Baghead

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Baghead 1Režisér Alberto Corredor získal v roku 2017 za svoj krátky film Baghead množstvo ocenení, napríklad na Medzinárodnom festivale fantastických filmov v Sitges. Pomerne intenzívne zapôsobil na divákov film o mužovi, ktorý nadväzuje kontakt s posmrtným životom a využíva na to služby zvláštneho tvora. Námet, atmosféra a samozrejme spätná väzba od divákov boli, pravdepodobne, rozhodujúcim faktorom pri pláne rozšíriť príbeh na celovečernú hranú dĺžku, a tak sa Baghead dostal v rozsiahlejšom podaní do kín. Netreba si však, bohužiaľ, namýšľať, že sa krátkometrážny hit úspešne pretavil do kvalitného hororového celku, pretože okrem ústrednej myšlienky prevzatej z pôvodného filmu sa Baghead vyznačuje najmä pestrofarebnou zmesou žánrových klišé.

Študentka Iris (Freya Allan) z ničoho nič dostane správu o smrti svojho otca (Peter Mullan). Keď cestuje do Berlína, kde strávil posledné roky svojho života, dozvie sa, že zdedila krčmu, ktorá ma najlepšie roky za sebou. Baghead 2V rozpore s odporúčaním notára sa Iris rozhodne nepredávať podnik hneď, ale radšej využiť čas v schátranej budove, aby zistila viac o svojom otcovi, ktorý bol voči nej vlastne odjakživa odcudzený a nechcel s ňou mať nič spoločné. V pivnici starej budovy stretne tajuplnú postavu – čarodejnicu oblečenú v handrách s vrecom na hlave – ktorá dokáže nadviazať kontakt s posmrtným životom. Navzdory radám svojej najlepšej kamarátky Katie (Ruby Barker) sa Iris rozhodne v krčme ostať. Na jednej strane chce vypátrať pôvod záhadnej kreatúry, na tej druhej si však nemôže nechať ujsť príležitosť využiť ju na získanie potrebných finančných prostriedkov.

V každom ohľade sa Corredorov film pohybuje po familiárnom území. Rovnako ako iné žánrové kreácie, aj Baghead je ďalším z príbehov, v ktorých sa ľudia zo zvedavosti alebo z iných pohnútok pohrávajú s nadprirodzenom, snažia sa ho ovládnuť alebo udomácniť, čo sa im, samozrejme, vymkne z pod kontroly.Baghead 3 Atmosférické kulisy, žiaľ, nedokážu zakryť fakt, že ak ste videli už nejeden horor po chvíli tušíte, akým smerom sa sujet bude uberať. Tematicky je myšlienka nekromancie rovnako známa ako myšlienka nadprirodzenej bytosti, ktorá musí poslúchať človeka, ale môže sa kedykoľvek vymaniť z jeho kontroly. Nepomáha tomu ani fakt, že postavy bohužiaľ pôsobia plocho a zameniteľne. Herecké obsadenie v podobe Freyi Allan, Ruby Bárkar, Saffron Burrows a Juliky Jenkins sa snaží výkonmi z námetu vyťažiť čo najviac – no scenár im buduje jasné mantinely. Každá postava vo filme zapadá do overenej schémy a podľa toho sa aj predvídateľne správa. Početné prvoplánové ľakačky sa vyskytujú v nezdravom množstve, no ani tie nedokážu úspešne zakryť skutočnosť, že snímke Baghead vonkoncom chýba vášeň, inovatívnosť a predovšetkým odvaha. Corredorov film sa snaží osloviť čo najširšie spektrum obecenstva a preto si jednoducho netrúfne prekvapiť, zísť z vychodenej cesty. Rovnako ako mnohé celovečerné adaptácie Baghead 5úspešných krátkych filmov nevyrovnanému pokusu Alberta Corredora chýba naratívny a psychologický základ pre celovečerný film. Samotná rituálna nekromancia sa tu opakuje za takmer rovnakých podmienok ako v pôvodnom filme. Zatiaľ čo generická hororová atmosféra vyprcháva, dej stagnuje, motívy postáv sa javia rovnako rozporuplné ako motívy čarodejnice, ktorej symbolický podtext remeselná zručnosť inscenácie ignoruje rovnako ako aj nábožensko-kritický potenciál. Jediným zaujímavým a vzrušujúcim naratívnym aspektom je myšlienka kapitalizovať na zúboženej čarodejnici.

Baghead je tak v konečnom dôsledku nadbytočný celovečerný filmový variant rovnomenného hororového krátkeho filmu z roku 2017. Alberto Corredor naozaj nedokázal naratívne ani esteticky zdôvodniť rozšírenie príbehu, pričom sa utápa v otrepaných žánrových klišé, vďaka ktorým jeho Baghead trpí predvídateľnosťou a skôr než vyľakaním vám pohrozí uspaním.

Baghead 4Baghead, Veľká Británia, 2023
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Alberto Corredor