Válek

Valek2 resizeDokumentárny film Patrika Lančariča sa sústreďuje na súkromný, umelecký i politický život jednej z najvýraznejších osobností modernej slovenskej poézie Miroslava Válka. Je kompiláciou  autorových spisovateľských začiatkov, pôsobenia na rozličných politických postoch, aj intímnou výpoveďou jeho najbližšej rodiny.

Snímka pedantne vysvetľuje niekoľko rokov zhromažďované informácie o historických udalostiach z archívnych materiálov, prednáša Válkove básne a zdieľa spomienky príbuzných, priateľov a kolegov. Na niektoré hlavné otázky však nenachádzajú odpovede ani samotní tvorcovia a postava Miroslava Válka tak i naďalej ostáva zahalená istou Valek6 resizedávkou tajomstva. Prečo Miroslav Válek v politike zotrval toľko rokov, keď bola pre neho zjavne zničujúca? Prečo z nej neodišiel hneď po Sviečkovej manifestácii? Bola pre neho akousi Zakázanou láskou?

V posledných rokoch sa v slovenskej dokumentárnej tvorbe začali rozprávať príbehy, ktoré by sme mohli charakterizovať, ako písanie veľkých dejín prostredníctvom individuálneho osudu jednotlivca, človeka, umelca. Či už to boli mozaikové dokumentárne filmy Para nad riekou (2015) a Diera v hlave (2016), filmový portrét legendy československej hudobnej scény Varga (2017) alebo dopad politiky 90. rokov na spoločnosť v snímke Mečiar (2017),. vždy išlo o reflexiu konkrétneho historického obdobia v dejinách Slovenska, prostredníctvom životopisného medailónu konkrétnej postavy, v prípade dokumentov Roberta Kirchhoffa viacerých postáv. Takýmto Valek10 resizespôsobom pracoval aj Patrik Lančarič vo svojom filme Válek. Cez postavu slovenského spisovateľa a politika snímka približuje obdobie, keď všetci vážili každé jedno Slovo a „ideový teror zasahoval do ľudských osudov“. Okrem samotného básnika dejová línia obsahovala jemné Dotyky iných minipríbehov významným slovenských osobností – Mariána Vargu, Eduarda Grečnera, Ivana Štrpku, Ľubomíra Feldeka, Jozefa Bžocha, Miroslava Cipára, Rudolfa Síkoru a mnohých ďalších.

Príťažlivosť témy spočíva v zobrazení kontroverznej postavy básnika a politika v jednej osobe. Dvojstrannú mincu jeho osobnosti ešte viac podčiarkujú výpovede všetkých respondentov. V politickej sfére bol ako tichá voda bezúhonne, GrecnerValek9jpg resizepokiaľ to bolo možné, chrániaca umelcov. Jeho priatelia ho v silnejších i slabších životných obdobiach vnímali odlišne. Jedni priateľmi ostali, iní na neho zanevreli. Napriek tomu, že jeho politický i umelecký život boli diametrálne rozdielne, navzájom sa ovplyvňovali. Umenie ho robilo lepším politikom a politické pôsobenie sofistikovanejším básnikom. Práve nepochopená irónia a inotaj v jeho básňach adresované komunistickej doktríne vyvolali v kruhoch jeho priateľov búrlivé polemiky. Dokument reflektuje aj to, že ani v súkromnom živote nebol Miroslav Válek ľahko definovanou osobou. Bol prísny, výbušný, mlčanlivý, utrápený, citlivý, láskavý a občas aj veselý. Všetko závisí od konkrétneho respondenta. Dcéra o ňom mala takmer ideálnu predstavu milujúceho otca, výborného básnika i nedokonalého politika. Nevlastný syn zase úplne odlišný obraz CiparValek6 resizecholerického, občas násilného otčima s absenciou otcovského citu.

