Le Havre
Keď sa slávneho fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho pýtali, prečo svoj najnovší film o imigrantoch nakrútil vo Francúzsku, a nie v rodnej krajine, odpovedal vraj, že nikto nemôže byť taký zúfalý, aby chcel utiecť do Fínska. Bonmot je dôkazom svojského režisérovho humoru, faktom však zostáva, že do Francúzska a k francúzštine sa Kaurismäki vrátil po dvadsiatich rokoch.
Post Mortem
Čilský režisér, scenárista a producent Pablo Larrain (1976) sa narodil v Santiagu de Chile, kde na univerzite vyštudoval odbor audiovizuálnej komunikácie a stal sa spoluzakladateľom produkčnej spoločnosti Fabula. V nej v roku 2006 nakrútil svoj prvý dlhometrážny film Fuga a o dva roky neskôr sa na festivale v Cannes predstavil titulom Tony Manero. V týchto dňoch prichádza do našich kín vďaka Asociácii slovenských filmových klubov jeho tretí film Post Mortem z roku 2010, ktorý uviedol v tom istom roku na festivale v Benátkach, a slovenskú premiéru mal v rámci festivalu Febio Fest 2012.
Žena v čiernom (The Woman in Black)
Príbehy o duchoch sa síce tešili obľube asi najviac v období viktoriánskeho románu, ale zdá sa, že dokážu zaujať i súčasníkov. V každom prípade súčasná britská spisovateľka Susan Hillová napísala v roku 1982 v tomto štýle „mrazivý príbeh zo starého Anglicka“ Žena v čiernom a získala pozornosť čitateľov, kritiky, ale aj umeleckej obce doma i v zahraničí. Inšpirovala totiž vznik televízneho filmu, rozhlasového seriálu či divadelnej hry (nedávno ju uviedli aj na Slovensku) a najnovšie aj rovnomenného filmu.
Hry o život (The Hunger Games)
S tržbami zo svetových kín vo výške 214,25 milióna dolárov za prvé štyri dni premietania prepisuje dobrodružný film Hunger Games (Hry o život) režiséra Garyho Rossa podľa románovej predlohy Suzanne Collinsovej históriu filmovej zábavy. A v tomto prípade nejde o výsledok šikovného marketingu či drahej reklamy, ale celkom jednoducho o skutočne dobré kino.
Míláčik (Bel ami)
Georges Duroy sa vrátil z vojny a prežíva na pokraji biedy. Nevieme, čo prežil, ani ako ho to zasiahlo. Má len akési základné potreby - jedlo, oblečenie a sex. Paríž konca 19. storočia ponúka veľa možností, a tak získava svoju príležitosť. Bývalý spolubojovník ho pozve do svojho domu. Čiastočne z ľútosti a možno neodolá príležitosti pochvastať sa pred lúzerom s očami vyhladovaného vlka.
Nevestinec – L'apollonide (Souvenirs de la maison close)
Keby tak už nepomenoval svoj skvelý apokalyptický obraz o zániku pozemskej civilizácie Lars von Trier, potom priliehavý názov piateho celovečerného filmu francúzskeho režiséra Bertranda Bonella by bol Melanchólia. Presne by vystihol atmosféru diela, ktoré Asociácia slovenských filmových klubov uvádza do kín ako Nevestinec (Francúzsko 2011).
Modrý tiger (Modrý tygr)
„Film pre všetkých malých tigrov a ich veľkých rodičov,“ znie reklamný slogan titulu Modrý tiger, ktorý má 22. marca premiéru v našich kinách. Zdá sa, že je to aj film pre festivaly, lebo si ho do programu vybrali hneď tri prestížne medzinárodné festivaly pre deti v Kanade, Nórsku a Nemecku a film do zahraničia predáva dánska spoločnosť.
Lorax (Dr. Seuss' The Lorax)
Stromy sú dobré, pretože sú dobré. A podnikatelia sú zlí, pretože sú zlí. Nový americký digitálne animovaný film s trojdimenzionálnym obrazom Lorax „od tvorcov filmu Ja, zloduch“ sa s ničím nebabre. Pôsobí ako lacný produkt, bezhlavo poskladaný z recyklovaných častí, ale v USA sa z neho stal divácky hit.
Deň zrady (The Ides of March)
„Deň zrady je film nakrútený podľa divadelnej drámy Beaua Willimona s názvom Farragut North. Hneď, ako sme si ju prečítali, rozhodli sme sa s Grantom Heslovom kúpiť filmové práva,“ prezradil George Clooney na margo svojho nového filmu po svetovej premiére na lanskom filmovom festivale v Benátkach.
Probudím se včera
Spojenie komédie so sci-fi prvkami nie je v českej kinematografii novinkou. Stačí si spomenúť na filmy zo sedemdesiatych rokov minulého storočia, dodnes v televízii úspešne reprízované, ako sú „Pane, vy jste vdova!“ a Což takhle dát si špenát režiséra Václava Vorlíčka, či Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka. Touto cestou sa vydal aj ich mladší kolega Miloslav Šmídmajer (1959) vo svojom druhom celovečernom hranom filme Probudím se včera (ČR 2011), ktorý premiérovo vstupuje do českých i slovenských kín 15. marca 2012.