Godzilla Minus One (Godzilla -1.0)

Godz resizeBudúci rok Godzilla oslávi svoje 70. narodeniny a štúdio Toho pri tejto príležitosti predstavuje nový film: Godzilla Minus One je v podstate reštart, ktorý by sa dal považovať za akýsi prequel k pôvodnému filmu z roku 1954. Alebo ako začiatok alternatívnej série príbehov. Režisér Takaši Jamazaki už do kontaktu s Godzillou prišiel dvakrát. Prvýkrát keď skrze CGI ukázal slávneho obrieho jaštera vo svojom filme Always: Sunset on Third Street 2 a druhýkrát pri práci na Godzilla: The Ride, jazde v japonskom zábavnom parku. Nakrútiť film s Godzillou v centre diania pre neho teda znamenalo splnenie sna a s filmom Godzilla Minus One sa vracia ku koreňom príbehu slávneho kaiju. Na pozadí Japonska zdevastovaného a demoralizovaného druhou svetovou vojnou sa Godzilla, hrozba katastrofických rozmerov, vracia do krajiny. Na jej porazenie sa Japonci musia pripraviť bez spoliehania sa na pomoc armády alebo iných krajín.

Pilot kamikadze Koichi sa už s Godzillou raz stretol – na konci vojny. O dva roky neskôr si v podstate náhodou našiel manželku a dieťa a zamestnal sa na lodi Godz3 resizeloviacej míny. Život sa opäť dostáva na správnu koľaj, no vojnové udalosti ho naďalej prenasledujú a sužujú. Keď sa Godzilla opäť objaví a ohrozuje celé Tokio, Koichi si uvedomuje, že nemôže ustúpiť. Spolu s hŕstkou statočných mužov musí zabrániť tomu, aby monštrum premenilo mesto na trosky.

Najnovšia Godzilla sa do veľkej miery zaoberá práve povojnovým stavom Japonska a jedincami, ktorí prežili vojnu. Pri vykresľovaní traumy z vojnových rokov sa pritom nevyhýba psychologickému ponoru do hláv navždy poznačených mužov a žien. Obyvatelia pozbavení blízkych sú plní strachu, zmarených nádejí, snov a prenasledujú ich vlastné, ako aj celospoločenské zlyhania. Film pritom nešetrí kritikou vlády, ktorá posielala ľudí na smrť a zničila národ fyzicky a morálne. Podobne ako je pre sériu tradíciou, napréklad aj v prípade Shin Godzilla z roku 2016, sa ani najnovšia Godzilla nevyhýba politickému kontextu. Nachádza obrazy, ktoré odrážajú národnú traumu. Keď tepelný lúč monštra spôsobí explóziu o veľkosti hríbového mraku a popol padá ako čierny dážď na hlavného hrdinu, subtílnosť uvoľňuje miesto Godz4 resizebombastickosti a priamočiarosti. A hoci film ponúka dostatok akcie a katastrofických výjavov, sú to práve ľudské charaktery, ktoré majú diváka vtiahnuť a udržať angažovaného. Godzilla Minus One je presvedčivá aj po vizuálnej stránke. Vizuálne ladenie udržiava dokonalú rovnováhu medzi farebnou paletou prvých filmov série a dnešnými blockbustermi. Dbalo sa na to, aby snímka zostala čo najvernejšia originálu a zároveň bola prezentovaná v modernom háve. Ikonické monštrum ešte nikdy nepôsobilo tak hrozivo. Z hľadiska akcie sa Yamazaki riadi heslom menej je viac. Namiesto masívneho a neprehľadného bordelu je nasadenie CGI efektívne a rozdrobené, vždy s ohľadom na generovanie napätia. Keď sa monštrum pohybuje na súši alebo sa rúti k maličkému člnu vo vode so zdvihnutou plutvou, pripomína Godzilla Minus One klasiky ako Jurský park (1993) alebo Čeľuste (1975).

Godz7 resizeZameranie sa na vývoj a prežívanie postáv sa vypláca v momente, keď divák nevníma hroziaci zánik a deštrukciu mesta ľahostajne. Najnovšej Godzille sa pomerne úspešne darí sprostredkovať a udržiavať neustály pocit bezmocnosti, vyčerpanosti a dezilúzie. V porovnaní s predchádzajúcimi filmami pôsobí jašterica výrazne pochmúrnejšie a nahnevanejšie, ako nekontrolovateľná sila prírody, čo dodatočne zdôrazňuje hudba Naokiho Sata. Najnovší príspevok do dlhoročnej série má tak všetko, čo by ste od Godzilly očakávali alebo v nej chceli vidieť. Jediné, čo filmu do istej miery podráža kolená, je miestami prehnaná dávka pátosu a hereckej angažovanosti, častokrát transformujúca vážne mienené scény či repliky v neúmyselne humorné výjavy.

Godz8 resizeGodzilla Minus One (Godzilla -1.0), Japonsko, 2023
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Takaši Jamazaki