Film je zaujímavý svojim zhutneným obsahom, za ktorým však ani pri najmenšom nezaostáva formálna konštrukcia diela. Snímka je podobne ako postava a osud Miroslava Válka zložená z viacerých fragmentov spojených do jedného kompletného celku. Texty Válkových geniálnych básní snímku obohacujú o poetickú líniu zloženú z pocitov, nálad, tragédií, sklamaní, pochybností. Spomienky priateľov a rodiny, vyjadrené v orálnej histórii, snímku dopĺňajú o emocionálnu líniu a umožňujú divákovi vytvoriť si pozitívny, negatívny i ambivalentný vzťah k postave zobrazovaného človeka. Tento obraz je, navyše, neustále spochybňovaný negatívnymi Bzoch10 resizevýpoveďami i archívnymi zábermi. Lančarič v snímke využíva pestrú škálu multimediálneho materiálu – novinové výtlačky, fotografie, rozhlasový materiál, televízne zábery, telefonické rozhovory na vyjadrenie zložitej situácie počas normalizácie i rozporuplnej osoby Miroslava Válka opradenej mnohými mýtmi.

Dynamika snímky je starostlivo zostavená tak, aby aj hovoriace hlavy v spojení s poéziou a archívnymi zábermi pôsobili atraktívne. Informačných Súvislosti je na malej ploche mnoho, a to je aj fakt, prečo sa dej miestami zadrháva. V závere snímky akoby forma zatienila podstatné a vytratil sa človek. Avšak, je potrebné poznamenať, že týchto momentov je len pár a sú sofistikovane maskované za zhutnením jednotlivých výpovedí a postupným pridávaním respondentov. Válek veľmi nenápadne SikoraValek8 resizerozohral aj interaktívnu hru diváka a filmu. Obsahuje niekoľko podobných archívnych záberov využitých aj v hranom filme Dubček (2018) a niekoľko záberov z vyššie spomenutého filmu Varga (2017). Práve hudobník Marián Varga sa v záverečnej polhodinke stáva hnacím motorom a humorným ozvláštnením deja nachádzajúceho sa na hranici nudy. Jeho vtipné hlášky o tom, ako mu Dubček kúpil dva Hammondy a že bol zakázaný iba vtedy, keď bol Válek mimo Slovenska, sú príjemnými optimistickými momentmi v pesimistickom ladení filmu.

Film nehodnotí, ale reflektuje osudy človeka skúšaného dobou totalitného režimu. Jeho najväčším prínosom je snaha objektívne zachytiť a pochopiť osobnosť Miroslava Válka. „Základným východiskom je Válkov vnútorný rozpor. Rozpor medzi VilikovskyValek7 resizeVálkom básnikom a Válkom politikom. Rozpor medzi intímnym a verejným a naopak.“ (ASFK) A presne tak pôsobila jeho povaha rozpolteného človeka, ktorý vo svojej tvorbe šiel proti konvenciám, no v politike vstúpil do služieb zväzujúceho komunistického režimu. Spolu s jeho príbehom akoby sme prežívali Milovanie v husej koži. Krása a zaujímavosť dokumentu o pozoruhodnej osobnosti sú reflektované na pozadí negatívneho, nepríjemného a dlhého obdobia komunistického Nepokoja.

Valek resizeVálek, SR, 2018
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Patrik Labčarič
Scenár: Patrik Lančarič, Maroš Šlapeta
Kamera: Peter Kelíšek
Strih: Maroš Šlapeta
Hudba: Vladislav Šarišský
Účinkujú: Miroslav Válek, Miroslava Vallová, Katarína Válková, Andrej Válek, Barbora Vallová, Matúš Vallo, Stanislav Vallo, Miroslav Cipár, Peter Colotka, Ján Buzássy, Jozef Bžoch, Libor Duchoslav, Ľubomír Feldek, Eduard Grečner, Milan Hamada, Pavol Hammel, Miroslav Kusý, Milan Lasica, Daniel Pastirčák, Viliam Plevza, Roman Polák, Ján Štrasser, Anton Sloboda, Vladimír Strnisko, Martin M. Šimečka, Ivan Štrpka, Marian Varga, Pavel Vilikovskýa ďalší
Premiéra v SR: 3. mája 2018