Protivné baby (Mean Girls)

Bab resizeProtivné baby je jedným z tých filmov, kde je možné čo-to vyvodiť už len zo samotného názvu. Kto by už len čakal od niečoho podobne znejúceho oscarového diela? Reálne asi nikto a je viac než zjavné, že jeho zameranie leží niekde úplne inde. Konkrétne v témach určených primárne mladistvým, no nie je až tak zlé, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Síce ani vyložene výborné, no istý relatívne slušný základ sa úplne nezaprie.

Ak si totiž ešte spomínate, v roku 2004 sa objavil v kinách identicky pomenovaný film Marka Wattersa s Lindsey Lohan v hlavnej úlohe. Ten sa dočkal svojho času vcelku pozitívnych recenzií, no čo je ešte dôležitejšie - stal sa trochu nečakane kultovou záležitosťou, ktorá viedla dokonca k vzniku muzikálovej verzie uvedenej na slávnom Broadwayi.Už sa začínate chytať? Je to skutočne tak, nový film nie je ani tak remakom, skôr priamou adaptáciou spomínaného muzikálu. A že sú styčné body úplne rovnaké? To Bab2 resizepredsa nevadí, každá generácia si zaslúži svoje vlastné Protivné baby.. alebo nie?

Podobne ako v originále, i tentoraz dej voľne vychádza z knihy pre rodičov Queen Bees and Wannabes. Tá sa v prvom rade zameriavala na dievčenské sociálne skupiny na školách a ako sa vysporiadavať s ich agresívnym pristupom. Scenáristka, ktorou je dobre známa Tina Fey - a ktorá si túto pozíciu v novom spracovaní zopakovala - to všetko šikovne zaobalila do hávu tínedžerskej komédie a výsledkom bol vcelku sympatický žánrový produkt. Nič inovatívne síce nepriniesol, no darilo sa mu minimálne vyčnievať nad mnohými priamymi konkurentmi a to niekedy úplne stačí. Nové Protivné baby navyše obohacujú pôvodnú látku o dva ďalšie, nie úplne zanedbateľné, elementy.

Prvým a tým najpodstatnejším sú logicky muzikálové čísla. Tie sú bez diskusie najpodstatnejším dôvodom prečo Protivné baby vlastne vidieť, ak ste aj náhodou videli originálnu snímku. Priamo z muzikálu bolo prevzatých štrnásť čísiel Bab3 resizeupravených priamo pre film, aby do neho prirodzenejšie zapadli. Ako napríklad nová verzia Stupid with Love, ktorej sa dá síce vyčítať, že zbytočne obetovala africky znejúce bubny (a tie dávajú vzhľadom k zápletke zmysel), no vďaka nepopierateľnej melodickosti a veľmi príjemnému hlasu Angourie Rice stvárňujúcej ústrednú hrdinku to vonkoncom neprekáža. Skôr naopak a pozitívom je i účasť talentovanej herečky a speváčky Reneé Rapp – i vďaka priamym skúsenostiam so samotným muzikálom, kde rovnako stvárnila rolu Reginy ako druhej najdôležitejšej postavy. Tú prvotne na plátne stvárnila Rachel MacAdams a ako jej náhradníčka rozhodne nepôsobí nedostatočne.

Druhým novým aspektom je ďaleko väčší dôraz na sociálne siete a všetko s nimi spojené. Nakoľko sa novinka objavuje v kinách o rovných 20 rokov neskôr, pokus o reflektovanie súčasnej doby je nepochybne logickým javom – akokoľvek z neho vo výsledku neťaží do hĺbky. Čo je určite škoda, obohatenie o nový pohľad na vec by pritom určite pomohlo. Platí to o to Bab5 resizeviac – a čo si budeme klamať – že nie všetky aspekty zápletky pôsobia s odstupom dvoch dekád rovnako sviežo ako mohli potenciálne pôsobiť v minulosti. Je to dané i štýlom humoru, kde síce nechýbajú silnejšie miesta, no obecne ho možno charakterizovať ako... príliš bezpečný. Nič viac, nič menej a dnešná doba by si asi žiadala niečo odvážnejšie, čo sa trochu viac vryje do pamäti divákov.

Aktuálne spracovanie Protivných báb však určite nie je žiadnym prepadákom. Je iba neškodnou jednohubkou, kde sa ťažko hľadajú jednoznačné dôvody, prečo by ich mal zhliadnuť niekto, kto nie je skalným fanúšikom filmu s Lindsay Lohan (tá sa tu inak objaví v zábavnej cameo úlohe) alebo niekým, kto vyložene vyhľadáva tento žáner. Je to teda málo? Možno, no sú aj oveľa horšie spôsoby ako tráviť čas v kinách.

bab7 resizeProtivné baby (Mean Girls), USA, 2024
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Samantha Jayne, Arturo Perez Jr.
Scenár: Tina Fey
Kamera: Bill Kirstein
Hudba: Jeff Richmond
Strih: Andrew Marcus
Zvuk: Lewis Goldstein
Scénografia: Kelly McGehee
Masky: Jenn 'Jorge' Nelson, Therese Ducey
Kostýmy: Tom Broecker
Produkcia: Tina Fey, Lorne Michaels, Jeff Richmond
Hrajú: Angourie Rice, Reneé Rapp, Auli'i Cravalho, Jaquel Spivey, Avantika, Bebe Wood, Christopher Briney, Jenna Fischer, Busy Philipps, Tina Fey, Tim Meadows, Lindsay Lohan, Jon Hamm, Ashley Park, Brian Altemus, Megan Thee Stallion, Ari Notartomaso
Premiéra v SR: 7. marca 2024