The Electric Life of Louis Wain (Louis Wain)
Ja osobne som postavu Louisa Waina – anglického autora antropomorfných mačiek s veľkými očami, doteraz nepoznala. O to zaujímavejšie pre mňa bolo sledovať biografický príbeh na plátne prostredníctvom filmu The Electric Life of Louis Wain z produkcie spoločnosti Amazon Studios. Príbeh mladého talentovaného autora začína ako klasická love story, pokračuje vyrovnávaním sa so smútkom zo straty blízkeho človeka a končí tým, ako sa u neho naplno prejavila psychická porucha.
Labutia pieseň (Swan Song)
Streamova stanica Apple TV+ dáva naďalej šancu menej známym tvorcom pri produkcii menších, zato originálnych filmových počinov. Tentokrát dostal takúto šancu režisér a scenárista Benjamin Cleary, ktorého tvorbu krátkometrážnych filmov sme mohli vidieť zatiaľ iba na festivaloch. Krátkometrážne drámy ako Slutterer a Wave boli precíznymi štúdiami osôb, ktoré sa vyrovnávali s nepriaznivou životnou situáciou. Preto nie je žiadnym prekvapením, že Clearyho prvý celovečerný film sa nesie v podobnou duchu.
Všetci moji priatelia sú mŕtvi (Wszyscy moi przyjaciele nie żyją /All My Friends Are Dead)
Stúpajúce sebavedomie a renomé poľských tvorcov sa premieta do tvorby vo všetkých smeroch. Od niekoľkonásobného obsadenia oscarovských nominácií až ku komerčnej tvorbe, úspešne pretavujúcej cirkulujúce hollywoodske vzory do domáceho portfólia. Premiéra filmu dvadsaťosem ročného debutanta Jana Belcla Všetci moji priatelia sú mŕtvi vzbudila pozornosť a rozdelila kritikov. Za všetky reakcie hovorí titulok jednej z recenzií – „medzi totálnou porážkou a hitom“. Zhodujú sa na tom, že takýto „koktail“ ešte poľské kino nezažilo.
Máša (Маша /Masha)
Film Anastasije Palčikovovej Máša vyvolal na jesennom Kinotavre, festivale ruského filmu, zaslúženú pozornosť a dostal ocenenie za najlepší debut. Rozpráva príbeh tínedžerky Máši (Polina Guchman), dospievajúcej v 90. rokoch, divokých aj na ruské pomery. Obklopuje ju prostredie boxerského klubu, kde trénujú zverenci Krstného otca, Mašou oslovovaného dôverne Strýko (Maxim Suchanov). K športovým víťazstvám sa táto skupina ani neupína, je to prikrytie pre aktivity celkom iného druhu. Mafiánski poskokovia sa o dievčatko starajú vzorne, nesmie sa jej skriviť ani vlas na hlave.
Božia ruka (È stata la mano di Dio / The Hand of God)
Žije spolu s otcom Saveriom (žiarivo zábavný Toni Servillo) a mamou Mariou (Teresa Saponangelo) zdanlivo bezstarostným životom v Neapole. S pozvoľna získavanými životnými skúsenosťami postupne odhaľuje dysfunkčné vzťahy v rodine, čelí vlastnej nepriznanej osamelosti a dychtivo túži po prvom sexuálnom zblížení. Nemá však žiadnu priateľku. Dni trávi počúvaním hudby a snívaním, že raz bude študovať filozofiu na vysokej škole. Všetky jeho životné dilemy – takisto ako aj všetkých ostatných naokolo – však rázom prestanú existovať, keď sa jeho milovaný Diego Maradona zmluvne zaviaže hrať za neapolský futbalový tím...