Správny chlap (En ganske snill mann)
Severská kinematografia je pojmom nielen v rámci európskeho, ale i celosvetového filmu. A nemusia to byť iba diela Ingmara Bergmana či iných klasikov, ktoré zaujmú divákov. Príkladom je aj čierna kriminálna komédia nórskeho režiséra Hansa Pettera Molanda Správny chlap (2010), ktorá sa v týchto dňoch dostáva do našich kín vďaka Asociácii slovenských filmových klubov.
Režisér Hans Petter Moland sa narodil v nórskom Oslo (podľa údajov ASFK v roku 1955, podľa internetu o päť rokov skôr) , vyrastal na rodinnej farme a jeho vášňou boli skoky na lyžiach. Vážny úraz však prerušil jeho sľubnú športovú kariéru. V rámci výmenného študijného kurzu sa už ako šestnásťročný dostal do USA. Neskôr sa tam vrátil, aby študoval film a v roku 1978 získal na bostonskej Emerson College titul bakalár filmových umení. Režíroval reklamy a po návrate do Nórska debutoval v roku 1993 celovečerným filmom Posledný dôstojník. Nasledovali filmy Nula stupňov Kelvina (1995), za ktorý získal Zvláštne uznanie na MFF San Sebastiane, Aberdeen (2000), epizóda vo filme Utópia, najviac ľudí žije v Číne (2002) a vo Vietname a v USA nakrútil titul Krásna krajina (2004).
Nie je prekvapením, že hlavnú postavu vo svojom ostatnom opuse Správny chlap zveril svojmu dlhoročnému priateľovi a medzinárodne uznávanému a oceňovanému švédskemu charakterovému hercovi Stellanovi Skarsgǻrdovi (1951), s ktorým spolupracoval už po tretí raz. Herec, s ktorého menom sa spájajú filmy ako napríklad Prelomiť vlny a Dogville režiséra Larsa von Trier, či Dobrý Will Hunting, ale aj Piráti z Karibiku i Anjeli a démoni a ďalšie, si viditeľne s chuťou zahral Ulrika – muža, ktorý sa práve vrátil z väzenia a chce začať nový život. Rád by Lenže po dvanástich rokoch za mrežami, ktoré si odsedel za vraždu, sa mu niekdajšia rodina dávno rozpadla a záujem majú o neho záujem iba starí priatelia – miestni gangstri. Nájdu mu nové bývanie i prácu, ale predpokladajú, že bude pokračovať v ich praktikách, teda v prvom rade si vyrovná staré účty – rozumej – zabije muža , ktorý proti nemu svedčil. Ulrik sa musí rozhodnúť, ako ďalej.
Príbeh filmu je zhustený v slogane: „Trochu drsný džentlmen sa snaží v živote hrať podľa nových pravidiel.“ Stellan Skarsgǻrd dokáže minimom slov a zdanlivo i s minimalistickými hereckými prostriedkami vytvoriť pôsobivú postavu celkom sympatického darebáka, ktorý už má svoje roky a v rámci možností by dal prednosť usporiadanému rodinnému životu. Lenže minulosť ho doháňa a veci sa komplikujú.
Určite, film je pôsobivý a zaujímavo urobený, ale na jeho drsnom humore sa bavia skôr mužskí diváci. Osobne som sa cítila skôr trápne napríklad pri scénach, v ktorých filmové ženské postavy automatický predpokladajú, že bývalý väzeň sa nemôže dočkať sexu, a tak mu ho doprajú - exmanželka ako „rýchlovku“ pri kuchynskom drese a obstarožná domáca ho nevkusným spôsobom akoby inkasuje za teplé večere. Len sekretárka Merete sa chvíľu usiluje o niečo ako zdanie vzťahu.
Absurdné dialógy gangstrov, či monológy Ulrikovho šéfa o dôležitosti druhej šance a podobne môžu pobaviť. Celkove však nie je veľa dôvodu na smiech ani cez slzy. Bezútešné až depresívne pôsobiace prostredie Ulrikovho podnájmu i dielne, kde pracuje ako automechanik, ulice plné rozmoknutého snehu a pľušte, to všetko akoby metaforicky naznačuje aj bezútešnosť a bezvýchodiskovosť protagonistovho osudu, ale i osudov ľudí okolo neho.
Ak ma niečo v príbehu oslovilo, tak je to hľadanie vzťahu otca k dospelému synovi. Priam psychologická štúdia Ulrikovej snahy o zblíženie sa s mladíkom, ktorý svojej tehotnej priateľke o ňom povedal, že už dávno zomrel a jemu dal jasne najavo, že pre svoje dieťa si takého starého otca nepredstavujú. To však ešte netuší, čo všetko sa môže stať, ak sa niekto rozhodne neobzerať, ale hľadieť iba dopredu a dúfať. Hoci aj v to, že jar predsa len raz príde.
Správny chlap (En ganske snill mann), Nórsko, 2010
Réžia: Hans Petter Moland
Scenár: Kim Fupz Aakeson
Kamera: Philip Øgaard
Hudba: Halfdan E.
Strih: Jens Christian Fodstad
Hrajú Stellan Skarsgǻrd, Bjørn Floberg, Gard B.Eidsvold, Kjersti Holmen, Jorunn Kjellsby, Bjørn Sundquist, Jon Øigarden, Aksel Hennie, Jannike Kruse Jǻtog, Henrik Mestad a ďalší
Foto: ASFK