Júlia stále praje láske

julPo filmoch plných naháňačiek, vrážd a násilia bude americký film Listy pre Júliu režiséra Garyho Winicka priam úľavou a nevtieravou milou zábavou na horúce letné večery. Romantická komédia, sympatické road movie, zavedie diváka do slnečného Talianska, kde sa okrem nenáročného a predvídateľného vyústenia príbehu, môže divák pokochať tak krásami krajiny, ako aj dobrými hereckými výkonmi známych hercov.

Nakrútiť romantickú snímku, ktorá úplne nesklzne do banality, neuráža vkus diváka a pripraví mu v rámci tohto žánru nenútené pobavenie, nie je ľahká úloha. Tvorcovia sa nevybrali najťažšou cestou, šliapali po overených chodníčkoch, nepriniesli prekvapivé zvraty, mnohé bolo Julia_3predvídateľné, ale téme tým neublížili. Asistentka rešeršov v magazíne The New Yorker sníva o kariére redaktorky. Je zadaná, snúbenec Victor zasa prepadol kulinárstvu a chystá sa otvoriť reštauráciu. A pretože ani jeden nemá veľa času spoja užitočné s príjemným – odcestujú na predsvadobnú cestu do Talianska, konkrétne do Verony (známeho mesta Shakespearových nesmrteľných milencov). On sa nadchýna každým kúskom syra, salámy a iných dobrôt, veď je v krajine, s ktorou chce nadviazať úzke pracovné kulinárske kontakty. Snúbenicu si v pracovnom zápale nevšíma a ona sa nudí. Keď mu oznámi, že nechce behať po viniciach, posedieť a diskutovať s jeho budúcimi dodávateľmi, Victor bez váhania súhlasí, aby si našla program sama. Romantická duša Sophie ju zavedie k slávnemu Júliinmu balkónu a čo nevidí, hromadu nešťastne zaľúbených žien, ktoré denne lepia na stenu listy pre svojich milovaných. Tie zozbierajú „sekretárky Júlie“ (tej fiktívnej Shakespearovej Capuletovej) , odpovedajú na ne a pošlú na želanú adresu. Sophie náhodou objaví jeden 50 rokov neodoslaný odkaz a rozhodne sa splniť želanie pisateľky. A je to tu. Z ničoho nič pricestuje do Verony staršia anglická Lulia_1dáma ,Claire, ktorá list nechala milovanému Lorenzovi a chce sa s ním stretnúť. Sprevádza ju vnuk Charlie, ktorý nie je s týmto rozhodnutím nadšený. A tak naša trojica hľadá Lorenza a keď to už chcú vzdať, náhodou ho nájdu. Aj počiatočný nepriateľsky postoj dvoch mladých stratí na intenzite a prehupne sa (kam inam) do lásky.

Láska je leitmotívom filmu, čo podčiarklo predovšetkým aj starostlivo volené herecké obsadenie. Voľba bola dôležitá, lebo bez presvedčivých hereckých výkonov by film ľahko skĺončil ako adept na Zlatú malinu. Mladučkú Sophie, túžiacu po spisovateľskej kariére, hrá s ľahkosťou a presvedčivo Amanda Seyfried, ktorá zažiarila vo filme Mamma Mia! a odvtedy jej hviezda stúpa stále vyššie. Úloha snúbenca Victora sa ušla hviezde mexického filmu Gaelovi Garciovi Bernalovi, ktorý ho stelesnil ako sympatického mladíka, viac zaľúbeného do dobrého jedla, ako do svojej krásnej, po romantike túžiacej priateľky a už od začiatku je jasné, že títo dvaja k sebe nepatria. Čím skôr sa ich cesty rozídu tým lepšie. S nesmiernym šarmom a pôvabom sa zhostila svojej roly Vanessa Redgrave a s úlohou akoby sa vrátil jej v poslednom čase už vyprchaný, či skôr utlmený, mladistvý elán. Jej Claire je plná optimizmu, životnej múdrosti a odhodlania neurobiť, ak jej to osud dovolí, ešte raz tú istú chybu. Pikantériou Julia_7je, že Lorenzo, muž ktorého hľadá, nie je nik iný ako jej manžel, taliansky herec Franco Nero. Vieme, že majú spolu dospelého syna Carla Gabriela Nera, ktorý je režisérom, ale (ak mám veriť informáciám z internetu) tak sa vzali len 31. decembra 2006. Že by to bol trochu aj ich príbeh ? Všetko je možné. Isté je, že im to spolu na plátne veľmi sluší. Novou tvárou, možno najnevýraznejšou z celého ansámblu, je Christopher Egan v úlohe vnuka Charlieho. Hra na „tvrďasa“ mu kvôli vzhľadu nie celkom sadla i keď po hereckej stránke mu nemožno nič vážnejšie vytknúť. Pri výraznom Bernalovi to však nebol ten muž, ktorý by energiou hýriaceho húževnatého gurmána tak ľahko mohol vyhodiť zo sedla. Tým čím však Charlie celkom nepresvedčil „dohrala“ a „doplnila“ za neho životom kypiaca babička Claire.

Letnú pohodu a romantiku precízne a sugestívne dokresľuje kamera Marca Pontecorva, využívajúca a vyžívajúca sa k krásnej scenérii Talianska, a to nie samoúčelne, ale na podtrhnutie ústrednej myšlienky tohto nenáročného filmu. Aj hudba Andrea Guerru vhodne doplňuje snímku a odpustíme mu aj osvedčené postupy pri vytváraní atmosféry jednotlivých sekvencií.

Lulia_2Listy pre Júliu je film na dovolenku, najlepšie by bolo pozerať sa naň pod talianskym nebom na miestach kde sa nakrúcal – Verona, Siena, jazero Garda, statok Villa Arvedi, dedinka Soave a vôbec celé Toskánsko. Na lásku pod Toskánskym nebom síce nemôžeme použiť vysoké kritériá, ale jedno s určitosťou môžeme povedať, že bude vhodným a príjemným spestrením letnej filmovej ponuky.

Listy pre Júliu (Letters to Juliet) USA. 2010
Scenár: Jose Rivera, Tom Sulliven
Réžia: Gary Winick