Encanto: Čarovný svet (Encanto)

Svet resizeEncanto: Čarovný svet je novou muzikálovou disneyovkou, ktorá po dlhších prieťahoch spôsobených situáciou vo svete zamierila do našich kín až v marcovom termíne s odstupom niekoľkých mesiacov. Celkovo je to už šesťdesiaty animovaný film produkovaný štúdiom Walt Disney Pictures a zrejme najväčší favorit v danej kategórii na blížiacom sa udeľovaní tohtoročných Oscarov. Zaslúžene?

V centre diania je obyčajne neobyčajná (alebo neobyčajne obyčajná?) rodinka nažívajúca na odľahlom mieste v kolumbijských horách. Je to miesto plné magickej energie, ktorá už dlhé roky prepožičiava všetkým jej členom výnimočné schopnosti a ťažia z toho i miestni dedinčania. Teda skoro všetkým – mladá Svet2 resizeMirabel je totiž jediná osoba neobdarená mágiou a hoci sa snaží navonok tváriť, že ju to netrápi, opak je pravdou. Jedného dňa sa však začnú v ich sídle objavovať praskliny a kúzla prestávajú náhle strácať na sile. Kto, alebo čo za tým stojí? A ako s tým súvisí Mirabel? Je skutočne skazou rodiny, ako sa začnú niektorí domnievať, alebo jej záchrancom?

Encanto je dielom dvojice režisérov – Jareda Busha a Byrona Howarda. Pre prvého je to viac-menej debut, ten druhý má na svojom konte výborné animované snímky Blesk, Na vlásku a Zootropolis (kde inak Bush pomáhal písať scenár). Nejde teda o neskúsené mená a na filme sa to prejavuje vo viacerých smeroch. Netreba však zabúdať ani na ďalšiu osobu v pozadí – tou je čoraz uznávanejší herec a Svet3 resizehudobný skladateľ Lin-Manuel Miranda (muzikály Hamilton, Život v Heights), ktorý pomohol vytvoriť jadro zápletky a nemalou mierou sa podieľal i na samotnom soundtracku. Všetky piesne totiž pochádzajú výhradne z jeho pera a výraznou mierou dopĺňajú samotný príbeh, vrátane jeho emocionálnych vrcholov.

Domáci divák si ich však v dabovanej verzii nevychutná, čo je, samozrejme, pochopiteľné. Slovenská verzia nedokáže ani pri najlepšej snahe naplno sprostredkovať ich energiu, či emocionálnu silu a treba sa tak uspokojiť výhradne s vizuálne nápaditými a hravo pôsobiacimi hudobnými číslami. V tomto smere sa asi Encantu nedá veľa vyčítať. Režisérske duo má všetko pevne pod kontrolou a jediný problém, na ktorý návštevník kinosály môže naraziť je, že latino hudba nie nie jeho krvná skupina. Alebo že príliš Svet7 resizeneholduje muzikálovému žánru a na predstavení sa ocitol iba v rámci sprievodu mladšiemu divákovi.

Škoda len, že náboj jednotlivých skladieb sa nepodarilo úplne pretaviť do samotnej zápletky. V jadre je pritom funkčná, zrozumiteľná pre všetky vekové kategórie a disponuje i na pomery danej vekovej kategórie vcelku prekvapivým záverečným vyústením. Po celý čas si totiž vystačí bez jasne definovaného antagonistu a otvára tému, aká sa v rodinne ladených disneyovkách nikdy predtým nevyskytovala. Čo je samo o sebe sympatické, no vzhľadom k jej dospelosti sa ponúka otázka, či bola rozpracovaná adekvátne a či nie je finálne rozuzlenie až príliš zjednodušené. A hoci by sa dalo argumentovať tým, že je to „iba obyčajný animák“, Pixar už minulosti nejedenkrát dokázal, že nemá Svet4 resizeproblém podchytiť vážnejšie námety hravo a súčasne bez prehnaných ústupkov detskému publiku. Napríklad aj vo výbornej Duši od Petea Doctera a Kempa Powersa, ktorá sa v našich kinách objavila pred necelými dvoma rokmi.

Treba však pripustiť, že cieľová kategória bude asi v tomto prípade asi spokojnejšia, už len kvôli prístupnejšiemu spracovaniu. Vychutnávať sa dá i disneyovský štandard v podobe vynikajúcej počítačovej animácie, kde všetko hýri príjemnými farbami a netreba zabúdať ani na sympatickú ústrednú hrdinku. Tá má pritom ďaleko od dokonalosti, za svojráznym a trochu neohrabaným správaním sa však skrýva mimoriadne empatická osoba so srdcom na správnom mieste. Preto asi plne rozumiem, čím si tento milý, i keď ako celok neobjavný, príbeh o sile rodiny dokázal podmaniť masy a nebolo by správne mať mu to za zlé.

Svet8 resizeEncanto: Čarovný svet (Encanto), USA, 2021
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Jared Bush, Byron Howard, Charise Castro Smith