Backstage

Backstage7 resizeAnglický názov nového slovenského tanečného filmu Backstage, ktorý nakrútila česká režisérka Andrea Sedláčková v slovensko-českej koprodukcii, možno preložiť ako Zákulisie. Nuž a príbeh je naozaj  pokusom o nahliadnutie do zákulisia tanečnej skupiny z malého mesta pod Tatrami, ale aj veľkej televíznej tanečnej reality show v Prahe, ktorá mladým tanečníkom pootvorí dvere do veľkého sveta nablýskaného šoubiznisu, zároveň sa však stane skúškou ich charakterov a vzťahov.

Protagonistami filmu sú členovia tanečnej  skupiny West Coast Crew. Predstavuje ju slovenská tanečná skupina The Pastels, ktorá sa pred niekoľkými rokmi vpísala do povedomia širokej verejnosti v televíznej reality show Česko – Backstage2 resizeSlovensko má talent. Tanečník Tony Porucha navyše herecky debutuje ako vedúci skupiny Buddy. Snom jeho postavy, ktorá si nevie udržať zamestnanie a pre rozpory s otcom býva v maringotke, je stať sa profesionálnym tanečníkom niekde v New Yorku, a je preto ochotný urobiť čokoľvek. S tým sa však ťažko zmieruje jeho partnerka Mary v podaní herečky Márie Havranovej. Ako sirota vyrastala v detskom domove, pracuje v kuchyni a upína sa na  Buddyho, ktorý jej kedysi pomohol v ťažkej situácii. S ťaživým tajomstvom z minulosti a až detsky naivným dôverčivým pohľadom na svet je v podstate ústrednou postavou príbehu a zároveň vrcholom ľúbostného trojuholníka. Do popredia sa totiž pomaly dostáva jej kamarát Hugo (Ondrej Hraška), ktorý je do nej platonicky zamilovaný, po smrti rodičov žije na železničnej stanici so svojím starým otcom (Dušan Backstage3 resizeKaprálik), pracuje ako výpravca a je zdanlivo nemý.

Divák sa náznakovo dozvedá o rodinnom i pracovnom „zákulisí“  aj ďalších členov skupiny. Vzťah s rodičmi, problémy s alkoholom, láskou, peniazmi, pracovnou morálkou a možnosťou zamestnať sa vôbec a podobne. Je to predvídateľné a nie vždy scenáristicky vydarené. Čo však poteší, je skutočnosť, že sa scenáristka a následne ani režisérka nevyhli scénam, v ktorých sa hovorí a ukazuje, ako sa mediálne dá zneužiť premisa o tom, že viac ako kvality výkonu rozhoduje príbeh súťažiaceho. Alebo, ako aj pri zdanlivo celkom transparentných a legálnych televíznych reality show možno beztrestne manipulovať s Backstage4 resizeľuďmi, názormi porotcov, zahrávať sa s verejnou mienkou, či výsledkami  súťaže.  V pamäti utkvie napríklad zarazený pohľad televíznej dramaturgičky v podaní Judit Bárdos, keď pochopí, že nič nie je také, ako si myslela. (Mimochodom, s režisérkou už spolupracovala vo filme Fair Play, podobne ako Roman Luknár, ktorý tu hrá  producenta.)

Poteší práca oboch kameramanov, ktorí si neodpustili i jemný náznak slovenskej poetiky, či je to už opakujúce sa zábery panorámy Vysokých Tatier alebo ľudový, folklórny motív pri semifinálovom vystúpení skupiny. Zaujímavé sú aj scény z vlaku, ktorý je najčastejším dopravným prostriedkom mladých Backstage5 resizetanečníkov alebo využívanie pracovného prostredia a náradia pri kreovaní jednotlivých choreografií.

Občasnú kostrbatosť mozaiky filmového rozprávania možno spôsobila skutočnosť, že film vznikal relatívne dlho, skoro tri roky a režisérka, ktorá žije medzi Prahou a Parížom vstúpila do už rozbehnutého a herecky obsadeného projektu. To však diváka nemusí zaujímať. Možno ho neupútajú ani romantické, melodramatické, či kritické  motívy scenára. Jeho pozornosť sa sústreďuje, ako to už pri tanečných filmoch býva, predovšetkým na tanečné čísla. V tomto prípade, hlavne  na pôsobivé choreografie Miňa Kereša a Dana Antálka pre Backstage6 resizefilmové skupiny West Coast Crew a  rivalskú Muertas a ich tanečné majstrovstvo, ktoré sú hlavným ťahákom filmu. Nečudo, že premiére v polovici marca predchádzala Promo Tour spojená s tanečnými vystúpeniami a autogramiádami skupiny The Pastels v desiatich slovenských mestách a všade sa vraj stretla s mimoriadnym diváckym záujmom.

„Ži svoj život!“ znie slogan filmu o mladých pre mladých. Veď hlučná hudba a hip-hop sotva ulahodí prv narodeným. Lenže energia, ktorá sála z filmového plátna pri tanečných scénach filmu Backstage, dokáže strhnúť obecenstvo bez ohľadu na generačný rozdiel a človek sa občas pristihne, že keby vedel, tak by si možno aj zatancoval. V každom prípade ten film dokáže vyvolať hrdosť na skvelých slovenských tanečníkov a radosť z toho, že sa dokážu aj takto prezentovať.

Backstage resizeBackstage, SR, ČR, 2018
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Andrea Sedláčková