Bozk (Kysset/The Kiss)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Pol resizeVo svojom najnovšom filme dánsky ocsarový režisér Bille August svoju pozornosť presmeroval na tvorbu spisovateľa Stefana Zweiga. Nostalgický vesmír známeho rakúskeho spisovateľa sa nedávno stal inšpiráciou napríklad aj pre úspešný Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel, 2014 ) Wesa Andersona. Zweigov Šachový román (Schachnovelle ) bol zasa sfilmovaný v roku 2021. Film Bozk, nakrútený podľa Zweigovej predlohy Netrpezlivosť srdca, mal premiéru na Varšavskom filmovom festivale v roku 2022. Zweigov príbeh v Bozku Bille August prepísal pre dánske prostredie, no stále sa odohráva v rovnakom časovom období ako román.

Sujet je zasadený do Dánska v roku 1914, na sklonku vojny. Anton je dôstojník v kasárňach Næstved. Jedného dňa, počas cvičenia, Anton zbadá baróna von Pol2 resizeLøvenskjolda (Lars Mikkelsen), ktorého auto uviazlo v blate. Mladý dôstojník pomôže aristokratovi s nezištnou samozrejmosťou. Onedlho sa k dôstojníkovi dostane pozvanie od aristokrata, ako prejav vďaky ho pozýva na večeru do svojho sídla. Tam sa Anton spoznáva s Edith (Clara Rosager), baronovou dcérou, a jej sesternicou Annou (Rosalinde Mynster). Edith je ochrnutá od pása nadol, po nehode pri jazde na koni. Sám otec trpí vážnymi zdravotnými problémami, navyše je sužovaný svedomím: bol to on, kto ako majiteľ žrebčína daroval svojej dcére koňa. O Edith sa stará rodinný lekár Dr. Faber (David Dencik), ktorý je poverený neľahkou úlohou pomôcť uzdraviť dcéru mladého statkára a umožniť jej chôdzu. V barónovej dcére sa postupne rozvíja mučivá a obsesívna vášeň pre mladého dôstojníka. Anton je čoskoro vtiahnutý do romantického víru, kde súcit, zbabelosť a pýcha sú ingredienciami rovnako ako žiadostivosť a láska.Pol5 resize

Vesmír Stefana Zweiga sa často spája s akousi nevinnou sladkosťou a svetom včerajška, ktorý mal byť v prvej svetovej vojne čoskoro rozstrieľaný na kusy. Snímka, podobne ako aj románová predloha, skúma deštruktívny rozmer súcitu, vytvára úvahu o dôsledkoch konania pod záštitou súcitnosti a všeobjímajúcej slušnosti. Počas filmu musíme prehodnotiť naše prvotné reakcie, sme nútení prehodnocovať naše stanovisko voči postave Antona a s istou smutnou bezmocnosťou sledujeme jeho úpadok od ambiciózneho dôstojníka k sebadeštruktívnej troske. Antonova neschopnosť jasne definovať svoje city k Edith má za následok neustály boj so sebou samým a vlastným okolím. August vykresľuje obavy a neistotu svojho hlavného hrdinu so zámerným a všadeprítomným chladom, pod ktorým všetko pôsobí precízne vypočítavo a nenecháva priestor pre Pol6 resizeimpulzívne výbuchy, ktoré sa často vyskytujú vo vášnivých a dobrodružných milostných príbehoch. Postava Antona však môže do veľkej miery aj iritovať, jeho neschopnosť jednoznačného a rázneho chovania, neistota v každom kroku vyvoláva otázku, ako to vo svojej vojenskej kariére dokázal dotiahnuť tak ďaleko. Neustále sa hlbšie a hlbšie ponára do problémov, ktoré si sám spôsobuje. Ako filmová postava tiež pôsobí až zúfalo vyprázdnene a necharizmaticky, neuľahčuje to ani častokrát nepochopiteľným chovaním.

Tak trochu vyprázdneným dojmom na mňa pôsobila i formálna stránka filmu. Ako často v prípade filmov dánskeho režiséra aj Bozk sa odohráva v často prepychových scénach, najmä z panstva Løvenskjold, kde obrazy v zlatých rámoch, honosné lustre, sviečky a prepychové čipkované šaty vytvárajú atmosféru Pol7 resizevznešenej minulosti. Všetko je zostrihané, zinscenované a oblečené funkčne. Napriek tomu sa snímka vyznačuje akousi strojenou tuhosťou podobnou pritesnému korzetu. Bille August režíruje so spoľahlivým konzervativizmom, čo znamená, že naozaj nič nezlyhá, no ani nevyniká. Žiadna scéna nedokáže spracovaním výraznejšie zaujať, žiaden konkrétny záber neostáva v pamäti, podobne ako aj zvolená sláčiková hudba, pre daný námet pôsobiaca ako klišé. Okrem niekoľkých samostatných scén na konci, ktoré sa vyznačujú takmer Trierovským pátosom a melodrámou, je na poctivosti a poriadkumilovnosti, s akou dánsky držiteľ Oscara pristupuje k tomuto príbehu, niečo mierne nudné.

Pol8 resizeBozk (Kysset/The Kiss), Dánsko, 2023
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Bille August
Predloha: Stefan Zweig (kniha)
Kamera: Sebastian Blenkov
Hudba: Henrik Skram
Strih: Janus Billeskov Jansen, Anne Østerud
Produkcia: Thomas Heinesen
Hrajú: Esben Smed, Clara Rosager, Lars Mikkelsen, Rosalinde Mynster, Greg Latter, David Dencik, Lars Phister
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 1. februára 2024
Foto: Film Europe

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.