Filmová lúpež storočia

carodejNeviditeľná ruka voľného trhu sa občas správa čudne. Dá dohromady Nicolasa Cagea s Jonom Turteltaubom, ktorí už majú za sebou filmy ako Honba za pokladom Templárov a Honba za pokladom: Kniha tajomstiev v projekte, scenár ktorého napíšu autori snímok Hora čarodejníc, Planéta opíc a Honba za pokladom Nílu – len preto, aby vznikol film taký priemerný, tuctový a nenápaditý, až pri jeho sledovaní nadobúdame podozrenie, či náhodou nejde o rafinovanú a sofistikovanú paródiu pre náročných.

Nejde. Turteltaub je živým dôkazom toho, že systém si nevyberá iba najlepších a najúspešnejších, ale že úspešnú kariéru si možno založiť aj na priemernosti. Nakrúcal so Sandrou Bullock, Johnom Travoltom, Brucom Willisom, Anthonym Hopkinsom, no nikdy sa nestal miláčikom publika. Najväčší úspech dosiahol s bláznivou športovou komédiou Kokosy na snehu. Ako jeden z mála hollywoodskych filmových režisérov sa neostýcha pracovať i pre televíziu. Za celú dvadsaťročnú kariéru nezískal jediné významnejšie ocenenie – ale ani jednu Zlatú malinu. Jeho filmy spravidla nelámu rekordy v návštevnosti, no i tak mu producenti zverujú projekty s astronomickými rozpočtami. Veď napríklad Čarodejov učeň vyšiel na 150 miliónov dolárov!

01S takouto sumou nemožno hazardovať, preto producenti (Jerry Bruckheimer a Walt Disney Pictures) rozhodli, že použijú len osvedčené postupy. Ten istý cieľ si vytýčil aj James Cameron v Avatarovi, ale výsledkom sa stal najúspešnejší film všetkých čias. V prípade Čarodejovho učňa sú kánony také koncentrované a obnažené, až to znervózňuje. Nielen v bezmyšlienkovitom dodržiavaní zásad hollywoodskeho filmového rozprávania – príbehu, ktorý je od začiatku jasný, nemá čím prekvapiť a vlastne ani zaujať – ale i v detailoch a jednotlivostiach. Hlavný hrdina – v detstve posmievaný štíhly biely teenager – má nevyhnutného zavalitého černošského kamaráta. Ak sa časť deja odohráva v čínskej štvrti, nutne sa tam práve musia konať pestrofarebné oslavy s ohňostrojmi a veľkými maskami drakov. Nuž a city hlavného hrdinu sa nemôžu neviazať k sympatickej blondínke.

Hoci titulky uvádzajú, že na námete a scenári pracovalo päť autorov, zliepali len dohromady skladačku z poriadne opotrebovaných dielikov – motívov z Krotiteľov duchov, Späť do budúcnosti, Hviezdnych vojen a ďalších divácky úspešných snímok. Podchvíľou je vykrádanie také nápadné a tak veľmi mu chýba čo i len náznak hravosti, že si z neho sami autori robia posmech. Nesmie chýbať ústredný motív z klasickej kreslenej disneyovky, ktorá dala snímke aj meno a v originále tvorí súčasť dlhometrážnej animovanej snímky Fantasia.

02Z celého Čarodejovho učňa však srší predovšetkým túžba odhryznúť si tučné sústo koláča, ktorý upiekla J. K. Rowlingová v podobe Harryho Pottera. Autori filmovej predlohy sa sústredili na právnické kľučkovanie, uhýbanie pred paragrafmi. Na to, ako bez nebezpečenstva súdneho postihu z Pottera ukradnúť čo najviac – z príbehu, postáv, rekvizít, terminológie. Výsledok však pre nenápaditosť, nepôvodnosť a ťažkopádnosť pripomína skôr neveľmi vydarenú potterovskú paródiu. Tvorcovia vymysleli nesmierne hlúpe, plytké a lacné pokračovanie legendy o čarodejníkovi Merlinovi a zaľudnili ju plytkými postavičkami, nepresvedčivo deklamujúcimi frázy. Celú túto navoňanú mŕtvolu zabalili do lesklého celofánu kedysi slávnych mien (Nicolas Cage, Alfred Molina, Monica Bellucci), digitálnych trikov, hromov, bleskov a predkladajú nám ju ako vyberanú pochúťku.

Ešte pred niekoľkými rokmi by takýto film hneď po dokončení putoval rovno na video, ako nehodný premietania v kinách. Lenže časy sa zmenili a dnes sa k nám často len vďaka videu dostávajú kvalitné, náročné projekty, kým kiná zaplavuje béčkový brak, povýšený na popkultúru.

08

Čarodejov učeň (USA 2010)

The Sorcerer's Apprentice

110 minút

Scenár: Matt Lopez, Doug Miro, Carlo Bernard. Réžia: Jon Turteltaub. Kamera: Bojan Bazelli. Strih: William Goldenberg. Hudba: Trevor Rabin. Účinkujú: Nicolas Cage, Jay Baruchel, Monica Bellucci, Alfred Molina a ďalší.

Premiéra 16. septembra 2010