ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Czech Made Man

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

p910714_LargeVybrúsená a vyleštená vizuálna stránka mala asi inšpirovať k porovnávaniu so štylizovanými kriminálnymi drámami Dannyho Boyla alebo Guya Ritchieho. Lenže sama česká kritika, inokedy k domácim dielam zhovievavá, prirovnáva „čiernu komédiu“ režiséra Tomáša Řehořka Czech Made Man až nepríjemne často ku Kajínkovi Petra Jákla. Nielen preto, že oba filmy na svoju reklamu používajú tvrdenie, že vznikli podľa skutočného príbehu, ale najmä preto, že ani jednému sa nepodarilo naplniť svoje vysoké ambície.

Kajínek pohorel na neskúsenosti debutujúceho režiséra, ktorý neustrážil scenár, hercov ani kameramana. Uškodila mu aj jeho jednostrannosť. Nehľadal pravdu, ale zo všetkých síl vášnivo obhajoval odsúdeného zločinca. Czech Made Man sa tvári, akoby nezaujímal nijaký postoj. Nebráni ani nesúdi. "Iba" zobrazuje. A obraz má skutočne dobrý.

p843208_LargePôvodom mexický kameraman Antonio Riestra zbieral skúsenosti u majstrov pri vzniku snímok ako Clear and Present Danger, Deep Blue Sea, Amores perros či Frida. Do českej kinematografie vstúpil v roku 2009 kamerou filmu Normal s Milanom Kňažkom – a onedlho uvidíme aj výsledok jeho kameramanského kumštu v dráme Lidice. Obraz v Czech Made Manovi je výtvarne štylizovaný nielen farbami, ale aj netradičnými uhlami záberov, hĺbkou ostrosti a použitou optikou tak, že niekomu skutočne môže pripomínať postmodernistickú britskú kriminálnu drámu. Prispieva k tomu aj dynamický strih Pavla Hrdličku, no i scény, rekvizity, kostýmy i účesy. A, prirodzene, herecké obsadenie.

p642889_LargeAk vedľa seba vidíme mená ako Jan Budař, Milan Šteindler, Zdeněk Srstka, Ester Kočičková, Jan Antonín Duchoslav, Petr Čtvrtníček, Tomáš MatonohaVáclav Upír Krejčí, je zrejmé, že asi nepôjde o žiadne priame prežívanie podľa Stanislavského, ale skôr o rozmarnú až surrealistickú klauniádu na spôsob Divadla Sklep alebo Českej sody. Podobne sa štylizujú aj Kateřina Brožová, Norbert Lichý, Katarína Hasprová, Jana Krausová a ďalší, prevažne charakteroví herci. Občas je ich výkon kŕčovitý, ale pretože výsledkom (pravdepodobne) mal byť bláznivý a znechutený úškľabok nad súčasnou morálkou, kŕč sem celkom harmonicky zapadne.

p520163_LargeO čo je obraz silnejší, o to je slabší príbeh. Vlastne – nie je takmer žiadny. Jan Budař hrá niekdajšieho žižkovského chuligána Jakuba Vránu. Celý film je len Jakubov životopis, vyrozprávaný ním samotným. Jakub sedí v neutrálnej miestnosti a s prehnanou neurotickou mimikou, hodnou psychicky narušeného narkomana, rozpráva – nevedno prečo – sám o sebe. Motív Vránovho rozprávania nám tvorcovia neobjasnia. Rozprávanie je potom ilustrované scénkami z Jakubovej „kariéry“, podfarbovanými Budařovým svojským monológom. Chlapec z asociálnej rodiny, ktorého otec týral, sa odmalička musel v drsnom prostredí starať sám o seba. Tútorom a ochrancom sa mu stal otcovský policajt Čáp (Milan Šteindler), neskôr priateľom a spoločníkom podvodník Noha (v zaujímavej interpretácii srbského herca Predraga Bjelaca, ktorý si netradičnou fyziognómiou vyslúžil roly vo filmoch ako Harry Potter a Ohnivá čaša, Satan prichádza či Narnia: Princ Kaspian).

