Iron Claw

Cla resizeŽivotopisné filmy mieria nielen do našich kín pravidelne, no v tej záplave, ktorá sa na nás neustále valí, treba taktiež kvalitu ručne vyhľadávať. Je totiž až príliš ľahké zlákať sa vidinou skutočného príbehu, no to ešte samo o sebe nezaručuje v tom množstve uniformných a zákazkových biografií skutočne kvalitný zážitok. Iron Claw však patrí medzi tie, ktoré dokazujú, že najlepšie príbehy píše občas skutočne samotný život. Dôvodov, prečo by mu tak mal dať divák šancu je, našťastie, viac a dokonca nemusí ani prekážať, ak náhodou neholdujete športu.

V centre diania tretieho filmu Kanaďana Seana Durkina (Martha Marcy May Marlene a Klietka) totiž sledujeme príbeh jednej wrestlerskej rodiny. A vonkoncom nie obyčajnej – rovno rodiny Von Erichovcov, ktorá sa výrazným spôsobom zapísala do histórie tohto športu. Začalo to už ich otcom Fritzom, no v jeho stopách sa postupne vydali všetci jeho Cla5 resizesynovia, aby v ňom v konečnom dôsledku zanechali nezmazateľnú stopu. To až do takej miery, že sa ako celok (konkrétnejšie šestica z nich) dostali do samotnej siene slávy. Čo teda určite nie je nič bežné, no Iron Claw nie ani tak filmom o krásach tohto športu či snahe dostať sa na vrchol. V prvom rade je totiž silne vystavanou drámou pojednávajúcou o ich „rodinnej kliatbe“.

Samotný dej sa začína odvíjať čiernobielou sekvenciou zameranou na otca Fritza (Holt McCallany) a jeho túžbu vystúpať až na úplný vrchol. Až po nej sa presunie o viacero rokov dopredu, kde už sú v centre diania jeho synovia na čele s najstarším z nich Kevinom (Zack Efron). Ten sa snaží spolu s ďalším súrodencom Davidom (Harris Dickinson) presadiť v tomto športe a postupne sa k nim pridajú i ďalší dvaja. Najprv Kerry, ktorému zhatí pôvodné plány bojkot USA olympijských hier v Moskve, kde sa mal byť jedným z účastníkov, a nakoniec aj Mike (Stanley Simons) ako prvotne ašpirujúci hudobník. Čo sa však spočiatku javí ako až rozprávkový príbeh začne časom nadobúdať veľmi vážne trhliny...

No či už viete o čo presne ide alebo nie, ono to asi úplne jedno. Sila snímky totiž nie je v nečakaných zvratoch a po prvej Cla4 resizetragickej udalosti sa dá približne očakávať čo asi príde ďalej. To však nijak neničí jeho atmosféru, skôr naopak. Tá v druhej polovici ešte viac hustne a Sean Durkin si dáva poriadne záležať na tom, aby na diváka pôsobil efekt nezvratného osudu plnou mierou. A to ešte skutočné udalosti trochu zjemnil, aby dej nepôsobil príliš nevierohodne. Iron Claw je tak jeden z tých životopisných filmov, čo si skutočne nemusia pomáhať dodatočnou dramatizáciou reálnych udalostí. Ak by sa mohla rodina Erichovcov vrátiť v čase a niečo zmeniť, asi by podobnú verziu prijala o niečo radšej – hoci by to stále nebola žiadna výhra, dokonca ani malá cena útechy.

Réžia a scenár sú teda výborné a fungujú v takmer dokonalej synergii. Rovnako však možno pochváliť i hercov, kde má najväčší priestor vynikajúci Zack Efron, hrajúci možno až v životnej forme. Film sa môže v tomto smere opierať o hromadu talentu, či už v hlavných alebo vedľajších rolách, kde nájdete ako osvedčených veteránov, či vychádzajúce hviezdy. Okrem spomínaného Efrona vyniká i Holt McCallany v úlohe nepríliš empatického otca, pristupujúceho k synom ako k zamestnancom podľa obľúbenosti - ktorá sa však môže podľa jeho vlastných slov zmeniť. Zabúdať nemožno ani na Cla7 resizeMauru Tierney či Lily James stvárňujúce kľúčové ženské charaktery a rovnako dobre zapadajúce do celkového súkolia.

Jednoducho povedané, bolo by chybou odignorovať Iron Claw len preto, že do popredia kladie zdanlivo wrestling. Tak skvelo a naturalisticky nakrútená dráma by si zaslúžila i ďaleko viac ocenení (kde sú všetky tie oscarové nominácie?), akokoľvek možno nemá vždy najlepšie tempo, čím môže prísť niekomu trochu uťahaná. A možno i trochu depresívna, hoci úplný záver prináša dostatočnú katarziu. Skvelo však zachytáva postupný rozpad zdanlivo idylickej rodiny a to všetko je šikovne zaobalené v pôsobivej dobovej atmosfére budovanej nielen cez známe hudobné hity (nechýbajú ani interpréti ako Tom Petty, George Harrison či Bruce Springsteen). V rámci marcovej kino ponuky teda patrí k jedným z highlightov a odporúčanie jej z tohto pohľadu patrí úplným právom.

Cla6 resizeIron Claw (The Iron Claw), USA / Veľká Británia, 2023
Dĺžka: 132 minút
Réžia: Sean Durkin
Scenár: Sean Durkin
Kamera: Mátyás Erdély
Hudba: Richard Reed Parry
Strih: Matthew Hannam
Zvuk: Matthew Chan, Graham Rogers
Scénografia:James Price
Masky: Courtney Lether
Kostýmy: Jennifer Starzyk
Produkcia: Juliette Howell, Angus Lamont, Tessa Ross, Derrin Schlesinger
Hrajú: Zac Efron, Lily James, Harris Dickinson, Jeremy Allen White, Maura Tierney, Holt McCallany, Cazzey Louis Cereghino, Stanley Simons, Brady Pierce, Kevin Anton, Jullian Dulce Vida, Jim Gleason, Maxwell Friedman, Ryan Nemeth, Michael Papajohn, Aaron Dean Eisenberg, Chelsea Edmundson
Premiéra v SR: 7. marca 2024