Tritisíc rokov túžby (Three Thousand Years of Longing)

Tuzba2 resizePo siedmich rokoch prichádza do kín nový film vizionárskeho režiséra Georga Millera. Jeho posledná snímka Šialený Max: Zbesilácesta (2015), je diskutabilne najlepším akčným filmom za posledných dvadsať rokov. Po obrovskom kritickom a diváckom úspechu tohto filmu (a značnom zárobku pre Warner Bros.), si mohol Miller dovoliť nakrútiť v podstate hocičo. A ešte predtým, ako sa pustí do pokračovania Šialeného Maxa, nám priniesol veľmi osobitú, existencionálnu rozprávku s názvom Tritisíc rokov túžby. Miller napísal scenár spolu s Augustou Gore. V hlavných rolách sa predstavili Tilda Swinton a Idris Elba.

Tritisíc rokov túžby rozpráva príbeh osamelej naratologičky Alithei Binnie (Tilda Swinton), ktorá sa na pracovnej ceste v Istanbule náhodne stretne s Tuzba resizemagickým Djinnom (Idris Elba). Ten jej výmenou za svoju slobodu, ponúkne splnenie troch prianí. Alithea je však opatrná, predsa len, celý svoj život venovala štúdii príbehov a mytológii a dobre vie, že s nadprirodzenými silami sa je neradno zahrávať. Predtým, ako podnikne akékoľvek kroky, chce Djinna lepšie spoznať. Djinn jej preto vyrozpráva svoj životný príbeh plný fantastických javov, intríg, lásky a túžby.

Tritisíc rokov túžby je vzhľadom na vysoký rozpočet (60 miliónom), mimoriadne nekonvenčným až festivalovým filmom. Snímka je omnoho menej divácka, ako propagačný materiál naznačuje. Z každej scény je jasné, že si mohol Miller po úspechu Šialeného Maxa, nakrútiť hocičo. Tritisíc rokov túžby je filmom o láske a sile príbehov. Hlavná postava Alithea Binnie tieto témy v podstate zosobňuje. Snímka taktiež zaujímavým spôsobom prepája mágiu s modernými technológiami. Dnes to už nie je nič Tuzba6 resizeoriginálne, ale spôsob, akým to Miller v tomto filme prezentuje, je fascinujúci.

Štruktúra scenára je zložená z dialógu Djinna a Alithei v hotelovej izbe a troch príbehov, ktoré jej Djinn rozpráva. Jednotlivé príbehy sú variácie na rôzne orientálne rozprávky a mytologické výjavy, ktoré tematicky dopĺňajú udalosti v súčasnosti. Všetky spája téma lásky. Najmä prvý príbeh z obdobia Mezopotánie je pútavý svojou mystickou atmosférou a veľkolepou výpravou. Počas troch príbehov sme svedkami bizarných, ale stále krásnych obrazov, ktoré len potvrdzujú Millerovo zanietenie pre umeleckú tvorbu. Pozitívny divácky zážitok bude v tomto Tuzba4 resizeprípade závisieť aj od znalosti mytológie, symbolizmu a jednotlivých príbehov, na ktoré snímka odkazuje. Tritisíc rokov túžby jednoducho pôsobí dojmom, že sa v nej dá veľmi veľa nájsť – snímka je otvorená analýze. Film je taktiež prekvapivo plný nahoty, sexu a násilia. V jednej scéne dokáže vystrašiť, v druhej príjemne rozosmiať. Idris Elba a Tilda Swinton sú výborní, čo však pri pohľade na ich kariéru nie je žiadne prekvapenie. V tomto prípade mali materiál, s ktorým sa dalo skutočne pracovať a výsledok stojí za to. Za spomenutie taktiež stojí nádherný hudobný motív (Song of Transference) skladateľa Toma Holkenborga. Stojí za vypočutie, aj pokiaľ na film zanevriete. Holkenborg krásne zachytáva romanticko-melancholicko-rozprávkovú Tuzba5 resizeatmosféru filmu.

Avšak Tritisíc rokov túžby nie je dokonalým filmom. Po tom, ako jedna z hlavných postáv urobí v treťom akte nie dostatočne odôvodnené rozhodnutie, ktoré výrazne ovplyvní nasledujúce dianie, sa začne film v poslednej polhodine rozpadať, až nakoniec vyšumí do prázdna. Je to veľká škoda, pretože nie veľmi podarený záver filmu trochu pokazí výsledný dojem. Avšak aj napriek tomuto problému, stojí snímka  jednoznačne za pozretie. Pokiaľ ste filmovým fanúšikom/fanúšičkou, tak toto je presne ten typ filmu, ktorý treba v kinách podporiť. Vidieť takto veľkolepý, nekonvenčný a čisto autorský film, je pomerne rarita, ktorá by sa mala oslavovať.

Tuzba7 resizeTritisíc rokov túžby (Three Thousand Years of Longing), Austrália, USA, 2022
Dĺžka: 108 minút
Réžia: George Miller