Filmový festival inakosti 2021 – od bizarného hororu po politický dokument
Hoci to znie neuveriteľne, Filmový festival inakosti má už viac rokov, ako mali možno tohto roku jeho najmladší návštevníci – keďže festival zaraďuje do programu aj skromnú sekciu určenú deťom. FFI sa dožil v dobrej kondícii 15. ročníka, čo je príležitosť, aby organizátori konečne začali jeho ročníky číslovať aj na plagátoch a v propagačných materiáloch (čo sa doteraz nedialo). Tohtoročnému FFI pridelili v grafickej podobe symbolický občiansky preukaz – a mládenec (alebo mladá dáma? – na genderi v tomto prípade nezáleží) zvládol svoj debut medzi mladými dospelými veľmi dobre.
Asistentka (The Assistant)
Jane je pohľadná mladá absolventka vysokej školy. Má to šťastie, že sa jej podarilo získať prestížne miesto vo firme pomerne významného filmového producenta pracujúceho v New Yorku. Pre dievča z amerického vidieka ide pochopiteľne o splnený životný sen, jej rodina je, samozrejme, na ňu patrične hrdá, ako sa dozvedáme z ich spoločného telefonického hovoru. Pochopiteľne skutočný život nikdy neodpovedá našim ilúziám o kariére, a tak aj Jane čaká behom jedného pracovného dňa precitnutie do reality. Nejde síce o nič s priamo zničujúcim efektom, čo však neznamená, že tieto udalosti nebudú mať na jej život a celkové chápanie okolitého sveta určitý významný dopad.
Antebellum
Hlavnými hrdinkami amerického nezávislého trileru Antebellum z roku 2020 a momentálne dostupného na HBO GO sú relatívne mladé ženy Eden a Veronica Henley. Ich životy v Spojených štátoch amerických však delí niekoľko storočí. Eden je totiž jedna z otrokýň pracujúcich na južanských plantážach a, bohužiaľ, má tú smolu, že majitelia pozemkov a statkov nepatria medzi tých umiernenejších otrokárov. Naopak Veronica je v súčasnosti úspešnou spisovateľkou, momentálne absolvujúcou americké turné so svojou novou, spoločensky kontroverznou knihou. Doma ju navyše čaká milujúci manžel a krásna dcérka. Napriek týmto rozdielom obe ženy spájajú určité dôležité súvislosti. Tie sú v priebehu deja predmetom niekoľkých zaujímavých zvratov, špeciálne toho predchádzajúcemu intenzívnemu tretiemu aktu. Že s nami hrá dvojica režisérov špecifickú hru na schovávačku, dokumentuje, okrem iných stôp, aj obsadenie Janelle Monáe do dvojúlohy Veronicy aj Eden.
Škorec (The Starling)
Bol to syndróm náhleho úmrtia dojčiat, čo pripravil manželov Maynardovcov o dcéru. Jack (Chris O'Dowd), niekdajší učiteľ na základnej škole, ktorý s optimistickým nadšením pred tým malej vymaľovával izbičku, sníval o tom, že bude pedikérka a chystal jej všetko pre ten najkrajší vstup do života, sa následne psychicky zrútil. Lilly (Melissa McCarthy), zdá sa, zvláda svoje pocity lepšie, hoci je ním nútená čeliť sama. Navštevuje Jacka raz týždenne v liečebni, aj keď cesta tam a späť jej trvá únavné dve hodiny. Sama zveľaďuje ich dom aj záhradu. Vlastne... Jedného spoločníka pre svoje tiché smútenie v blízkosti má. Malý škorec sa zahniezdil na jednom zo stromov v okolí domu a nepredvídateľnými náletmi na Lilly si odhodlane bráni svoje teritórium. Alebo žeby mu išlo o niečo iné?
Supernova
Pianista Sam (Colin Firth) a spisovateľ Tusker (Stanley Tucci) sú partneri, ktorí sa vydávajú na road trip po Anglicku. Navštevujú starých priateľov, rodinu i miesta z ich minulosti a snažia sa z tohto výletu vyťažiť čo najviac. Keďže Tuskerovi bola diagnostikovaná demencia, nevedia koľko spoločného času im ešte ostáva. Snažia vyrovnať s nepriaznivým osudom, ktorý je ťažký pre oboch partnerov. Veď nie nadarmo sa hovorí, že demencia je ochorením príbuzných. Aké rozhodnutia budú musieť urobiť na tejto ceste? Prečo ich museli urobiť? A kedy starostlivý partner musí prevziať kontrolu nad životom svojho blízkeho?