ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Vec: Počiatok (The Thing)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov
103571_1200x800

 

„Božemôj, čo sa tu, do pekla, stalo?!“ pýta sa vo filme Vec z roku 1982 doktor Copper pilota McCreadyho, keď navštívia zničenú nórsku polárnu základňu. Snímka Vec: Počiatok takmer o tridsať rokov neskôr na jeho otázku odpovedá.

Poviedku Johna W. Campbella Jr. Who Goes There? z roku 1948 prvý raz sfilmovali tri roky po jej vyjdení. Druhá adaptácia, v réžii Johna Carpentera z roku 1982, s Kurtom Russellom v hlavnej role, sa aj po tridsiatich rokoch drží na popredných priečkach tabuliek najlepších sci-fi filmov všetkých čias. Je síce pravda, že na efektoch, vyrábaných klasickou animáciou stop-motion, sa podpísal čas a chvíľami pôsobia úsmevne, no film má silný, inteligentne vyrozprávaný príbeh a jeho najväčšou devízou je pôsobivá originálna atmosféra v ktorej sa záhada mení na hrozbu, hrozba na hrôzu a hrôza na zmierenie sa so smrťou. Len málokto si už dnes spomenie, že Ennia Morriconeho za hudbu z tohto filmu navrhli na posmešnú Zlatú malinu. Film v kinách neuspel tak, ako producenti čakali, no vďaka videu si získal silnú základňu fanúšikov, ktorí z neho spravili kultové dielo. Carpenterova Vec sa vraj stala aj súčasťou mladého folklóru Antarktídy a dodnes patrí k základnej výbave videoték polárnych staníc.

07Nečudo, že keď sa objavili informácie o pripravovanej novej verzii, prevládol názor, že pôjde len o čisto komerčnú záležitosť s cieľom priživiť sa na nehynúcej popularite Carpenterovho diela. Napodiv – nestalo sa tak. Syn holandského filmového producenta Matthijs van Heijningen Jr. svoj celovečerný hraný režijný debut pre kiná nakrútil v koprodukcii Kanada – USA ako prequel, teda príbeh, odohrávajúci sa pre Carpenterovou snímkou. Pretože pre americké publikum by dianie na nórskej polárnej stanici nebolo zaujímavé, scenárista Eric Heisserer (Nočná mora z Elm Street, Nezvratný osud 5) doň zapojil i prizvaných amerických vedcov. Spolu s režisérom, autorom výpravy Seanom Haworthom a kameramanom Michelom Abramowiczom sa prejavujú ako obdivovatelia originálu. Priam pietne nadväzujú na Carpentera. Dokonale zrekonštruovali nórsku polárnu základňu z jeho filmu. Dej, reálie, doba, stavby, kostýmy, rekvizity, zvieratá, dopravné prostriedky... všetko do posledného detailu, vrátane sekery zaťatej v stene, zodpovedá záberom z Carpenterovho filmu. Úvod Carpenterovej Veci plynule nadväzuje na záver van Heijningenovej Veci. Hádam sa tu len nehulí toľko trávy ako u Carpentera.

103568_1200x800Nová snímka dokonca chce evokovať aj tú istú atmosféru. Je komornou drámou, v ktorej dialógy hrajú väčšiu rolu ako akcia. Má to však ťažšie, lebo v ohrozenej posádke sú tentoraz aj ženy a plynulosť, hladkosť rozprávania narúša zopár scenáristických schválností. Doktorka Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead) napríklad celkom zbytočne pripomína Ellen Ripleyovú z Votrelca. Presvedčivosť a sugestívnosť zvyšuje fakt, že vo filme niet jedinej skutočne veľkej hviezdy. Väčšinu obsadenia tvoria nám menej známi herci škandinávskeho pôvodu, ktorí podávajú zaujímavé charakterové výkony, hoci film samotný je jednoduchší a jednoznačnejší, nestojí na postavách a vzťahoch. Takže postavy si diváka nestačia získať, niet komu držať palce a o koho sa báť. Aj preto si užijeme oveľa viac preľaknutí, ako hrôzy.

103580_1280x639Obraz je v dobrom zmysle slova „staromódny“, zaobíde sa aj bez bláznivého dynamického strihu a komplikovaných jázd. Triky a efekty sú presvedčivé no neokázalé, všetka pozornosť sa sústreďuje na príbeh. A ten... ten sme predsa videli už v Carpenterovom filme! Neprináša nič iné, nič nové, nič objavné, nič prevratné. Do najmenších detailov doslovne dopovedáva to, čo Carpenter naznačil v majstrovskej skratke, najmä je však prerozprávaním, inou variáciou starého príbehu. Teda prequel, ktorý je do značnej miery vlastne remake. A pretože originál dobre poznáme, nový film neprináša veľa nového, nemá veľmi čím prekvapiť. Zaujme predovšetkým fanúšikov originálu, no sotva ich obohatí či uspokojí. Pôsobí viac ako nevyužitá šanca.

103579_1280x852Oddávna sa začínajúci umelci učia kumštu napodobňovaním, kopírovaním majstrov. Van Heijningenova kópia, alebo možno skôr etuda, nepatrí medzi najhoršie. Prezrádza remeselnú zručnosť i nadanie. Nedokáže však vystihnúť podstatu, ducha, náladu ani myšlienkovú hĺbku originálu. Nenadchne, ale ani neurazí. Žiak zatiaľ neprekonal majstra. Je špecifikom filmového biznisu, že aj kópie žiakov speňažuje ako hotový majstrovský produkt. Komu je však tento konkrétny produkt určený, zostáva otázkou.

 
Vec: Počiatok (USA-Kanada 2011)
The Thing, 103 minút
Námet: John W. Campbell Jr. Scenár: Eric Heisserer. Réžia: Matthijs van Heijningen Jr. Kamera: Michel Abramowicz. Hudba: Marco Beltrami. Účinkujú: Joel Edgerton, Mary Elizabeth Winstead, Eric Christian Olsen, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Kim Bubbs, Trond Espen Seim a ďalší.
Premiéra 8. decembra 2011
Foto: Tatrafilm
  
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk
Share/Save/Bookmark