Darkland: Návrat (Underverden II)

Nav5 resizeV roku 2017 sa dánsky tvorca Fenar Ahmad, mimochodom narodený v Československu v Brne, predstavil revenge thrillerom Darkland. Film vyvolal zmiešané reakcie, niektorí diváci boli nadšení, iní menej, čo však nič nemení na fakte, že svojim spôsobom zaujal. Po rokoch sa Ahmad rozhodol nakrútiť pokračovanie pod názvom Darklad: Návrat. S hrdinom prvého dielu, úspešným kardiológom Zaidom (Dar Salim), ktorý po neuváženom rozhodnutí vziať spravodlivosť do vlastných rúk za zbabrané vyšetrovanie smrti svojho brata, sa stretávame vo väzení. Zaid trpí odlúčením od rodiny, ktorá sa rozpadla, ale najmä, že nikdy ešte nevidel svojho malého syna Noaha (Asgar Hansen).

Pokračovanie sa v expozícii začína pred budovou súdu, kam za prísnych bezpečnostných opatrení sprevádza policajtka Helle (Birgitte Hjort Sørensen) Nav2 resizekorunného svedka. Je to obrovská blamáž, lebo ho ešte pred vchodom do budovy zastrelia a je po procese. Helle však chce za každú cenu vidieť vodcu gangu Mundhira (Soheil Bavi) za mrežami a tak sa vyberie do väznice za Zaidom. Zaid o spoluprácu s políciou nemá záujem, Helle to však nevzdá, pripraví mu v base také podmienky, že radšej prikývne. Mimochodom sekvencie v drsnom dánskom väzení sú najrealistickejšou a najautentickejšou časťou tohto psychothrilleru, lebo neskôr naratív už skĺzne do klasického akčného filmu. V nastávajúcich prekotných udalostiach je o zábavu postarané, jedna vražda strieda druhú, bitiek je neúrekom a bývalý kardiológ nie je len obratný operatér, ale má Na12 resizemožno ešte dokonalejšiu mušku a neradno mu prísť do cesty. Kde sa naučil tak brilantne strieľať, vraždiace hmaty, je obdivuhodné, ale záhada. Prosto je to skutočne človek, ktorého Helle potrebuje. Jeho úlohou je votrieť sa do priazne Mundhira, čo je pre neho hračka a všetko precízne sledovať a zaznamenať. Stará pravda, že dovtedy sa chodí s krčahom na vodu kým sa nerozbije, dostihne aj Zaida. Mundhirovi sa medzičasom v revíre vyskytla konkurencia - rozpínavý Boba (Noah Carter). Ten ho má za odpísaného a starého a chce ho vyšachovať z hry. No nie je to také jednoduché. Zaid je totižukážkový gauner, verbuje do svojich radov mladých, nevinných chlapcov, čo Zaidovi najviac Nav9 resizeprekáža. Je medzi nimi aj trochu ľahkomyseľný Diddi (Ahmad Ayman), ktorý mu prirástol k srdcu.

Či už máme tento žáner v obľube alebo nie musíme severským krajinám uznať, že tak v literatúre, ako aj vo filme majú s nimi veľké úspechy. Severské detektívny, kriminálky, thrillery idú na dračku a stačí siahnuť po akejkoľvek knihe, dá sa z nej vykúzliť zaujímavý film. Postavy sú dobre napísané, prepracované a na malom úseku výborne charakterizované. Režisér Fenar Ahmad, spolu so Nav7 resizescenáristom Behrouzom Bigdelim, si dali záležať na detailoch. Aj keď niekto nevidel prvý diel veľmi ľahko sa zorientujete v charaktere hlavného hrdinu. Okamžite zistí, že je to človek, ktorý si svojou nerozvážnosťou (nie je zaujímavé akou) pokazil život, chce mať pokoj a najradšej by rad všetko vrátil späť. Explicitne nie je to anjel, keď je to nutné vie byť aj tvrdý a neúprosný, ale stále v rámci normy. Nemá rád neprávo, neznáša, keď sa ubližuje nevinným, prosto je to v podstate slušný človek, len okolnosti ho doviedli na scestie. Klasický dobrý „tvrďas“, ktorý si celý čas uvedomuje, že keď sa raz už infiltroval do podsvetia, dostať sa von bude asi nemožné. Vektorom jeho snaženia je ochrániť svoju Nav8 resizebývalú ženu a syna, ktorého nadovšetko miluje. Jeho dvaja protihráči sú síce vražednou obsesiou posadnutí jedinci, jeden z nich však aspoň trochu rozmýšľa, druhý je len ukážkou tupého primitivizmu.

Fenar Ahmad mal už v prvej časti šťastie na výber hlavého predstaviteľa. Dar Salim je ideálnym predstaviteľom kultivovaného človeka, ktorého len nepriaznivé okolnosti priniesli do komplikovaných situácii, končiacich za mrežami. V krátkosti predsa len zopakujem to čo sa odohralo v prvom filme. Spokojný a úspešný Zaid so svojou ženou očakávajú dieťa, keď zrazu na oslavu prikvitne brat, ktorý sa dostal do Nav6 resizeproblémov kvôli organizovanému zločinu. Čoskoro ho drasticky zavraždia, polícia má zviazané ruky a Zaid sa ujme to za nich dokončiť. Ako jeho nerozvážne "husárske kúsky" končia už vieme v pokračovaní. Neplače nad tým čo urobil, s pokorou prijíma svoj trest, práca chirurga mu nechýba, o to viac však rodina. To mu nedá pokoja a je ochotný urobiť všetko, aby ich ešte videl. Zaid je človek rozporuplný, plný nenávisti voči gangstrom a podsvetiu, plný lásky k rodine, ale aj k ľuďom.Rozpoltenosť svojej osobnosti herec zahral bezchybne. Zaujímavou postavou je aj detektívka Helle v podaní Birgitte Hjort Sørensen. Cieľavedomá žena si ide tvrdo za Nav10 resizesvojím, šok čo zažila po zavraždení svedka jej nedá spávať a ide hlava-nehlava za svojim cieľom. Neváha nenechať na pokoji Zaida, aj keď si nie je istá, či mi ešte viac nezničí život. Úspech je pre ňu prvoradý. Postavu, načrtnutá síce na malej ploche, zahrala veľmi presvedčivo. Soheil Bavi v úlohe Munhdira je klasický zloduch síce inteligentný, ale krutý. Za zmienku stojí ešte Ahmad Ayman ako Boba, chlapec trochu bláznivý, no nie rodený gangster a ochotný sa postaviť na stranu spravodlivosti. Atraktívna, nervná a dynamická kameraPetera Riisa zámer režiséra výrazne podčiarkla Nav11 resizea dodala snímke potrebný švih a dynamiku.

Snímka Darkland: Návrat patrí k solídnejším akčným filmom a na máličko vyššiu priečku mainstreamovej tvorby. Divák sa rozhodne nudiť nebude a takisto mnohých napadne myšlienka, že Fenar Ahmed asi pripraví ešte ďalšie pokračovanie. Napovedá to trochu aj záver filmu, ale tiež sa žiada osud chirurga, s presnou muškou a tvrdými údermi, uzavrieť. Uvidíme, či sme sa nemýlili.

Nav3 resizeDarkland: Návrat (Underverden II), Dánsko, 2023
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Fenar Ahmad