p834900_LargeA to je celé. Žiadny dramatický príbeh, žiadna napínavá kriminálna zápletka, nijaké rozuzlenie, bez pointy. Len život typického špekulanta, podvodníka, neštítiaceho sa v záujme zárobku ničoho. Takých poznáme aj v našom prostredí celé desiatky. Krádeže, hrávanie po krčmách na akordeóne, hazardné hry, podvody na dostihoch, priekupníctvo, čierny obchod ba i dráha homosexuálneho prostitúta, striedaná pobytmi v psychiatrických liečebniach a väzeniach. Bordely a luxusné kancelárie. Vrcholy a pády. Praha, Nemecko, Šanghaj. Veľký biznis a malé špinavosti. Napokon veľkolepé zisky zo špekulatívnych internetových domén. Je to pravda? Možno áno. Lenže ponovembrové Česko je tu zobrazené skôr na spôsob tých najmenej úspešných a najslabších komédií typu Ještě větší blbec, než jsme doufali, Nebát se a nakrást, Playgirls alebo Hotýlek v srdci Evropy.

p109088_LargeS postavou Jakubovho typu sa stotožní len málokto – a už vonkoncom nikto s ním hádam nemôže sympatizovať. Citovo vyhasnutý, od drog a alkoholu závislý sociopat má jedinú hodnotu: dokáže vytušiť a na svoj prospech využiť medzeru v akomkoľvek systéme. Film sa však úplne vyhýba zobrazeniu prepojenia tohto typu nových úspešných postkomunistických podnikateľov s politikou a ich devastujúceho vplyvu nielen na politickú scénu a systém, ale na celú spoločnosť. Takže snímka pôsobí falošne a zavádzajúco. Načisto mätúca a nepochopiteľná je potom scéna, ukrytá medzi záverečnými titulkami, v ktorej roku 1989 harmonikár Jakub ponúka Václavovi Havlovi „peníze na revoluci“. Disident a budúci prezident odmietne s tým, že mladý muž určite dokáže peniaze využiť aj lepšie...

p457300_LargeČo-to vysvetľuje fakt, že film nielenže vznikol podľa reálnych osudov českého milionára Zdeňka Kubíka, ale že sám Kubík je aj jeho spoluproducentom. Neponúka však žiadnu zápletku, rozprávanie je lineárne a ani expresívne výkony, atraktívne prostredia, sex a násilie spolu s vynikajúco zvládnutým obrazom nedokážu prekryť fakt, že mu celkom chýba presvedčivosť, napätie aj postavy, s ktorými by sa divák mohol stotožniť. Ba čo viac, Czech Made Man nie je ani moralita. Je morálne neukotvený, pokriveného hrdinu nijako neobhajuje, ale ani neodsudzuje a jeho životný príbeh žiadnym spôsobom neuzatvára, takže jeho cieľom nie je katarzia.

Talentovaný režisér Tomáš Řehořek vlastne napokon nevdojak dokázal, že úspešný film nestojí len na vyšperkovanom vizuáli, ale na príbehu a emóciách. Keď tie chýbajú, všetko úsilie tvorcov vyjde navnivoč.

Czech Made Man (ČR 2011)
Czech Made Man
90 minút
p872197_Large
Scenár: Milan Bukovecký, Oto Klempíř, Jiří Hubáček. Réžia: Tomáš Řehořek. Kamera: Antonio Riestra. Strih: Pavel Hrdlička. Hudba: Karel Mařík. Účinkujú: Jan Budař, Kateřina Brožová, Milan Šteindler, Martin Písařík, Predrag Bjelac, Tomáš Matonoha, Zdeněk Srstka, Petr Čtvrtníček, Ester Kočičková, Katarína Hasprová, Jana Pehrová-Krausová, Jan Antonín Duchoslav, Norbert Lichý, Veronika Hong a ďalší.
Foto: Film Europe
 

Share/Save/Bookmark