Kúpili sme zoo (We Bought a Zoo)

Zoo 8 resizeDeti a zvieratá sú vo filme spravidla pohromou pre režiséra a potešením pre divákov. Možno to predpokladať aj o najnovšom filme známeho amerického scenáristu a režiséra Camerona Crowea Kúpili sme zoo (USA 2011), ktorý mal včera večer(11.4.)premiéru.

Vznikol na základe skúseností britského novinára Benjamina Meea, ktorý pôvodne cestoval po celom svete za dobrodružstvom, stretával sa s diktátormi i divokými včelami a písal pravidelné stĺpčeky pre The Guardian. Potom sa presťahoval s rodinou z pokojného južného Francúzska do Anglicka a kúpil vidiecky dom, ku ktorému patrila aj zoologická záhrada. Po smrti manželky, ktorá ochorela na rakovinu, sa stará sám o dve deti. Svoje skúsenosti spracoval do dvoch kníh memoárov: „Kúpili sme zoo: Úžasný pravdivý príbeh rozpadnutej zoo“ a „200 zvierat, ktoré navždy zmenili rodinu“. Zoo 2 resizeObe vyšli roku 2008. Ešte o rok skôr spracovala Meeove zážitky slávna BBC do štvordielneho televízneho seriálu „Benovo zoo“. To všetko poskytovalo dostatok materiálu pre americkú scenáristku Alinu Brosh McKennaovú (Diabol nosí Pradu, 27 šiat), ktorá vytvorila chronologicky vystavaný príbeh o tom, ako sa plní „americký sen“. Režisér Cameron Crowe, ktorý až na malé výnimky (Vanilkové nebo ako remake španielskeho filmu) nakrúca zásadne podľa vlastného scenára, spolupracoval na ňom aj tentoraz. Údajne zdôraznil realitu, poskytol väčší priestor postave Benjamina Meea a pridal poéziu.

Zoo 6 resizeFilm Kúpili sme zoo sa končí šťastne, ale nie je to typická americká rozprávka. Romantika sa v ňom snúbi s tvrdou skutočnosťou. Dôvod, pre ktorý sa hrdina rozhodne odsťahovať z Los Angeles, je prostý: všetko mu tu pripomína mŕtvu manželku, a tak dúfa, že sa zmenou prostredia zbaví spomienok na chvíle nenávratne strateného šťastia. Kým sedemročná dcéra Rosie (koketná bábika Maggie Elizabeth Jones) prijíma správu o kúpe spustnutej zoo s nadšením a okamžite sa zapája do každodenného života so zvieratami, štrnásťročný rebel Dylan (skvelý Colin Ford) je komplikovanejší prípad. Citlivý chlapec, ktorým lomcuje puberta, sa nevie vyrovnať so smrťou matky, pre krádež ho vyhodia zo školy, kreslí temné obrázky z podsvetia a nerozumie si s otcom. „Nemôžeš inému vnútiť svoje sny,“ kričí naňho v hádke, žialiac za starými kamarátmi a nenávidiac miesto, kam ho presťahovali. Namáhavé hľadanie spoločnej reči, v ktorej by mohli tieto dve blízke bytosti bezproblémovo komunikovať, tvorí jednu z výrazných línií filmu.

Zoo 1 resizePravda, je tu predovšetkým zoologická záhrada, či skôr safari pred kolapsom. Benjamin (presvedčivý Matt Damon, ktorý svoje herecké kvality ukazuje najmä vo všedných, každodenných situáciách, no skvele zahrá aj citovo vypätý výjav), skočil do problému rovnými nohami a teraz si občas zúfa. Pochopil svoju naivitu a neskúsenosť, nerozumie zvieratám, neustále zápasí s nedostatkom peňazí i s nedôverčivým očakávaním nepočetného personálu, zloženého z charakteristických figúrok, ktorých vodcom a hovorcom je obetavá, svojská Kelly Fosterová v civilnej interpretácii krásnej Scarlett Johanssonovej. Situáciu komplikujú aj kontrolné „prepady“ inšpektora pre zoo Waltera Ferrisa v mierne skarikovanom podaní Zoo 3 resizeznámeho Johna Michaela Higginsa. Benjaminovým životným krédom je však „dvadsať sekúnd odvahy“, a tak sa znova a znova vyburcuje, aby zabojoval. Po počiatočnom, rozumovo odôvodnenom odmietaní tohto dobrodružstva, o ktorom bývalý novinár tentoraz nepíše, ale rovno ho žije, sa k nemu pridáva aj starší brat Duncan. So šarmom a humorom ho hrá Thomas Haden Church, svojho času nominovaný na Oscara za slávnu Bokovku.

