Lady Bird

Lady6 resize„But do you like me?“ „I want you to be the very best version of yourself you can be.“ Iba dve vety z filmového scenára Lady Bird dokážu divákovi dokonale sprostredkovať hlavnú myšlienku tejto mimoriadne zaujímavej snímky. Dievčenská dráma hovorí o trampotách hlavnej hrdinky pri prechode z puberty do dospelosti, jej komplikovanom vzťahu s matkou a urputnej snahe splniť si svoj životný sen, aj napriek nedôvere ľudí okolo nej.

Pokusov presedlať z hereckej profesie na režisérsku stoličku bolo v dejinách kinematografie neúrekom. Mnohé z nich však nedopadli podľa našich predstáv. Nestáva sa často a je priam výnimkou, že bývalý herec, v tomto prípade Lady4 resizeherečka, nakrútila takýto kvalitný a harmonický film. Snímke Grety Gerwig by sme prvoplánovo vedeli prideliť nálepku dievčenský film, pretože spĺňa určité základné konvencie tohto typu filmov. Mladá hrdinka sa snaží zapadnúť do školskej mikrokomunity dospievajúcich tínedžerov. Čiastočne sa jej to podarí, no popri tom stráca ozajstných kamarátov. Zisťuje, že do vyššej stredoškolskej spoločnosti predsa len nezapadá. Lady Bird (Saoirse Ronan) je predsa len v niečom výnimočná. Tajomstvo sa neskrýva len v jej ružových vlasoch či výstrednom správaní, ale v horlivosti ísť (hlavou proti múru) za svojím snom. Aj napriek nedôvere zo strany školy a skepse vlastných rodičov.

Tematickou bázou snímky je zložitý vzťah matky a jej Lady2 resizedospievajúcej dcéry. Obe majú neustále výhrady jedna voči druhej. Ustavične sa hádajú. Hoci len o použitom uteráku. Ich názory sú diametrálne odlišné. Obe si musia prejsť zložitým vzťahom a asi najťažším obdobím v živote dieťaťa – dospievaním. Matka sa snaží využiť možno poslednú šancu (do)vychovať svoje dieťa, predtým, ako odíde z domu. Neustále podnecuje Lady Bird k tomu, aby bola vo všetkom ešte lepšia. Samozrejme, že mladá „pubertiačka“ si matkine rady vždy vysvetľuje ako kritiku na jej osobu. Spočiatku si obe ženy myslia, že sú úplne iné a nemajú šancu nájsť spoločnú reč. No, ako sa nakoniec ukazuje, vždy si k sebe nájdu nejakú cestičku. Aj keď ide väčšinou skôr o serpentínu… Matka bude pre Lady Lady3 resizeBird stále útočiskom, akousi bútľavou vŕbou. A Lady Bird zostane pre Marion vždy istým spôsobom malým dieťaťom, ktoré je potrebné chrániť a vychovávať.

Dôležitou súčasťou tejto snímky je jej sociálna rovina. Mladá hrdinka pochádza z nízkej strednej vrstvy a jej vyhliadky do budúcnosti na vysokej škole nie sú najlepšie. „You should just go to City College, with your work ethic. City College and then to jail then back to City College,“ znie rada od realisticky zmýšľajúcej matky. Snímka Grety Gerwig by teda mala byť apelom na podobne zmýšľajúcich mladých ľudí, ktorí napriek tomu, aby prijali výzvu a hľadali cesty, ako pretaviť svoje sny do skutočnosti, len pasívne prijímajú to, čo im je akosi prirodzene dané a radšej volia jednoduchšiu cestu, než by Lady resizevyvinuli akékoľvek úsilie. Ani Lady Bird sa nevzdáva. Hľadá spôsoby, ako nájsť financie na prihlášky i samotné štúdium. Stoj čo stoj chce vidieť a zažiť svet z rôznych uhlov pohľadu. Nezmieri sa len s jednotvárnym a čiernobielym život v rodnom Sacramente. Aj keď mesto, no najmä ľudí v ňom miluje. „I want to go where culture is, like New York.“

Snímka hovorí, mimochodom, aj o tom, ako to na takej tradičnej cirkevnej škole chodí. Satiricky pranieruje edukatívne prostriedky kňazov a mníšok, no otvára i niekoľko „zakázaných dverí“. Zisťujeme, že výstrednosť samotnej hlavnej hrdinky v Lady7 resizeporovnaní s ostatnými postavičkami predsa len nie je až taká extravagantná. Film latentne otvára aj niekoľko sekundárnych tém ako homosexualitu, sex, drogy, interupcie, depresie. A ako je možné, že sa tieto problémy veľakrát týkajú práve (a nielen) študentov cirkevných škôl? Možno je to množstvom príkazov, zákazov a nariadení. Práve tu režisérka vytvára priestor pre satirickú reflexiu pedagogických praktík učiteľov. Prednášky sú postavené na tom, aby sa študenti emotívne rozcítili a rozplakali sa. Sukne dievčat musia byť v požadovanej dĺžke, inak im hrozí pokarhanie. Na PROMe musia dvojice tancovať ďaleko od seba. A jediný praktický predmet, telesná výchova, Lady11 resizesa na tejto škole vyučuje iba v rámci teoretickej roviny. A musím podotknúť, že mimoriadne horlivo.

Najkrajší na tomto filme je vývin jednotlivých postáv. Každý musí na tejto dlhej ceste dôjsť k určitému poznaniu a niečo pochopiť. Rodičia sa musia vysporiadať so stratou dieťaťa. Pre matku je to, samozrejme, o to ťažšie. Až do poslednej chvíle sa nevie zmieriť s tým, že Lady Bird odchádza, ale vie, že jej musí dovoliť byť lepšou, mať lepší život, aj napriek tomu, že ju raz možno už nebude potrebovať. A Lady Bird musí prejsť od detstva k dospelosti. Nakoniec príde na to, že najlepšie sa cíti vo svojom vlastnom JA, so svojím vlastným menom - Kristine McPherson. Aká to Lady Bird...

Lady8 resizeLady Bird , USA, 2017
Dĺžka: 94 minút
Scenár a réžia: Greta Gerwig
Kamera: Sam Levy
Strih: Nick Houy
Hudba: Jon Brion
Hrajú: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Beanie Feldstein, Tracy Letts, Lucas Hedges, Odeya Rush, Jake McDorman, Laura Marano, Lois Smith, Kathryn Newton, Timothée Chlamet, Stephen Henderson, Andy Buckley, Danielle Mcdonald, Jordan Rodrigues, Kristen Cloke, John Karna, Ben Konigsberg, Luisa Lee, Marielle Scott, Daniel Zovatto a ďalší
Distribúcia: CinemArt
 Premiéra v SR: 1. marca 2018