Národná filmová cena Slnko v sieti pre Božidaru Turzonovovú

Daca resizeUž. 26. apríla sa uskutoční slávnostné odovzdávanie slovenských národných filmových cien Slnko v sieti. Tradične bude udelené aj ocenenie za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre, ktoré v predošlých ročníkoch získali napríklad kameraman Ladislav Kraus, in memoriam režisér Stanislav Párnický, herečka Emília Vášáryová či literárna vedkyňa Jelena Paštéková. Laureátkou za rok 2023 sa stane herečka Božidara Turzonovová.

Slovenská filmová a televízna asociácia predstavila herečku Božidaru Turzonovovú ako laureátku ocenenia za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre na dnešnom mediálnom stretnutí v kine Lumière. “Pani Turzonovová je skutočnou ikonou slovenského filmu. Vnímame ju roky na divadelných doskách, ale jej pôsobenie v oblasti slovenskej kinematografie, ako televíznej, tak filmovej, je nezabudnuteľné,” povedala Katarína Krnáčová, prezidentkaSlovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA). “Od roku 1961 sme ju mohli vidieť v desiatkach hraných filmov, svoj herecký talent venovala ale aj Daca2 resizemnohým známym televíznym seriálom. Dokonca ju môžeme vidieť aj v dokumentárnych filmoch, z ktorých jeden je aj nominovaný v kategórii Najlepší dokumentárny film aktuálneho ročníka Slnko v sieti.”

To, ktoré diela a tvorcovia získajú ocenenia v 18 kategóriách, sa verejnosť dozvie už 26. apríla. Priamy prenos z udeľovania ocenení sa bude vysielať z budovy Slovenského rozhlasu od 20:30 hod. na verejnoprávnej Jednotke. “RTVS je dlhodobo najväčším koproducentom slovenskej filmovej tvorby, a preto sa tešíme, že aj toho roku budeme toto významné podujatie vysielať v priamom prenose a v hlavnom vysielacom čase. O to viac, že sa bude vysielať z budovy Slovenského rozhlasu,” povedal generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj, ktorý takto pozýva všetkých divákov k televíznym obrazovkám. Galavečer bude moderovať Branislav Bruno Ciberej a s jeho pomocou, ako aj s pomocou mnohých osobností slovenského Daca5 resizeaudiovizuálneho života, spoznáme laureátov spomedzi hraných, dokumentárnych a animovaných filmov, rozličných filmových profesií, ale po druhýkrát aj v kategórii Najlepší televízny film / séria / seriál.

“Celkovo bolo prihlásených rekordných 34 filmových a televíznych diel. V kategórii Najlepší hraný film STFA vyberala spomedzi 11 prihlásených prác, v kategórii Najlepší dokumentárny film z 13 projektov a napokon v kategórii Najlepší animovaný film zo 6 prihlásených prác. Veľmi sa tešíme, že slovenská audiovizuálna tvorba je takáto bohatá a že kvalita našej kinematografie stúpa, o čom svedčí aj stúpajúce množstvo divákov, ktorí na slovenské filmy chodia do kín,” povedala Katarína Krnáčová.

Neoddeliteľnou súčasťou udeľovania ocenení je aj Divácka cena, v ktorej svojho favorita spomedzi slovenských filmov za rok 2023 vyberajú tí azda najdôležitejší - diváci. Hoci je hlasovanie k dnešnému dňu už uzavreté, diváci si stále môžu niektoré z nominovaných filmov pozrieť online v ponuke streamovacej služby www.DAFilms.sk, a to do 5. mája. Slávnostné udeľovanie ocenení sa uskutoční 26. apríla o 20:30 hod. a odvysiela ho RTVS v priamom prenose na Jednotke.