Čeľuste (Jaws)

Celo resizeV roku 1975 Steven Spielberg navždy zmenil tvár filmového priemyslu. Hoci mal za sebou niekoľko rozsiahlych televíznych projektov (napríklad Duel) a debutoval filmom Sugarlandský expres, jeho kľúčovým projektom sa ukázali byť Čeľuste podľa knihy Petra Benchleyho, na ktorú štúdio Universal získalo autorské práva. Po dlhej dobe zažívajú Čeľuste opätovnú kino-premiéru. Pre pochopenie významu filmu je potrebné ich umiestniť do historického kontextu. Vznikli uprostred 70. rokov, počas vrcholu kreatívnej slobody hollywoodskych tvorcov a zároveň v tieni istého kultúrneho cynizmu podmieného okrem iného aférou Watergate a vojnou vo Vietname. Čeľuste vo svojej podobe predstavovali prvý letný blockbuster a akýsi prvý krok v posune od pesimizmom nasiaknutej produkcie danej dekády k eskapizmu, ktorý definoval hollywoodsku produkciu 80. rokov.

Do filmu chcel Spielberg obsadiť anonymné tváre, aby divák mohol uveriť, že sa to deje obyčajným ľudom. „Hviezdy so sebou niesli množstvo spomienok a Celo6 resizemôžu niekedy, minimálne v prvých desiatich minútach filmu, zničiť príbeh. Rovnako ako Coppola aj Spielberg obsadil toľko amatérskych hercov, koľko mohol, ľudí, ktorí možno mali problém hovoriť svoje repliky, ale typovo sedeli.“ Netrvalo dlho a Čeľuste si získali kultové postavenie. Všeobecné povedomie o tomto filme znamená, že rozpisovať sa príliš o jeho deji by bolo zbytočné. Nebezpečný vražedný žralok rozpúta chaos a peklo v pokojnej plážovej komunite Cape Cod. Postaviť sa tejto hrozbe rozhodnú miestny policajt, biológ a starý námorník – spoločne sa vydávajú uloviť smrteľného predátora,

Prostý sujet necháva vyniknúť Spielbergovej brilantnej práci so žánrovými pravidlami a majstrovským budovaním napätia. Každý pohľad, každá replika či banálna konverzácia diváka udržiava diváka v napätom strehu, na čom má nemalý podiel aj legendárna hudobná téma Johna Williamsa. Spielberg si pritom vystačí s obmedzenými prostriedkami, do stredobodu umiestňuje archetypálny príbeh večného zápasu človeka s prírodou, v tomto prípade stelesneného súbojom medzi tromi mužmi a žralokom. Samotná hviezda filmu, Celo2 resizemasívny predátor, sa vo filme v dôsledku produkčných komplikácií často objavuje len v náznakoch, čím však rozprávanie dokáže neustále generovať napätie a nechávať tak ako zdroj najväčšej hrôzy pôsobiť divákovu predstavivosť. V prvej polovici, ktorá sa odohráva v pobrežnom mestečku, žraloka takmer vôbec nevidieť, a ak áno, tak len veľmi krátko a len v zbežných úryvkoch. Ide o dôsledok problémov s lacno vyzerajúcim mechanickým žralokom a jeho neustálymi opravami.

Vzhľadom na často implicitnú prítomnosť žraloka sa primárnym nepriateľom stáva samotný oceán. Zdanlivo nekonečne rozsiahly neprebádaný priestor, v ktorom je človek konfrontovaný s vlastnou ničotnosťou pripomína odcudzený vesmír a človek je v ňom len nepodstatnou časticou. Spielbergova režijná vynachádzavosť, Williamsova hudba a sporadické využívanie žraloka do istej miery zakrývajú z dnešného pohľadu zastaralé triky. Čeľuste sú, samozrejme, v jadre typickým B-filmom, no postavy filmu Celo7 resizevyčnievajú tým, že predstavujú reflexiu dobových politických pomerov. Hlavná postava Brody (Roy Scheider) je meštiak, ktorý sa vo vode a v novom prostredí rozhodne necíti ako doma, ešte zaujímavejší je však kontrast medzi postavou Quinta a Hoopera. Na jednej strane starosvetský až reakcionársky vojnový hrdina Quint (Robert Shaw), konzervatívny element, na druhej strane mladý, pomerne rozpačitý a nesmelý židovský intelektuál Hooper (Richard Dreyfuss), ktorého možno do istej miery vnímať ako alter ego Spielberga.

Čeľuste navždy zmenili filmový priemysel, pretože štúdiá vďaka nim objavili cenu masového nasadenia filmov (počet kín v USA v nasledujúcom desaťročí narástol na tisíc, dve tisíc a viac) a televíznej reklamy. Obidva tieto nástroje zvyšovali náklady na marketing a distribúciu, znižovali významy tlačených recenzií a v podstate znemožnili filmu, aby si pomaly hľadal divákov len na základe svojich kvalít. A úmerne k tomu, ako rástli náklady, klesala ochota riskovať. Čeľuste navyše podnietili túžbu spoločností po rýchlom zisku, inak povedané, štúdia chceli, aby každý ich film bol Čeľusťami.

Celo8 resizeČeluste (Jaws), USA, 1975
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Steven Spielberg
Predloha: Peter Benchley (kniha)
Scenár: Peter Benchley, Carl Gottlieb
Kamera: Bill Butler
Hudba: John Williams
Strih: Verna Fields
Zvuk: John R. Carter
Scénografie: Joe Alves, John M. Dwyer
Masky: John Chambers
Produkcia: Richard D. Zanuck, David Brown
Hrajú: Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Carl Gottlieb, Jeffrey Kramer, Susan Backlinie, Steven Spielberg, Jay Mello, Chris Rebello, Lee Fierro, Jeffrey Voorhees, Craig Kingsbury, Robert Carroll, Beverly Powers, Fritzi Jane Courtney, Alfred Wilde, Ayn Ruymen, Ted Grossman, Dorothy Fielding, Jonathan Filley
Premiéra v SR: 1. septembra 2022