Giliáš (Goliat)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Golias resizeŠtyridsaťjeden ročný švédsky režisér Peter Grönlund sa vo svojej zatiaľ nie príliš bohatej tvorbe zameriava na odvrátenú tvár svojej domoviny, aby nám osvetlil, že ani Škandinávia nemusí byť pre každého ekonomickým rajom na zemi a tamojšia sociálna politika nedokáže robiť zázraky na kľúč.

Jeho oceňovaný celovečerný debut Česť medzi zlodejmi (2015, Zvláštne uznanie pre nového režiséra na festivale v San Sebastiane, 5 domácich cien Guldbaggen) nám priblížil každodenné pretĺkanie sa životom dílerky drog a zároveň  ich konzumentky. Priniesol tak na plátno obraz života na okraji spoločnosti v súčasných „Benátkach severu“, Golias5 resizeŠtokholme, či že obrázok, aký často v kinách nevídame. Drsná sociálna dráma sa pomaly stáva Grönlundovým poznávacím znamením, pretože aj jeho novinka Goliáš je v prvom rade sociálnou drámou, avšak okorenená aj žánrovými ingredienciami psychologickej drámy a gangsterky. Obsahuje témy a motívy, aké poznajú diváci už zo spomínaného debutu, ako pouličný predaj drog, náhľad do kriminálneho prostredia a jeho pravidiel, zložité medziľudské vzťahy a strach o stratu strechy nad hlavou.

Hlavným hrdinom Goliáša je sedemnásťročný teenager Kimmie. Ten žije so svojou celkom početnou rodinou v jednej domácnosti a má rovnaké starosti ako jeho spolužiaci. Zaujíma Golias7 resizesa o svoju najlepšiu kamarátku, trávi čas so svojimi súrodencami a pofľakuje sa po vonku. Jeho otec musí však vďaka istej kriminálnej činnosti nastúpiť na relatívne krátky výkon trestu a chlapca čaká krst ohňom, tá skutočná maturita života. Matka je chorá a nemôže ísť pracovať, rodine narastajú dlhy a nová situácia si vyžaduje nové, dôkladne premyslené riešenia. Lenže ľudský mozog už raz funguje tak, že dávame prirodzenejšie prednosť tým zdanlivo jednoduchším riešeniam, sľubujúcim okamžité východisko a vidina rýchleho zisku peňazí dokáže spoľahlivo spôsobiť účinné zatemnenie mysle. Grönlund si ale dáva načas a dve hlavné postavy príbehu, otca a syna, nám predstavuje v možno až príliš dlhej expozícii. Zoznámime sa tu síce s celou rodinou aj najlepšou Kimmieho kamarátkou, ale okrem dvoch mužských postáv tu dostáva každý iba úlohu Golias4 resizedokresliť situáciu, premýšľanie a vzťah otca a syna. Matka a manželka ostáva doslova v pozadí príbehu, pričom jej vklad do príbehu by mohol znamenať oživenie pomerne otrepaného, ale stále divácky veľmi príťažlivého deja o tínedžerovi na životnej križovatke.

Taktiež parťáci z otcovej „družiny“ sú viac menej len akcentujúcim prvkom a vyhrotené sekvencie vždy cielene smerujú k posunutiu vývoja vzťahu oboch hlavných postáv a majú za úlohu vytvárať v Kimmieho duši a hlave konfliktné myšlienkové pochody. Takýto autorský prístup ponúka skvele prepracovaný psychologický náhľad do myslenia zločinca a človeka v období, ktoré najviac dokáže poznačiť jeho celoživotnú cestu. Goliáš sa začína preklápať zo sociálnej Golias8 resizevzťahovej drámy do gangsterského filmu niekedy pred polovicou stopáže, nakoniec vám však v pamäti najviac utkvie jeho druhá, omnoho vyhrotenejšia polovica. Tu si však pomáha značnými dejovými elipsami a mnohé necháva na predstavivosti diváka. Ťažko povedať, či stojí za rozhodnutím nenakrútiť napríklad prenasledovanie jedného člena partie a následné zatknutie políciou obmedzený rozpočet, alebo sa Grönlund bál, že by takáto akčná sekvencia mohla rozbiť jeho dôraz na psychológiu postáv a celkovú atmosféru. Mimochodom polícia tu absentuje úplne. Každopádne Goliáš aj so záverečnými titulkami nedosahuje ani nepísané pravidlo o minimálnej, obligátnej hodinke a pol strávenej v kine a vzhľadom na príťažlivosť námetu by sa nikto nezačal nudiť ani pri stopáži o 30 minút Golias3 resizedlhšej. Vyplnenej napríklad scénami, ktoré by dej dokázali ešte viac zdramatizovať a dodať mu na dynamike. Na druhej strane takto príbeh vzťahu otca a syna a boja o budúcnosť tínedžera pôsobí veľmi kompaktným a uceleným dojmom.

Najviac však scenár boduje myšlienkou, že každý si je za vlastný osud sám, i keď nikdy nevieme, či sa naše momentálne rozhodnutie ukáže v budúcnosti ako správne, či mylné. Čoho dôkazom nech je záverečná dilema hlavného hrdinu a veľký priestor na fabuláciu jeho nadchádzajúceho života. Kimmieho otec nie je žiadnou úbohou obeťou systému, jeho rozhodnutie vydať sa cestou zločinu pramení z jeho násilnej nátury a túžbe po zisku, ale iste aj, ako v prípade jeho syna, z vplyvu nesprávneho okolia. Ak má však na vás negatívny vplyv ten najbližší človek, tam už chce vzopretie sa „nespravodlivému osudu“ skutočne veľa odvahy.

Golias2 resizeGoliáš (Goliat),Švédsko, 2018)
Dĺžka: 88 minút
Scenár a réžia: Peter Grönlund
Kamera: Gösta Reiland
Strih: Dino Jonsäter
Hudba: Jphan Testad
Hrajú: Sebastian Ljungblad, Joakim Sällquist, Davina Robinson, Cornelia Andersson, Tuva Linghult a ďalší
Distribúcia: Film Europe Media Company
Premiéra v SR: 14. februára 2019
Foto: Film Europe Media Company

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.