Volám sa Zlatan (Jag är Zlatan)
Životopisné filmy sú náročnou disciplínou, vibrujúcou medzi faktami, potrebami dramatického príbehu a zároveň snahou uchopiť čosi, čo púhe CV presahuje. Nakrúcať film o žijúcich legendách tieto požiadavky znásobuje. Overiť si čokoľvek zo života hrdinu je ľahké a preto je dramatická fabulácia obmedzená a zistiť, čo by sa tak zo života agresívneho futbalistu, ktorým Zlatan Ibrahimovič asi bol, hodilo pre večnosť, je zase ťažké. Nech zostane verejným tajomstvom, že filmy o futbalistoch nenakrútia žiadne intelektuálne hviezdy, súkajúce prevratné a originálne myšlienky a nápady z rukáva. Tvorcovia švédskeho filmu Volám sa Zlatan na nič prevratné neprišli a nakrútili slušný podpriemer.
Jan Žižka
Ak by česká história potrebovala účinné a výkonné PR, cesta výroby pôsobivých veľkofilmov, určených globalizovaným diváckym kruhom, je asi najefektívnejšia. V podobe filmového príbehu musí prejsť potrebnou zjednodušujúcou úpravou a zároveň vhodným stylingom, to je jasné. Výber tvorcov filmu padol na Jana Žižku, husitského vojvodcu, ktorý, ako nám tvrdí film, nikdy nebol porazený a nikdy neprehral a je to voľba v tomto ohľade presná.
Zavýjať po svojom
Osud i názory Lajosa Kassaka (1887-1967), rodáka z Nových Zámkov, je príbehom výnimočným a v mnohých ohľadoch pre stredoeurópske prostredie, plné prevratných historických prúdov a dramatických udalostí, ikonickým. Ilustruje turbulentnú dobu, generujúcu svojím bezohľadným tlakom obdivuhodné postavy vzdorujúcich a rebelujúcich hrdinov. Kassakova cesta z chudoby a ťažkej práce do elitných intelektuálnych kruhov prekonáva spoločenské bariéry a do značnej miery i existujúce názorové platformy nielen na formu životného štýlu, ale i umenia a všetkého, čo ho začiatkom 20. storočia nanovo formovalo a inovovalo.
Tritisíc rokov túžby (Three Thousand Years of Longing)
Po siedmich rokoch prichádza do kín nový film vizionárskeho režiséra Georga Millera. Jeho posledná snímka Šialený Max: Zbesilácesta (2015), je diskutabilne najlepším akčným filmom za posledných dvadsať rokov. Po obrovskom kritickom a diváckom úspechu tohto filmu (a značnom zárobku pre Warner Bros.), si mohol Miller dovoliť nakrútiť v podstate hocičo. A ešte predtým, ako sa pustí do pokračovania Šialeného Maxa, nám priniesol veľmi osobitú, existencionálnu rozprávku s názvom Tritisíc rokov túžby. Miller napísal scenár spolu s Augustou Gore. V hlavných rolách sa predstavili Tilda Swinton a Idris Elba.
Jedna sekunda (One Second)
Yimou Zhang patrí k najuznávanejším súčasným čínskym režisérom, jeho cit pre vizuálnu poetiku mystických portrétov čínskej histórie sa ukázal už vo filmoch ako Hrdina či Klan lietajúcich dýk. Svojím najnovším filmom Jedna sekunda sa vracia do obdobia kultúrnej revolúcie. Pre oceňovaného tvorcu ide o príbeh s istým autobiografickým nádychom, nakoľko podobne ako hlavnú postavu filmu, aj jeho život do istej miery poznačila skúsenosť ideologického nepriateľa, škodného elementu. Jednu sekundu nakrútil Zhang už pred dvoma rokmi, film sa už stihol odpremietať na niekoľkých festivaloch, okrem iného na Berlinale, u nás sa jeho dráma do distribúcie dostáva až teraz. Na zaujímavom historickom pozadí odohrávajúci sa film prezentuje osobný príbeh o rodinných väzbách, medziľudskej solidarite a v neposlednom rade o mágii kinematografie.