Jack Reacher: Posledný výstrel (Jack Reacher)

Jack resizeVolá sa Jack Reacher a zo začiatku ho sledujeme očami uchvátených žien. Pre snajpera so štyrmi vraždami na krku je jeho meno magickým heslom. Práve neuveriteľnosť hlavnej postavy je slabinou celého filmu režiséra Christophera McQuarrieho Jack Reacher: Posledný výstrel.

Hobit: Neočakávaná cesta (The Hobbit: An Unexpected Journey)

Hobit 5 resizeRozprávka, ktorú J.R.R.Tolkien rozprával svojím deťom na dobrú noc mala pôvodne zostať iba domácim príbehom. V roku 1937 bola predsa len vydaná knižne a stala sa nielen obľúbenou detskou literatúrou, ale najmä prvotnou inšpiráciou k vzniku obrovského mytologického sveta fascinujúceho polovicu planéty. Hlavným hrdinom tej rozprávky bol istý Bilbo – Hobit.

Krajina zabudnutia (La terre outragée / Land of Oblivion)

Krajina 2 resizeÚvodné scény tohto filmu pripomínajú niekdajšie sovietske snímky, odohrávajúce sa v predvečer Veľkej vlasteneckej vojny. Normálny život, každodenná činnosť ľudí, slnkom prežiarený deň, radosť z  nadchádzajúceho sviatku. Film Krajina zabudnutia sa však nezačína v júni 1941, ale v apríli 1986. Nie sme v Rusku, ale na Ukrajine. Tragédiou nie je vypuknutie vojny, ale výbuch v jadrovej elektrárni.

Pí a jeho život (Life of Pí)

Pí a život 2 resizeZákladom dobrého filmu býva zvyčajne dobrý príbeh. Možno aj preto filmári tak často siahajú po úspešných literárnych predlohách. Výnimkou nie je ani Ang Lee (1954), jeden zo svetovo najuznávanejších a najoceňovanejších amerických režisérov a producentov, ktorý sa neraz dáva inšpirovať literatúrou. Pri svojom najnovšom opuse Pí a jeho život siahol po rovnomennej knihe kanadského spisovateľa Yanna Martela (1963).

Anna Karenina

Anna Karenina 8 resizeTalentovaného anglického režiséra Joe Wrighta (l972) preslávila najmä  filmová adaptácia románu Jane Austinovej Pýcha a predsudok, potom snímky Pokánie, Sólista, Hanna a teraz sa premieta u nás jeho interpretácia slávneho románu Leva Nikolajeviča Toltého Anna Karenina. Popasoval sa, so smutným ľúbostným príbehom spolu so scenáristom Tomom Stoppardom, po svojom.

Konečná uprostred cesty (Halt auf Freier Strecke)

Konečná 6 resizeAndreas Dresen (1963 v Gere, vtedy NDR), nemecký scenárista a režisér, absolvent Filmovej akadémie Konrada Wolfa v Postupime – Babelsbergu, sa presadil doma i na zahraničných fórach trpkými komédiami o medziľudských, najmä partnerských vzťahoch, pričom prostredníctvom charakteristických detailov mapoval akoby mimochodom život vo východnej, socialistickej časti krajiny.

Argo

Argo resizeAmerický film Argo vychádza zo skutočnej udalosti: 4. novembra 1979 obsadil dav rozvášnených Iráncov americké veľvyslanectvo v Teheráne. Zajali viac ako päťdesiat ľudí  a držali ich v zajatí 444 dní. Ich prepustenie podmieňovali vydaním zvrhnutého šacha Rezu Pahlaviho, ktorý požiadal o azyl v USA. Ešte v čase útoku sa však podarilo ujsť šiestim diplomatom a nájsť útočisko v dome kanadského veľvyslanca.

Máme pápeža! (Habemus papam!)

Máme pápeža 12 resizeSú filmy, ktoré sa vám páčili, ale po čase si neviete spomenúť o čom vlastne hovorili. No to nie je prípad snímky talianskeho režiséra Nanniho Morettiho Máme pápeža! (Habemus papam!). Film so videla vlani na jeho uvedení v hlavnej súťaži v Cannes a dodnes sa na všetko presne viem rozpamätať. Hovorí to v jeho prospech – na priemerný film si nespomeniem.

Od Fica do Fica

Od Fica resize„ Film som nakrútila zo zúfalstva“, priznáva režisérka Zuzana Piussi (na obrázku). Celovečerný dokument Od Fica do Fica potom zo „zúfalstva“, ako ho multiplexy – Aupark, Eurovea, Polus – odmietli premietnuť, raz preto, že je vraj nedokončený, druhý raz preto, lebo nechcú mať nič spoločné s politikou (už pred premiérou sa o ňom hovorilo ako o politicky nežiaducom), by sa mal za mierny poplatok objaviť na internete. Konkrétne budú si ho môcť pozrieť predplatitelia Piana.

Svadba medzi citrónmi (Den skaldede frisør)

Svadba 4 resizeV sychravých jesenných dňoch  možno diváka poteší pohľad na slnečné Taliansko a zároveň mu pripomenie  nutnosť zvýšenej  spotreby vitamínu C vďaka filmu, ktorý prichádza práve do našich kín - romantickej komédii Svadba medzicitrónmi. I keď tento názov  preferujú iba distribútori v Čechách a na Slovensku. Originálny dánsky  titul Den skaldede frisor  sa dá preložiť ako Holohlavá kaderníčka a anglický názov Love Is All Your  Need  potvrdzuje, že Láska je všetko, čo potrebujete.