Súperi (Challengers)

Sup2 resizeDlhoroční kamaráti Patrick (Josh O´Connor) a Art (Mike Faist) sú nadaní hráči tenisu. Ich spoločné sety im však naruší okúzľujúca tenistka Tashi (Zendaya). Art s Patrickom sa do nej zaľúbia, spriatelia a tajne si k nej každý razí cestu z rozličných dôvodov. Tashi si je toho vedomá a ich záujem využíva vo svoj prospech. Ide o vzťah, o tenis alebo o obidve veci zároveň?

Snímka Súperi  je romantická, športová dráma talianskeho režiséra Luca Guadagnina, pre ktorého to bol druhý film odohrávajúci sa a nakrútený v Spojených štátoch. Režisérovu prácu môžete poznať z oceňovaného filmu Daj mi svoje meno v hlavných rolách s Armie Hammerom a Timothée Sup3 resizeChalametom, ktorý si skoro zahral aj postavu Arta v tomto snímku. Nakoniec však úlohu získal herec Mike Faist, rola Patricka zase pripadla charizmatickému Joshovi O´Connorovi a hviezdnu trojku uzatvára populárna Zendaya. Na túto úlohu sa pripravovala trojmesačným tréningom s bývalým profesionálnym tenistom Bradom Gilbertom. Tento film by však nebol zďaleka tak dobrý, keby Justin Kuritzkes k nemu nenapísal originálny scenár, ktorý zároveň jeho debutom.

Tvorcovia využívajú retrospektívny kompozičný postup, to znamená, že dej príbehu sa začína jeho poslednou udalosťou. Tashi je vydatá za Arta, ktorý sa po rokoch ocitne s jeho bývalým kamarátom Patrickom na známom turnaji Challenger. Až potom sa dej vráti na začiatok príbehu, kedy Art s Patrickom boli ešte kamaráti a zoznamujú sa s Tashi, ktorá je v tom období už známa a nadaná tenistka. V náznakoch môžeme tušiť aj bisexuálny vzťah Arta s Patrikom. Hlavným dramatickým Sup4 resizepilierom diela je však ústredná trojica postáv a ide o príbeh milostného trojuholníka, ktorý nie je ničímobjavným v kinematografii, ale vzťahy hrdinov sa scenáristovi podarilo tak šikovne poprepletať a vygradovať, že vynikla aj potrebná chémia medzi hlavnou trojicou.

Snímka nie je iba o žene, ktorá pobláznila rozum dvom najlepším kamarátom, ako to prezentujú trailery, ale skôr o nadaných tenistoch, ktorí už zažili svoj vrchol, držia sa na ňom, no neuvedomujú si, že pomaly padajú na dno. Intrigy, ktoré voči sebe vedú sú z rozličných dôvodov sú síce opodstatnené, pre diváka dostatočne pochopiteľné a jasne čitateľné.

Kameraman Sayombhu Mukdeeprom sa šikovne pohral s divokým strihom, zaujímavo skáče z minulosti do prítomnosti. Nie je to na škodu, lebo diváci sa v deji dobre orientujú a práve svieže tempo zatraktívňuje naratív snímku. Ten je podčiarknutý ešte energickým soundtrackom  Atticusa Rossa a Sup5 resizeTrenta Reznora.

Príbeh nie je nakrútený podľa skutočnosti, scenáristu Justina Kuritzkesa inšpirovalo k napísaniu scenára finále US Open 2018 medzi Naomi Osakovou a Serenou Williamsovou, a preto sa rozhodol hlbšie preskúmať a vniknúť do sveta tenisového športu. Inšpiroval sa rôznymi historkami zdrojmi a zameral sa na rozprávanie príbehu s myšlienkou vpašovať do deja tak pravidlá tenisu, ako aj pravidlá zvádzania a tejto myšlienke sa podriadil aj kameraman. Luca Guadagnino sa zrejme rozhodol pre tento postup preto, lebo je veľmi ťažké nakrútiť zaujímavý športový film, ktorý počas celého priebehu udrží pozornosť publika, tak ho okorenil aj rafinovanou súkromnou líniou. Súperi je film, na ktorom sa nebudete nudiť a určite stojí za pozretie.

Sup resizeSúperi (Challengers), USA, 2024
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Luca Guadagnino