Kúpili sme zoo je prvý Cameronov rodinný film. (Z bohatej a úspešnej filmografie tohto 55-ročného kalifornského rodáka spomeňme debut Povedz niečo..., 1989, romantickú komédiu Singles, 1992, na päť Oscarov nominovaný film zo športového prostredia Jerry Maguire, 1996, hudobnú snímku Na pokraji slávy, 2000, ktorá mu priniesla Oscara za scenár, spomínané Vanilkové nebo, 2001, po ktorom sa z nominácie na Oscara tešil Paul McCartney za titulnú pieseň, romantickú drámu Elizabethtown, 2005, či hudobné dokumenty Pearl Jam Twenty o dvadsiatich rokoch kariéry tejto populárnej skupiny alebo The Union o spolupráci hudobných legiend Eltona Johna a Leona Russella. Jeho hlboký vzťah k hudbe sa prejavil aj vo filme Kúpili sme zoo, pre ktorý ju skomponoval Jónsi, islandský spevák zo skupiny Sigur Ros. Tri jeho pesničky odzneli už vo Vanilkovom nebi.) „Jedným z dôvodov, prečo som chcel tento film Zoo 4 resizenakrútiť, bolo, že som chcel dať svetu trochu radosti,“ prezrádza režisér a dodáva, že film „je o tom, ako môžete stratu využiť pre niečo nové, povzbudzujúce“. Jasné posolstvo filmu, že vždy je čas na nový začiatok, pôsobí motivačne, podobne ako presvedčenie, že sila ľudí je v ich súdržnosti a odhodlaní urobiť spoločne pozitívnu vec.

Hoci Benjamin sa vo filme spriatelí s pôvabnou Kelly, ktorá mu vyzná lásku, čo otvára potenciálne možnosti ďalšieho zblíženia, na svoju mŕtvu manželku nevie a nechce zabudnúť. Katherine sa vracia v poetických rodinných scénach, keď je opäť živá, rozosmiata a veľmi šťastná. (Práve tu, ale aj v pôsobivých sekvenciách so zvieratami sa ukázalo majstrovstvo Mexičana Rodriga Prieta, dvorného kameramana slávneho Alejandra Gonzálesa Iňarritua.) Film je tak aj citlivým holdom jedinečnej láske, ktorá v takejto všetko zdolávajúcej intenzite zrejme prichádza len raz za život. To je aj záverečné poznanie, ktoré Benjamin odovzdáva svojim deťom.

Zoo 5 resizeV súvislosti s týmto Croweovým filmom sa občas spomína nedávna snímka režiséra Alexandra Paynea Deti moje, kde v úlohe osamelého otca dvoch dcér exceloval George Clooney. Touto východiskovou situáciou sa však podobnosť končí. Film Kúpili sme zoo má skôr styčné body s rodinným príbehom Marley a ja, nakrúteným podľa zážitkov amerického novinára Johna Grogana o spolužití normálnej rodiny s nezbedným labradorom, ktorý má podobnú pozitívnu atmosféru. Dôležitejšie ako hľadanie príbuznosti je však konštatovanie, že do našich kín sa práve dostáva úsmevný, vkusný rodinný film, ktorý môže osloviť všetky generácie.

P.S. Skutočný Benjamin Mee žije naďalej so svojimi deťmi v zoo, v ktorom zachránili mnohé ohrozené druhy zvierat, a chodí prednášať, aby vlastnými skúsenosťami inšpiroval a podporil ľudí, ktorí si chcú splniť svoje sny.

Zoo 10 resize

Kúpili sme zoo (We Bought a Zoo), USA 2011
Námet: Benjamin Mee