Láska nebeská (Love Actually)

Neb resize„Milé děti, strýček Billy vám říká: Nekupujte si drogy! Staňte se popovou hvězdou a lidé vám je budou dávat zadarmo“, hovorí Billy Mack (Bill Naghty) v obnovenej premiére filmu Láska nebeská. Snímka rozpráva mirkopríbehy o podobách lásky v predvianočnom romantickom Londýne. Citové vzplanutia, ochladnutia, obavy a podozrenia, prirodzené ľudské pocity a túžby si nachádzajú cestu k divákovmu srdcu už dvadsať rokov. Toľko veľa postáv a osudov sa prepája vďaka láske, ktorá je všade okolo nás...

Scenárista a režisér Richard Curtis nakrútil ultimátny britský film a do každej úlohy obsadil výrazného herca a herečku s osobitým prejavom. Aj vďaka nemu Neb3 resizeje Láska Nebeská mimoriadne populárna a divák si môže každý rok nájsť svoju „obľúbenú dvojicu,“ na ktorej príbeh sa zameria. Zobrazovaná láska sa nachádza v rôznych podobách, nenaplnených túžbach a každý zažil prinajmenšom jednu z nich. Môže si pri filme nostalgicky zaspomínať na svoje staré lásky, alebo zasnene premýšľať nad tými budúcimi. S nádejou premýšľať, kto asi sa objaví na najbližšou zákrutou.

Režijný Curtisov debut našiel vyváženie medzi humorom a tragédiou. V tomto rozpoložení dokáže primerane servírovať komické situácie spoločne s vážnymi, pričom žiadna nestráca na svojej hodnote. Dokonca aj v smiešnych scénach je kúsok tragiky a naopak. Nie všetky príbehy majú byť šťastné a režisér poukazuje aj na takúto podobu lásky. Nefunkčné rodinné vzťahy, priepasti medzi partnermi a osamelosť podáva spôsobom, ktorý je v rámci príbehu prirodzený. Pri tom všetkom sa dokáže zameriavať aj na tú krásu okolo. Takmer každému hrdinovi sa dá nejakým spôsobom fandiť a vy si Neb5 resizeželáte aby našiel svoje šťastie. Nesmiem zabúdať ani na suchý britský humor, ktorý poskytoval scénam potrebný cynizmus a nadhľad.

Jednou z výborných vecí, ktoré by som rada vyzdvihla je starostlivo vyskladaný soundtrack a každá pesnička má v príbehu svoje presné miesto. Tvorí a dopĺňa tak atmosféru. V niektorých líniách sa stáva nosným predmetom danej epizódky. Herecké výkony sú prirodzené a príjemné na sledovanie. Od malého Thomasa Brodieho -Sangstera v úlohe Sama, ktorý sa prvý raz zamiluje do peknej spolužiačky až po skúsených hercov Alana Rickamana alebo Billa Naghtyho. Niet inak na tom nie sú ani ženské herečky, Emma Thompson, Kiera Knightley. V tomto rozhodne režisér neminul vedľa a každá postava mala na svojom priestore nezameniteľný charakter. Niektoré dostávajú až nečakanú hĺbku a razom pôsobia ako z iného filmu, kde je možno škoda, že sú na plátne len obmedzenú dobu.Neb4 resize

Láska Nebeská sa stala modernou vianočnou klasikou a na televíznych obrazovkách nechýba každý rok. Určité scény sa za tie roky stali ikonickými a pre niekoho isto nezačali Vianoce pokým Hugh Grant nepretancuje premiérskym sídlom na Downing Street.

Po rokoch možno vstáva otázka či film stráca časom na svojej aktuálnosti? Myslím si, že nie, pretože príbehy o láske nikdy nestratia svoje čaro. I keď občas niektoré postavy pôsobia dnes trochu kostrbato, vzhľadom na vývoj spoločnosti, tak stále ide o nadpriemerný film vo svojom žánri. Ak máte radi britský humor, komédiu a nejakú tú drámu, tak si nájdete tam to svoje. Nie je to však dielo, pri ktorom by ste museli nejako premýšľať, skôr naopak. Je príjemné na dve hodinky vypnúť a pozrieť si nenáročný a pritom nie hlúpy filmík, pri ktorom by ste mali mať obavy, že odídete emocionálne neuspokojený.Neb6 resize

Ďalšia z nemenej dôležitých vecí je spôsob akým režisér pracuje s emóciami. Dokáže diváka naviesť a pomocou vhodne zvolených štylistických prostriedkov mu tak povediac zahrať na emocionálnu strunu. V správnych momentoch vie rozosmiať i dojať a aj po rokoch mu to funguje. Každý občas potrebuje toho Lea a Kate. A okrem iného vidieť Lásku nebeskú, na veľkom plátne je teda jedinečná ponuka, ktorá sa nedá odmietnuť. Technické aspekty, ako vylepšenia v podobe zreštaurovaného 4K obrazu a zvuku, automaticky vylepšujú samotný zážitok z príbehu. Pre mnohých z nás je to zas prvá možnosť vidieť túto klasiku priamo v kine...

Neb10 resizeLáska nebeská (Love Actually), Veľká Británia, USA, Francúzsko, 2003
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Richard Curtis
Scenár: Richard Curtis
Kamera: Michael Coulter
Hudba: Craig Armstrong, Dido
Strih: Nick Moore
Zvuk: Glenn Freemantle
Scénografie: Jim Clay
Masky: Nora Robertson, Graham Johnston
Kostýmy: Joanna Johnston
Produkcia: Duncan Kenworthy, Tim Bevan, Eric Fellner
Hrajú: Bill Nighy, Gregor Fisher, Colin Firth, Sienna Guillory, Liam Neeson, Emma Thompson, Kris Marshall, Heike Makatsch, Martin Freeman, Joanna Page, Chiwetel Ejiofor, Andrew Lincoln, Keira Knightley, Hugh Grant, Nina Sosanya, Frank Moorey, Martine McCutcheon, Laura Linney, Dan Fredenburgh, Julia Davis, Abdul Salis, Edward Hardwicke, Thomas Brodie-Sangster, Alan Rickman, Rodrigo Santoro, Elisabeth Margoni, Billy Bob Thornton
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 14. decembra 2023