoby filmu Exponáty alebo príbehy z kaštieľa (2013, r. Paľo Korec). Tento celovečerný dokument vošiel do prostredia sociálne, zdravotne a mentálne odkázaných ľudí a nemohol odtiaľ priniesť iné väčšinové zábery ako tiesnivé, neúprosné aj chúlostivé. Závažné obvinenie, či film prekročil etické hranice pri snímaní veľkých „detí“, sa nedá obísť.

Čítať celý článok...

Intrigy: namiesto recenzie

Intrigy resizeProjekt poviedkového filmu Intrigy podporili aj krajiny V4, konkrétne Vyšehradský fond a partneri z Poľska, Maďarska, Česka a Slovenska. Ich ústrednou témou je spoločenská intriga v krajinách a prostredí Vyšehradskej štvorky. Scenáristka Uršuľa Kovalyk spracovala svoju predlohu Filipovna, Annu Kiliánovú inšpirovala k napísaniu poviedky Moja dcéra  tvorba Tadeussza Różewicza a zo spojenia diel Antona Pavloviča Čechova a Ivana Alexejeviča Bunina vznikla poviedka Guvernantka od Jany Borsukovej. Film sa nakrúcal tri roky a jeho režisérom je debutant Juraj Kilián.

Čítať celý článok...

Filmová kritika a tvorba v strednej a východnej Európe

Panel kritikov na tému Filmová kritika a filmová tvorba v strednej a východnej Európe považujem za jedno z najzmysluplnejších diskusných podujatí na 14. medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave. Sympatický bol tým, že sa uskutočnil za okrúhlym stolom, hoci paradoxne bez jediného slovenského zástupcu. No ani v publiku nebolo až tak veľa domácich i zahraničných kritikov a publicistov!

Čítať celý článok...

Propagácia nie je naša silná stránka

Už po návrate z tohtoročného Art Film Festu v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne sa ma pýtali: Čo bolo také zaujímavé na festivale? Pomyslela som si, že sa asi nezaujímajú o film, a len aby reč nestála mi položilo niekoľko ľudí túto otázku. No, keď mi neter vynadala, že prečo sa o tom festivale nič nevie a o karlovarskom sú plné české noviny, som začala o tom uvažovať. A to bola podľa mojej mienky publicita na slovenské pomery celkom slušná. Aj to sa mládeži málilo.

Čítať celý článok...