Nočná hra (Game Night)

Hra resizeKto nemá rád spoločenské hry ako Aktivity, Charades alebo Pictionary? Niekoľkými z dôvodov, prečo tieto hry nikdy nevyjdú z módy, je túžba po rivalite medzi jednotlivými tímami a využívanie mnohých mentálnych zručností. Rýchle taktizovanie a nadmerná znalosť z oblasti popkultúry robia tieto hry nadčasovými a zaujímavými pre široké masy ľudí akejkoľvek generácie, kultúry či profesie. To je aj dôvod, prečo tieto hry obľubujú aj hrdinovia Nočnej hry.

„Šarády“ tvoria gro našej zaujímavej filmovej hry o šiestich kamošoch. Spolužiaci sa od strednej pravidelne stretávajú v dome manželského páru, s cieľom zúčastniť sa na víkendovej zábavke s chrumkami a pivom. Nadšene sa prenikajú Hra12 resizedo simulovanej reality, kde hra predstavuje súboj jednotlivých družstiev a znenazdajky aj boj o život a až na smrť. A práve v tom spočíva celý trik snímky, pretože v jednom z prípadov platí táto metafora doslovne. Lídermi pravidelnej nočnej párty sú áčkoví herci Jason Bateman a Rachel McAdams. Aj vďaka  inteligentnému humoru tejto bifľošskej manželskej dvojice je komický thriller plný prankov na diváka o to viac uveriteľný.

Všetko sa začína ako typická romantická komédia s dvoma hlavnými protagonistami, ktorí sa do seba bezhlavo a na prvý pohľad zamilujú, randia a prežijú ich vysnívanú svadbu. Prichádzajú bežné situácie v ich partnerskom vzťahu. Hra6 resizeZložitejšie problémy, no hlavne príjemné a zábavné stretnutia s dlhoročnými kamarátmi. Zakrátko sa však všetky konvencie tohto žánru začínajú rozkladať a z ideálnej romantickej komédie ostáva už len jej komická časť postupne presakujúca atmosférou thrillerového napätia s množstvom nebezpečných situácií.

Snímka nakrútená tímom John Francis Daley a Jonathan Goldstein, teda tvorcami filmu Horrible Bosses (2011) zaváňa pre nich charakteristickou „veselou réžiou“. Šikovný scenár Hra9 resizeMarka Pereza diváka uchytí vo chvíli, kedy sa megamozog Max (Jason Bateman), ktorý sám seba považuje za vedúceho kráča, snaží kamarátom vysvetliť jednoduché heslo. Keby jeho vodítka viedli k nesprávnej odpovedi, ešte by to bolo v poriadku. Ale vysvetlenie jeho hesla nevedie, doslova, nikam. Podobne je to aj s ostatnými heslami, kde absurdné spojenia obrazov a slov vždy vyústia do správnej odpovede. A divák vôbec netuší ako. Takto satiricky postavené situácie zanechávajúce diváka o jeden verbálny krok pozadu a stávajú sa jednoduchým prostriedkom, ako udržať jeho pozornosť až do konca.

Hra3 resizeSamotní herci sú akoby chodiacimi rekvizitami. Hlavné postavy Max a Annie (Rachel McAdams) tvoria inteligentný, hravý a flirtujúci mladý manželský pár, ktorého súťaživosť prekračuje hranice bežného života a aj pri obyčajných životných situáciách ako sedenie v obývačke, si radšej zahrajú papierový futbal, ako by preberali dôležité veci a problémy. Kvalita tejto čiernej komédie sa odráža v napísanom scenári, spôsobe režírovania nevynímajúc konkrétne stvárnenie danej situácie samotnými hercami. Súhru týchto atribútov najlepšie odzrkadľujú priam groteskné situácie citácií z filmov a medzi najlepšie z nich bezpochyby patrila scéna, kedy Max a Annie vstúpia do najväčšieho pajzla v Hra4 resizemeste. Max si sofistikovane objedná zložitý drink v domnienke, že barman je herec a Annie ako najnebezpečnejší badass vytiahne zdanlivo gumenú zbraň citujúc Amandu Plummer z Pulp Fiction.

Snímka podobným spôsobom vykresľuje aj ostatné postavy. Kevin neustále vyvíja nátlak na svoju ženu Michelle, aby mu prezradila tajomstvo, ktoré sa náhodou dozvedel pri hre. Ryan si po všetkých jednoducho zmýšľajúcich modelkách konečne nabalil inteligentnú zrelú ženu, no ukazuje sa, že jeho IQ zďaleka nepresahovalo rozum krásnych mladých žien. Avšak, Hra5 resizenajlepšie prepracovanou je postava osamelého vdovca a strážcu zákona s pracovnou dobou 24/7 Garyho. Ten sa týždeň za týždňom snaží osloviť svojich bývalých dobrých kamarátov Maxa a Annie a zahrať si s nimi spoločenské hry. Jeho premotivovanosť naberá na intenzite až do takej miery, že manželská dvojica ho vníma skôr ako pasívneho agresora a creepy stalkera.

Problémom Nočnej hry je jej dĺžka. V niektorých momentoch, kedy si divák pomyslel, že už sa predsa len blíži koniec a Hra7 resizesleduje posledný záber filmu, príbeh naďalej pokračoval. Po druhom raze bola väčšia časť filmového publika presvedčená, že by tejto komédia aj stačilo a hodina a pol bola ideálnou jej metrážou. Na druhej strane, film manipuloval svojím publikom sofistikovane a hravo, preto je prehnaná metráž v prípade tejto snímky takmer bezpredmetná a ide skôr o subjektívny uhol pohľadu na danú problematiku. Niekomu sa dĺžka filmu mohla zdať v poriadku, inému zase pridlhá. Aj keď sa nejedná o žiadne filmové veľdielo, diváci zväčša odchádzali uspokojení spôsobom, akým sa s nimi táto snímka po celý čas pohrávala.

Hra2 resizeNočná hra (Game Night), USA, 2018
Dĺžka: 100 minút
Réžia: John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein
Scenár: Mark Perez
Kamera: Barry Peterson
Strih: Jamie Gross, Gregory Plotkin
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Rachel McAdams, Jason Bateman, Jesse Plemons, Kyle Chandler, Billy Magnussen, Chelsea Peretti, Kylie Bunbury, Camille Chen, Sharon Horgan, Lamorne Morris, Joshua Mikel, Kabby Borders, Kelly Johns, Candy Ibarra a ďalší.
Premiéra v SR: 22. februára 2018